Gå til innhold

noen advokater/jurister her.. evt jusstudenter:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal snart begynne på jusstudiet, og hører fra så mange at det er et veldig karakterpress på studiet, og vet at arbeidsmarkedet derute er hardt.. lurer derfor på hvordan deres erfaringer er ang jobb og barn er jeg? føler dere at dere "taper" i forhold til de andre ved å få barn?? litt dumt formulert, men men..hehe...

og studenter?erfaringer med å få barn underveis i studiet???

kjempe takknemlig for svar..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er verken jurist eller jus-student, men søsteren min går siste året på jus, og er gravid med termin i april. Hun ville normalt vært ferdig nå til jul, men pga. graviditeten har hun valgt å utsette masteroppgaven slik at hun får støtte også til neste år. Hadde hun gjort seg ferdig nå, ville hun jo fått engangsstønad, og lite og ingenting ved siden av. Så sånn sett fungerer det jo helt lik på jus som på andre studier. Ang. karakterpress så er det vel veldig avhengig av hvilke fremtidsplaner du har; skal du inn som advokat i de største byråene må du nok gå for kun toppkarakterer, men som jurist har man jo mange andre muligheter og..

Skrevet

he he he kan ikke svare på noe av det du lurer på... Men så fort jeg så overskriften forsto jeg at jeg er besatt av julen. Jeg var sikker på det sto advent/julenisser... he he...

Skrevet

Hei,

Jeg er advokat. Du har nok rett i at det er karakterpress på studiet, men alt kommer an på hvilke ambisjoner du har for hva du vil jobbe med i etterkant. Ønsker du å bli advokat, er karakterkravet høyt, ønsker du primært å jobbe i det offentlige kan du komme unna med mindre gode karakterer.

Arbeidsmarkedet svinger - akkurat nå er det forholdsvis godt, men for en tre-fire år siden var det ekstremt vanskelig. Dette hadde imidlertid bl.a. med sprekken i IT-markedet å gjøre, og var således kanskje litt ekstremt. Men man har jo aldri noen garant for hvordan markedet er når man skal ut og søke jobb, men det gjelder jo i og for seg alle yrker.

Hva angår erfaringer med jobb og barn så er jeg nå gravid med førstemann, og er forholdsvis etalbert i arbeidslivet. Jobber dessuten for et firma som nok er hakket "snillere" enn de verste mht arbeidstid og arbeidspress. Men det er nok kanskje vanskeligere å starte ut i jobbmarkedet med barn hvis man skal ha en advokatjobb - det er ofte uforutsigbar arbeidstid og i perioder kan det være nødvendig med sene kvelder. Dette unngår man imidlertid i det offentlige, og jeg har kolleger og vet om mange andre som tar permisjon fra advokatjobben for å jobbe som dommerfullmektig eller i det offentlige når de er småbarnsmødre.

Akkurat her jeg jobber lar nok dette seg greit kombinere, men samtidig får man mye dårlig samvittighet i forhold til fakturerings- og timekrav. Jeg anser det ikke som usannsynlig at jeg kan komme til å ta permisjon for å jobbe i det offentlige etter hvert - nå er også mannen min advokat med en enda mer krevende jobb enn meg, så det er mulig vi må tilpasse oss sånn at ihvertfall en av oss har mer ordnet arbeidstid.

Så man kan kanskje si at man "taper" - som advokat vil jo lønnsprogresjon mv tildels henge sammen med innsats på jobb, som igjen henger sammen med det å ha barn som må hentes i barnehage mv. I det offentlige taper man nok ikke, der er ting atskillig mer tilrettelagt (men lønnen er selvsagt lavere).

Er det noe annet/mer du lurer på kan du bare sende meg en PM :)

Skrevet

Hei.

Jeg har jobbet som juridisk rådgiver i det offentlige i endel år (tidligere i det private), og min mening er at en også her "taper" på å få barn. Er en i permisjon går en jo glipp av utviklingsoppgaver/prosjekter osv som pågår mens en er borte, og det er slike oppgaver som gir karrerie-/lønnsløft. I tillegg er det ikke til å komme bort fra at en også i det offentlige klatrer fortere på "stigen" om en har mulighet til å jobbe mye, og slik legge en innsats i større sakskomplekser osv. Forskjellen er nok ikke like stor som i det private, men siden det som regel er færre spennende oppgaver/stillinger i det offentlige, det et jo kjedelig å gå glipp av de som finnes.

Jeg er gravid med nummer to nå, og må innrømme at jeg har tenkt at det hadde vært lurere å få barn i studietiden, og slik sett ikke hatt perm fra en jobb (ville jo tapt et år uansett, men ikke som ansatt). Samtidig har det for min del betalt seg å jobbe mye og hardt noen år rett etter studiene, og slik sett legge en plattform for videre jobb i småbarnsfasen. Hvis jeg hadde fått barn i studietiden, hadde jeg ikke hatt den muligheten. Alt har fordeler og ulemper...

Samtidig tror jeg ikke dette er unik for jurister/advokater, slik er det nok uansett om en ønsker å klatre litt.

Arbeidsmarkedet er ok nå, men var nokså ille for noen år siden. Det er ganske stort karakterpress på studiet, det er jeg enig i. Samtidig er jo karakterer noe du kan påvirke, ved å lese/arbeide godt og mye. Med ok karakterer er det utrolig mange spennende jobber der ute!

Uansett - barn er verdt det!

Skrevet

oi, tusen takk for så mange fine svar.. greit å høre synspunktene til noen som er oppe i det hele.. jeg tenker at når man går igjeonnom et så tøft studie, så fortjener man selv om få en god jobb..

Hadde vært deilig om arbeidslivet hadde vært litt mer tilpassrt det at folk vil ha barn alstå..

men men.. man mp nesten bare ta det som det kommer altsp..men tøft blir det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...