Gå til innhold

Eh..dette må jo bare være feil? (sykepenger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykemeldt 10.oktober 100%. Er det ikke da sånn at fra 10.-26.okt så er det arbeidsgiver som står for utbetaling av sykepenger, og etter de 16 dagene første sykmeldte dagene så er det NAVsom står for utbetalingen?

Jeg har plutselig fått lønn for november, fra jobben. Og der har de lønnet meg for TO dager som jeg var satt opp. Jeg får jobbe etter så mye som jeg vil og kan, og vaktene blir satt opp etterhvert. Jeg har ALDRI kun jobbet to dager i mnd, selv om de dagene er det jeg absolutt må. Sykepengene skulle da regnes ut fra det jeg gjennomsnittlig har tjent de siste mnd??

Jeg snakket med NAV forrige uke, og nevnte jeg var sykemeldt. Arb.giver hadde ikke sendt over skjema til de, selv om jeg overleverte sykmeldingen for over 1,5mnd siden. Da sa mannen jeg snakket med at når jeg hadde så uregelmessig inntekt, så skulle det regnes av gjennomsnittlig. Så hvorfor i søren har arb.giver da lønnet meg for kun TO dager? Jeg er da for søren ikke sykemeldt på gøy.... (har inntrykk av at "feilen" er gjort med vilje, for at ikke sykeutbetalingene fra jobben skal være så store........)

Hvem må jeg snakke med, NAV eller arb.giver? Og hvordan vil det løse seg? Er det NAV eller jobben som skal betale ut sykepengene? (og når kan jeg forvente resten...)

Nå ble jeg faktisk ganske oppgitt,......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis jeg skjønner problemet ditt rett, så tror jeg jeg vet hva som kan ha skjedd. da jeg ble 100% sykemeldt var det også utrolig mye problemer. det løste seg da arbeidsgiver OMSIDER sendte inntektsopplysningssjema. arbeidsgiver SKAL betale for de første 16 dagene. prat med arbeidsgiveren din og spør om de har sendt sjemaet. hvis de har det, så er det nav som har rotet det bort. det arbeidsgiveren din kan ha gjort er å kun utbetale deg det han/hun følte for, fordi arb.giver kan søke om tilbakebetaling når sykemelding er graviditetsrelatert. men det betyr ikke at de ikke skal betale deg.

jeg tror jeg holdte på 1 mnd fram og tilbake med arb.giver og nav. kom ann på hvem jeg pratet med på nav kontoret. virker som om de ikke prater med hverandre der. ene dagen har de ikke fått papirer, andre dagen finner de det ikke og tredje dagen skal de se hva de skal få til.

men husk, uansett hva arbeidsgiver sier, så SKAL de betale deg får de første 16 dagene.

håper jeg forstod deg rett.

lykke til.

Skrevet

dette kan jeg...

arbgiver skal betale for første 16dager,deretter tar nav over (der har du forstått rett)

når nav tar over skal de ha mottatt en lønnsoversikt fra jobben din hvor de skal ha regnet sammen hva du hadde brutto siste tre mnd før sykmelding...så fort nav får dette tar det bare et par dager før du får pengene,deretter blir det utbetalt ca26. hver måned til du ikke er sykmeldt lenger...

hadde jeg vært deg ville jeg også snakket med arbgiver,for sånn jeg forstår det skal du ha endel etterbetalt fra nav...

det gikk ganske fort til meg ihvertfall,bortsett fra at arbgiver hadde regnet for lite på lønna mi...de hadde sendt til nav at jeg hadde 14300 brutto,mens jeg gikk over selv og så at det absolutt ikke kunne stemme for jeg hadde jo hatt 15100 netto,gikk til lønnsansv på jobben og fikk henne til å regne på nytt,da viste det seg at jeg skulle ha over 19000 brutto...en feil på 5000kr er ganske voldsomt,men hun skulle sende beskjed til nav snarest så jeg får etterbetalt... :)

men snakk med arbgiver og nav igjen du,så får man håpe det ordner seg...lykke til!!!

Skrevet

Som de tiligere over har nevnt skal arbeidsgiver betale de første 16 dagene, men det kommer også ann på hvordan kontrakten din ser ut. Mange utveier for arbeidgiver visst du feks jobber i utelivbransjen eller ikke er heltidsansatt!!!!

Arbeidgiver utbetaler ikke 16 dager visst du ikke er satt opp på vakt heller. men de har ikke lov og forandre vaktliste visst du skulle ha jobbet.

Det skal sendes inn et skatte og inntekstsopplysningskjema for deg fra arbeidgiver. hvis ikke arbeidgiver gjør dette villle jeg meldt fra til nav.

Sitter med dette på jobben, så dette kan jeg:D

Håper alt ordner seg for deg:D

Skrevet

Jeg snakket med en hyggelig mann hos NAV forrige uke, og han sjekket det opp på dataen ang om arbeidsgiver hadde sendt inn sykmeldingsskjema. Det hadde de ikke gjort. (Og det beviser de vel også, når arb.giver betaler ut lønn for mnd ETTER de 16 dagene som de er pliktige å betale for?)

De første 16 dagene har jeg nemlig fått rett betalt for. Det er etter det at feilen har skjedd.

Jeg tror nok du har rett i at arb.giver har betalt det hun følte for. Men hun har da ingen rett til å bare velge en lav sum? Har inntrykk av at hun og de andre på jobb tror jeg har mast meg til sykemelding hos legen.

Skrevet

Innlegget etter dina07 er meg, trådstarter.

Grunnen til at NAV-mannen sa at sykepengene skulle regnes gjennomsnittlig av alt jeg har tjent i år, er fordi det er så stort sprik fra måned til måned. Det jeg får i sykepenger er det jeg siden får i foreldrepenger. (Jeg er sykemeldt ut svangerskapet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...