Gå til innhold

Hadde dere vært åpne for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I steden for å bruke alle de *tusen pengene* på julegaver, så gir man barna sine en lære ved å gi bort disse til noen som trenger de.

Lære barna gleder og verdier ved tradisjoner,mat og at man har hverandre i steden.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, skulle ønske jeg kunne si ja, men hadde nok aldri utført det desverre...

Skrevet

Hadde ikke gitt bort alle pakkene hans nei. Det er jo vi voksne som setter kravene.. Synes det blir feil å gi ungene en "lærepenge" om sunne verdier og holdninger, når det i utgangspunktet er vi voksne som har plantet de der.

Skrevet

det går an å halvere om ikke bruke 1/4 del av gavebudsjettet. og gi bort resten...det er ikkeno broblem:)

Skrevet

Jeg ville ikke byttet ut alle julegavene med det.

På skolene her hos oss gjør de det i "adventskalenderen".

Vi lager gaver til barn som ikke har så mye, de snakker mye om det på skolen. Hver dag i advent trekker de ut et barn i klassen som får fortelle om sin pakke.

Mye bedre enn at de skal få pakkekalendere på skolen :)

Det er foresten ikke bare i julen det er viktig å ha litt fokus på de som ikke har så mye ;)

Her gir vi klær barna har vokst ut av til Frelsersarmeen. Noe de er med på. Nå nettopp gjekk det også en del leker, særlig bamser.

Hun er veldig stolt når hun kan fortelle at hun har gitt bort mange av bamsene sine :)

Skrevet

Man gir da ikke ungene en *lærepenge* og det er kun vi voksne som kan snu dette også.

Hvem skal begynne? Vi, neste generasjon? Neste etter der?

Skrevet

Begynne? Jeg mener det blir feil og plutselig starte med dette en jul, etter å ha praktisert full pupp med gaver de tidligere årene.

Det er andre måter å bistå med, enn om ungene skal forsake gavene sine på denne dagen mener jeg.

Her gir vi bort klær til både frelsesarmeen og varmestua. Akkurat samlet flere søplesekker som skal Afrika. Har også gitt bort leker.

Dette er jo ikke noe en spesifikt bør praktisere kun i julen, men året rundt... Lære barna takknemlighet over at de er så heldige å få gaver på jul. Ved å praktisere dette ellers i året kanskje ungene selv kommer på tanken å bruke pengene sine på de som virkelig trenger det.

Skrevet

Jeg snakker heller ikke om å skjære igjennom en jul og frata alt. Men tenkte litt om man i hele tatt kan klare å komme så langt etter en tid, å faktisk yte mer eller mindre meste parten av pengene til andre!

Men selv er jeg en av de som gjerne øker i sum hvert år til barn og famile i juletider. I steden for å gå ned i sum, så går jeg opp?

Skrevet

spørs litt på alder. men jeg kjenner en som kjører klær og leker til fattige i russland, som oftest et barnehjem. så jeg tenkte at om småen fikk 10 gaver til jul så måtte han velge 5-6 som skulle sendes nedover. (han kan godt velge av de gamle lekene sine. poenget er at han gir noe som er hans)

alle klær som ikke er "helige" sendes også nedover dit når han har vokst ut av dem.

for da vet jeg at det kommer til noen som virkelig trenger det!

Skrevet

Jepp, bedre å kjenne de da vet man at det kommer fram.

Hmm....kanskje jeg skal sett ungene i sving i morgen!

Skrevet

det setter de sikkert pris på. barn som voksene liker og føler at de betyr noe at de gjør en forsjell. vi trenger det. spesielt i det overfladiske ingen trenger værande samfunnet som vi lever i.

Skrevet

For oss blir det nesten sånn uansett. Vi kjøper jo gave til barnet vårt, men vi har veldig dårlig råd så vi kjøper noe han ville ha fått uansett siden han trenger det. Pappaen hans er utenlandsk og feirer ikke jul, så han får ingen gaver fra den fronten. Jeg har en liten familie så det blir ikke mange gaver totalt på gutten, og de få gavene han får unner jeg ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...