Gå til innhold

Til dere med 3. eller 4. grads ruptur...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken grad hadde dere, hvor mange måneder er det siden fødselen og hvordan går det med dere nå? Er dere forsatt plaget av svekket endetarmsmuskel? Det er 5 måneder siden min fødsel og jeg føler at det ikke blir bedre, til tross for at jeg gjør bekkenbunnsøvelser hver dag. Jeg er veldig fortvilet. De blir jo bare verre med årene. Er de flere som opplever det samme som meg, eller som det kanskje går bra med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde grad tre, sting som spratt opp og ikke ble sydd pånytt osv... :( Men en tre mnd. tid etter fødselen var jeg heldigvis helt fin igjen :) Men er redd for at det samme skal skje ved en neste fødsel også... At man er ekstra utsatt liksom.

Skrevet

Hvordan regner man gradene?

Skrevet

Fint at du ble bra igjen. Hvilken grad 3 hadde du?

Juddellihuddelli - grad 4 er fullstendig ruptur og grad 3 er med skade på endetarmsmuskel, fra grad 3a til 3d avhengig av hvor stor skade.

Flere?? Føler meg ganske så alene....:-(

HI

Skrevet

hallo,

neida du er ikke alene:) jeg hadde 3a, men det grodde og fungerer fint nå. syns kanksje det kan være litt vanskelig å holde på luft når jeg trener hardt (type squash), men er usikker på om dette skyldes at jeg revnet såpass mye eller en generell svakhet etter fødsel. er åtte mnd siden fødsel her.men ettersom jeg har hatt litt probs der tidligere også, så vil jeg prøve å få keisersnitt neste gang. er nemlig selv litt usikker på hvor bra det er hvis det skjer enda en revning der. de på sykehuset mente jeg burde få det, men det varierer litt med hvilket sykehus man er. vet også om andre som har hatt grad 4 som fikk keisersnitt neste gang. jeg syns du bør oppsøke lege om du fortsatt har problemer, og siden også. se om de kan gjør noe- og det kommer jo an på hvor lenge det er det er siden du fødte. uansett-det er folk som fødte og ikke revnet så mye som også er litt slappe der nede:) mmmmm...herlig tema merker jeg.

Skrevet

3 mnd siden fødsel, og føler ikke at det er bra enda, måtte operere på nytt etter 10 dager, og stingene ville ikke gro etter det, så når stingene gikk var det åpent sår - det har først nå lukket seg. Sex er foreløpig utelukket, gubben tør ikke, vet ikke om jeg gjør heller, og avføring er et kapittel for seg selv. hadde forresten 3B

Skrevet

Hei! 7 mnd siden fødsel her. Jeg fikk 3.grad under fødsel. Nå merker jeg lite til det faktisk, for det ble sydd veldig fint. Men, de 3 første mnd følte jeg det meste var håpløst der nede, med dårlig kontroll på luft/avføring, og i tillegg hadde jeg store problemer med hemorroider. Jeg følte det ødela den første tida fullstendig. Du er jo kjempeflink som trener hver dag da! Håper ting ordner seg. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde grad 3c (er vist bare 3a, 3b og 3c (ingen 3d - neste er grad 4 som er total). Med betydelig blodtap, og omfattende syoperasjon. Går fremdeles til fysioterapi, og driver bekkenbunnstrening når jeg husker det. Jeg skal tilbake til kontroll over nyttår, og da kan det hende jeg blir "friskmeldt" :-).

Nå, litt over 5 mnd etter fødselen, begynner ting å fungere bra. Jeg føler jeg har kontroll over "utslipp" og går på do på vanlig måte hver dag. Det var en stund jeg tenkte at jeg aldri kom til å fungere skikkelig igjen.

Sex har vært uaktuelt, men kanskje mer fordi kroppen min ikke er til å kjenne igjen etter svangerskap og fødsel, enn selve fødselsskaden.

Skrevet

Hei,

Hadde grad 3 B, da var det kun slimmhinne hel, ut i fra det fysioterapeuten fortalte meg. Fikk jo aldri snakket med lege etter fødsel..

I dag er det nøyaktig 2 mnd siden fødsel, og jeg har det veldig bra, sammenlignet med de andre som svarte her før meg.

Ingen problemer med avføring, og vi har kommet i gang med sex og, sel om det var vondt til å begynne med. Skal jo og på kontroll i januar, får se hva lege sier da, men kan ikke akkurat klage jeg. Ikke foreløpig.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde grad 3 og følte meg totalvrak i mange mnd etterpå- lakk både det ene og det andre!

Først når det hadde gått ca 7 mnd etter fødsel så begynte ting å bedre seg og nå(10mnd) er jeg nesten helt fin igjen, lekker luft av og til men ikke så ofte lenger.

Var på ultralyd ca 8 mnd etter fødsel og da sa de at det hadde grodd veldig fint, bare bittelitt arrvev

Skrevet

Jeg fikk en ruptur grad 3B for to år siden - det gikk kjempefint i etterkant. Såret grodde fort, og jeg har ingen plager med skaden i dag, bortsett fra noen få tilfeller med ufrivillig luft. Så anser meg selv for omtrent helt restituert. :)

For to uker siden fikk jeg barn nr to, og da med planlagt keisersnitt. Dette for å unngå ny ruptur, det var ingen problemer å få innvilget ks.

Hvis du sliter fremdeles etter 5 mnd bør du vel absolutt ta kontakt med lege/helsestasjon og få det utredet. Vet ikke helt hva de kan gjøre, men det er verdt å sjekke! Lykke til uansett! Ikke noe stas med problemer "der nede"..

Skrevet

Jeg bare lurer på om dere andre føler at det har blitt stivere der nede, sånn i endetarmen? kan være jeg tenker for mye på hele greia.

Er egentlig veldig lei meg for at det skjedde med meg. Så tenker veldig mye på det.

Ser det er så forskjell, noen får full oppfølging andre ikke. Har ikke hørt noe om å få kontroll etter jeg. Dårlig.

Hos meg er det 10 mnd siden, trener dårlig, og helt ærlig vet jeg ikke om jeg gjør det rett.

Det jeg vet er at jeg tidvis utover dagen får dårligere knipeeffekt ved å stoppe strålen når jeg tisser, men ingen problemer med å holde meg. rart.... heller ikke merka at jeg lekker. Men bare mer utflod...usj..

En annen ting er også at stingene mine gikk opp litt, så jeg har da grodd skjevt der ende, så inngangen til skjeden er lenger ned på den ene siden.. noen som vet om det kan fikses på?

Ellers har jeg bare merka at jeg har kan ufrivillig slippe luft om jeg må på do og så nyser. eller hoster hardt.. ikke merka det så mye.

En annen ekkel ting, føler dere at dere må fortere på bommelom nå? fylles lissom fortere opp :S

Skrevet

Hei! Jeg er anonym kl 17.11.

Jeg føler ikke at det har blitt stivere. På min 6 ukers kontroll sa min lege at det så veldig fint ut der og at det har grodd fint.

Jeg har merket at endetarmen har vært mindre elastisk (altså når jeg har vært på do så har det lukket seg litt tregt). Dette har bedret seg veldig. Jeg tror bekkenbunnstrening er viktig, men vel så viktig er det å komme seg ut på tur. Da trenes musklene der nede automatisk. Jeg har til tider vært litt inkontinent, men dette er også mye bedre nå. Men; må jeg på do, så må jeg på do. Kan ikke utsette det :-).

På Ullevål så tror jeg at man får automatisk henvisning til fysioterapeut etter slike skader. Jeg ville førhørt meg med lege eller sykehus hvis jeg var deg. For å få full sjekk i forhold til dette du føler ikke fungerer.

Skrevet

4-grads her, var på "systua" etterpå 1,5 time...de gjorde nok en god jobb sa legen iallfall...ikke merka noe vondt, merker litt probl med holde luft enda, nesten 3 mnd nå...men alt i alt bra! Ikke testa sex enda...

Må ofte på bommelom ja...etter hvert måltid...bygger seg opp luft dersom jeg ikke går ganske raskt, og vanskeligere holde tilbake...mye detaljer her men hehe!

