Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Jeg venter en liten jente i begynnelsen av januar og har opplyst til lånekassen i min søknad om at jeg venter barn. Hvor lang tid tar det fra jeg søker om fødselstipent til søknaden blir behandlet? Må jeg betale semesteravgift selv om jeg går ut i permisjon? Er jo midt i semesterskiftet, så jeg er så usikker på hvordan det fungerer. noen andre som har født midt i semesterskiftet som vet? Er livredd for at vi skal bli sittende med lite penger(barnefar er også student så det er ikke mye penger der å hente) pga lang behandlingstid.. Håper noen kan gi nyttige, og ikke minst beroligende svar =)
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Det tar 6-7 uker å få saken behandlet, men du kan ikke søke før babyen er født. Du bruker blankett G. Jeg fikk ikke søkt før i oktober (de skal ha fødselsnr på babyen og bekreftelse på at du har født) og fikk ikke penger før for noen uker siden. Hvis du blir sykemeldt kan du ha rett på sykestipend, dette fikk jeg. Jeg ble sykemeldt i februar og fikk sykepenger i juni. Jeg gikk vgs så jeg vet ikke hvordan det er med semesteravgift. Kan nok ikke berolige deg vedr penger og sånt, det er et rent helvete å gå igjennom.
Koala *g07* Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Heisann. Jeg var i samme situasjon som deg, men jeg fikk min i februar. Jeg søkte om lån og stipend i lånekassa for hele året. Deretter leverte jeg inn et G skjema med opplysninger om barnet når det ble født. Du får da omgjort det du har fått utbetalt som lån etter barnet ble født. Så blir det utbetalt i 10 mnd. Tror det også er snakk om inntil 3 uker før barnet ble født de gjør om. Så da kan du jo gi beskjed om at du går ut i permisjon fra januar og at de da mest sannsynlig utbetaler fødselsstipend fra den mnd. Ta en tlf eller mail eller beøsk lånekassa om du bor i nærheten. De er veldig flinke når det kommer til å hjelpe, selv om de har dårlig rykte på å utbetale penger raskt
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Jeg ikk baby i februar. Jeg ikk ikke penger før i mars/april av en eller annen grunn. Man må sende inn kopi av fødselsattetst og det kan man jo ikke gjøre før babyen er født. Når det gjelder permisjon fikk jeg ikke en eneste dag før termin. Jeg gikk på skolen helt til fødselen som ble på termindatoen. Vet ikke hvoror det er sånn, men det er jo helt syyykt. Var sikker på at vannet skulle gå på skolen, men heldigvis så skjedde ikke dette. Den vanlige 10% regelen gjelder også gravide. Mer enn 10 % ravær kan du nektes å gå opp til eksamen. Man må betale semesteravgit ja.
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 man skal ikke bet semesteravgift da man er i permisjon! viss du allerede har sakt i fra til lånekassen at du venter barn og termin,er saken behandlet..men blir ikke ferdig behandlet før fødselsattesten er sendt til dem;) lykke til med baby:)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Man må betale semesteravgit så lenge man er student deler av semesteret!
Januarjubel! Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Jeg fikk i januar 2007 og som deg valgte jeg derfor å være i permisjon hele semesteret. Som nevnt overfor søker du etter barnet er født. Du får etterbetalt for den tiden det tar å behandle søknaden, og som nevnt ovenfor kan det ta litt tid. Lurt å spare litt av engangsstønaden til denne perioden kanskje? Siden barnefaren også har liten inntekt kan du ta en tlf til Lånekassa og sjekke om du har krav på litt mer penger i form av noe som heter forsørgerstipend. Litt usikker på reglene her. Jeg studerer ved uio, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte betale semesteravgift. Jeg valgte allikevel å melde meg opp til et fag og betale sm for å kunne få studentrabatt på toget osv. Lykke til! Det er supert med januarbarn!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Ikke for å skremme, men jeg fødte 1. august og pga av mye rot med lånekassa fikk jeg pengene mine først i går..! Heldigvis jobber mannen min!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har hatt permisjon i snart et år og mottat fødselsspipend og forsørgerstipend. Skal begynne på igjen nå i januar, fikk kun stipend for 2,5 nå i høst pga ukeantallet for permisjonsstøtte blir jo mindre enn hva permisjonen min er, så det må du være obs på hvis du skal ha et fri år og begynne på nytt semester i 09. Fikk masse penger i sommer da, så det var jo greit, sparte litt av de så skal nok klare meg til januar"stipend"lånet kommer + gubben har jo kort..hihi
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 På min side på lånekassen står det at de mottok søknaden den i oktober, og at det skulle være 6ukers behandlingstid... Men da det var gått 6uker (på dagen) kom det opp noe nytt! Om at de holdt på å klargjøre for vårsesongen!!! Ble sur og ringte de, for vi må jo få for høsten før de begynner på våren =S Og idag står det faktisk at søknaden er under behandling!!! Det jeg skulle frem til er at det TAR VIRKELIG TID!!!! Håpte liksom på å få de pengene før jul....=(
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 hei... min erfaring er kjempe bra. Dette gjorde jeg:¨ -søkte før han ble født og skrev jeg ventet barn i løpet av studieperioden -sendte inn bekreftelse fra skolen om innvilget permisjon - etter jeg hadde født fikk jeg med en "fødselsbekreftelse" fra sykehuset. Du trenger ikke fødselsattesten og personnr for å søke, det kommer senere i posten så du må ikke vente på det. - gjør klar alle papirer nå med frimerke ;-P slik at du kun har å signere, skrive på dagen du fødte og bekreftelse .. slike ting er tiltak etter man har født. - ring og purr om d tar tid - ang semesteravgift så måtte jeg kun betale for våren da jeg skal ta en eksamen, men måtte ikke betale høsten. håper dette hjalp litt..
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 glemte å si at jeg fikk i midten av november. fødte 30.september... husk at du må få gjeldsbrev og sende d i retur før du får penger..
MyB@by <3 Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 jeg fødte i april og fikk ikke pengene før i september....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå