Gå til innhold

Et tips når babyen er kommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

RS virus. vet dette er nevnt før. men vil bare fortelle at ei venninne av meg er i praksis på barneavd på sykehuset nå og der er det maaaange babyer inne med RS virus.

HÅNDHYGIENE er Nr.1 altså!!! få folk til å vaske hendene før de skal borti babyen.

søskenbarnet mitt hadde håndspriten klar på stuebordet hun. for forige ungen hennes hadde det og hun skulle gjøre alt for å unngå at neste baby fikk d. bare et lite tips! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er egentlig en vanlig forkjølelse for meg og deg og barn i barnehagen. trenger ikke være forkjølet for å ha det, men vi kan ha d i oss uansett. er et virus vet du.

barn i barnehagen drar jo ofte med seg virus fra barnehagen hjem. dette er et uskyldig forkjølelses virus. men nyfødte babyer tåler det ikke. de kan bli veldig syke om det blir alvorlig nok. problemer med lunger,epelepsi,hjerneslag o.s.v. men dette er extreme tilfeller.

men vi vil vel alle være føre var :)

Skrevet

du får ta med en liter sprit og desinfisere hele babyen når den kommer ut. Så er du sikker :o)

Skrevet

det er ikke det jeg mener. og det vet du meget godt. søskenbarnet mitt var veldig nær til å miste sønnen sin av RS virus. SÅ jeg vet hvor farlig det kan være. vi vil vel alle våre vårt beste. å da er det greit å være føre var.

Skrevet

jeg vil hvertfall være litt obs, når vi vet hvor mye det er av det og hvor lett det er å få det.

Skrevet

Ærlig talt....dette var totalt unødvendig å si. Det er babyer som dør av dette, så det er inegnting å tøyse om.

Det er riktig at håndhygiene er kjempeviktig når babyen er født. Det husker jeg godt at de sa til meg på sykehuset. Så når jeg møter "nye" babyer så vasker jeg meg på hendene før jeg tar på de.

Skrevet

Håndhygiene er en ting. En vel så viktig ting er jo at folk ikke trenger å stikke nesen helt nedi ansiktet til babyen,- og spesielt hvis de kjenner at de brygger på noe. Det er jo luftsmitte. Vanskelig å gardere seg mot RS viruset på denne tiden, da det er høysesong nå, men man kan jo være føre var :)

Skrevet

Som sykepleier og med arbeidserfaring fra barselavdelingen må jeg si meg helt enig med HI! Håndhygiene er kjempeviktig, særlig den første tiden. Med mitt forrige barn ba jeg alle besøkende som skulle holde henne om å vaske hendene først også. Dessuten har enkelte en misforstått holdning knyttet til at det er greit å stikke fingeren i munnen på babyen slik at den har noe å suge på, men det er helt feil! Kan ikke tenke meg noe mer grisete og uhygienisk! Bruk smokk (som kan kokes)! Så pass på babyene deres, særlig de første ukene, så får det heller våge seg hvis noen blir fornærmet fordi en ber de om å vaske hendene først. Jeg blir skikkelig løvemamma i sånne situasjoner!

Skrevet

kjenner jeg blir litt nervøs jeg nå. er redd for reaksjonene til venner og familie hvis jeg ber dem om å vaske hendene før de tar i barnet mitt. smatidig som jeg vil ikke ha noe uønsket i nærheten av babyen min. redd de skal se på meg som en overhysterisk mor. men hadde det hvert jeg som ble bedt om å vaske hendene før jeg holdt i noen andres baby, hadde jeg blitt fornermet, får det er noe jeg gjør automatisk før jeg tar i babyer. så da må vel de fleste skjønne at det burde de også gjøre...........?????

Skrevet

vettu ka! Eg e så innmari enig med dette innlegget. Men, altså er gift med en mann som har ei søster og hun har 2 sinnsjukt ville og ukontrollerbare barn som er oppi alt mulig dritt. Husker da den første jenta vår var nyfødt så var de alle oppi henne og stakk fingrene i munne på henne - noe jeg aldri kunne gjort selv på mine egen unge!! Frekkheten sjøl spør du meg, og så var det håndvasken da. De tror nok jeg er en super prippen mamma men her skal det vaskes før de nærmer seg den andre jenta som kommer om noen uker! Helvete heller, kjenner meg sinna allerede og heldigvis har jeg fått min mann til å skjønne dette og....

Skrevet

Håndhygiene er superviktig, jenter! Og det får så være om folk blir fornærmet - helsa til ungene er viktigere. Ser ut som folk har glemt dette enkle men svært nyttige prinsippet. Vil bare legge til; håndsprit tar IKKE knekken på virus (f.eks RS) - en god håndvask er mye mye bedre.

Det er flaut at man stadig må minne selv leger og sykepleiere på håndhygienen på sykehuset - det burde være en selvfølge - men det slurves utrolig mye og mange mange sykehusinfeksjoner kunne antagelig vært unngått med denne enkle metoden, såpe og vann og rent håndkle.

Og til den anonyme som vil sprite hele ungen - du avslører bare din egen totale uvitenhet om forskjellen på vanlig normalflora og potensielle sykdomsfremkallende virus/bakterier.

Jeg har vært med på å avslutte respiratorbehandling på en 3 mnd gammel baby med RS (for oss eldre bare et forkjølelsesvirus) fordi livet ikke var til å redde. Det er lov å bruke hodet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...