Skrevet

hmmm...har ikke hørt noe om dette med 3. og 4. grads ruptur jeg. vet jeg revnet både bakover og innover og måtte syes en time, men ikke hørt eller fått noe oppfølging etterpå.

var veldig stivt som noen av dere snakket om bak de første ukene ja. nå har det gått 7 måneder og føler vel ikke at alt er helt som det var der nede før. føles litt...luftigere for å si det sånn:) har ikke hatt noen problemer med inkontinens men noen problemer med å holde luft. tenker mye på det på aerobic timene, men har heldigvis forløpig gått greit, så lenge jeg ikke tar de hopp-med-beina-fra-hverandre-øvelsene:)

jeg var ikke så flink til å ta øvelser i begynnelsen etter fødselen, men er flinkere nå, men er det på en måte litt for seint nå? kan det trenes opp i ettertid?

Skrevet

3 og 4 grads ruptur er revning på lukkemuskelen i endetarmen. Man blir sydd i narkose eller spinal på opperasjonstuen etterpå.

Hvis du ikke har hørt noe om dette så revnet du nok ikke så langt bak

Skrevet

Hadde grad 3b, føler jeg har grei kontroll på luft/avf, men har utrolige smerter ved avf. Er 7 mnd siden fødsel no... Fått beskjed av lege at om det ikke gir seg innen jeg ska begynne å jobbe så må jeg inn til en ny sjekk. Er absolutt ikke gøy, må planlegge alle dobesøk når jeg har pass til snuppa..

Skrevet

Takk for alle svar jenter! Føler meg ikke så alene lengre, selv om det ikke er noe grei ting å være samme om. Det jeg sliter mest med er at jeg må skynde meg på do (avføring) og må på do ca. 3 ganger om dagen i stedenfor 1 gang slik som før fødselen. Veldig irriterende å måtte droppe alt jeg holder på med for å gå på do. Også luft er vanskeligere å holde inne. Noen ganger når jeg må tisse så kommer det ut litt avføring samtidig. Føler ikke at knipeøvelser hjelper i det hele tatt, selv om jeg får veiledning av fysioterapeut. Har i tillegg hemoroider. Føler meg lurt av helsevesenet til å tro at det å føde vaginalt er best. Må allikevel ta keisersnitt neste gang. Kunne like godt ha fått det ved første mann, hadde jeg sluppet dette. Dette er jo en skade jeg må leve med resten av livet, tenk om jeg blir inkontinent for avføring etter overgangsalderen? Er så redd for det. Klarer ikke å akseptere at dette har skjedd med meg og at jeg må leve med dette resten av livet. Og ja, jeg føler også at det har blitt stivere ved endetarmsåpningen og at vaginaåpningen ligger lavere enn før. Jeg skal be dem om å sy vaginaåpningen ordentlig når jeg skal inn til kontroll. Håper de gjør det. I Oslo blir du ikke innkalt til det har gått ett år. Skjønner ikke hvorfor.

Er det noen her som har fått normal kontroll over luft/avføring igjen? Er det noe håp for meg???

Skrevet

Jeg revnet (grad 3B) under fødselen for drøye 8 uker siden. Var veldig redd og lei meg rett etterpå. Har hatt helt minimale smerter i etterkant og har rimelig grei kontroll på både luft og avføring. Er nok litt sånn at må jeg på do så må jeg på do, men ikke så fort at det er noe problem. Før fødselen kunne det gå mange dager mellom hver gang jeg måtte bommelom, men nå er det så og si hver dag og det er egentlig helt greit. Og jeg har ikke vært særlig flink til knipeøvelser heller. Noen dager husker jeg det og så kan det gå mange dager til neste gang.

Til deg som ikke skjønner hvorfor det ikke er kontroll før etter 1 år i Oslo, så sa legen som sydde meg at jeg skulle inn til kontroll etter 3 mnd (fødte ikke i Oslo), men at det egentlig var alt for tidlig for å kunne si noe sikkert om resultatet. SYntes det hørtes lenge ut med et helt år til kontroll, men det har sikkert noe med at det tar omtrent et år etter fødsel før kroppen fungerer helt som før igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...