Gå til innhold

Hvordan fungerer det i deres barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla er 10.5 mnd. Jeg har sagt klart i fra at hun skal spise lunch i 11 - 12 tiden og så sove.

Det var helt greit fikk jeg beskjed om siden det var sånn de andre også gjorde.

Men som idag foreksempel så var dem ikke tilbake fra ute tur før klokken var kvart på ett.

Jeg likte ikke det at hun ikke fikk sove før klokken ett.

Hun sov da bare en liten stund, og ligger nå og har problemer med og sovne...

Hvordan gjør dem det med soving og sånn i deres barnehage?

Blir dere hørt på når det gjelder rutiner? Er deres barnehage nøye på og ha faste rutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En sjelden gang gjør det vel ikke noe om det er sånn? Ellers kommer de seg jo aldri ut på tur?

Skrevet

Ja men nå er det sånn at hun er dårlig på og overholde rutiner uansett. Og når det resulterer i att jeg må komme og hente ungen fordi hun ikke vil sove så blir jeg litt lei ja.

Må da skjønne at en overtrøtt unge blir grinete og man sender jo ikke ungen hjem av den grunn.

Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig for en hel barnehage å føye seg etter 1 barns rutiner. Jeg synes selv at barn tilpasser seg godt nye rutiner i barnehagen. 1 ansatt kan jo ikke være igjen fordi ett barn skal sove og resten skal gå på tur.

Synes du skal være glad for at barnet ditt fikk vært på tur, opplevd mye spennende og faktisk klarer seg godt med endringer i daglige rutiner. Kan hende hun er urolig nå foordi det er mange inntrykk som skal fordøyes? Ta henne opp på fanget, syng og la henne få litt varm melk. Og la henne sove 20 min ekstra i morgen...

Skrevet

Det med soving lar jeg barnehagen avgjøre selv. De legger han når de mener han er trøtt om klokken er 11 eller 14 spiller ikke så stor rolle egentlig. Men så har vi aldri hatt problemer med legging på kvelden uansett hvor mye han har sovet på dagen.

Men det er jo litt dumt om dine/deres rutiner gjor at de ikke kommer seg på tur?

Skrevet

Er familie barnehage med 4 barn.

Og hvis du ser det innlegget jeg akkuratt skrev så ser du att jeg måtte hente ungen tidlig fordi hun ikke ville sove og var grinete fordi hun var overtrøtt.

Skrevet

Er bare fire barn (familie barnehage.)

Og de pleier alle sove fra 12 og utover.

Skrevet

I bhg der Cornelia går er det bare de eldste på småbarnsavdelingen som går på tur, altså 2005-barna. 2006-barna blir igjen i bhg nettopp pga dette med soving og slikt. De minste går heller på kortere turer i nærområdet:)

Skrevet

I vår barnehag er det et mål at alle barna spiser lunch sammen, og så sover de som trenger det etterpå.

Om de er på tur hadde jeg ikke forventet at et barn sine rutiner skulle gå foran en felles tur. Kunne ikke jente sove på turen da?

På små avd. hadde de faste rutiner som en på sikt ønsket at alle barna fulgte. På den måte kunne aktiviteter gjennomføres. De aller minste barna ble lagt to ganger, en gang før lunch og en gang etterpå.

Skrevet

da mini begynte i bhg var han 16-17 mnd. han er ganske fleksibel på sovetiden sin, så det har ikke vært noe problem for oss heldigvis. Hender når de er på tur at han sovner eller at de kommer sent fra turen og at han sover til jeg henter ham kl 1530 (har skjedd noen ganger), men han sover godt til kvelden uansett han da :)

du får prøve å presisere litt da, at det er viktig at hun sover før det og det tidspunktet!

Skrevet

Ville bare legge til at de innordner seg raskt etter barnehagens rutiner.

Da Lucas begynte da han var 1 år sov han to ganger fast om dagen og spiste kun til faste tider. Jeg er et rutinemenneske, hehe. Trodde aaaaaaaldri at de skulle klare å få han over på deres rutiner, men det tok 3-4 uker så sov han en lang lur midt på dagen i stedet for to korte og han spiste når de spiste.

Skrevet

Dagmamman gutten min går til er nøye med mat og soving til fast tid, og div aktiviteter til fast tud. Hun tar barna sjeldent på tur, men hvor viktig er turer for ettåringer (+/-)? Men så har jo dagmamman her tre barn på ganske lik alder da...

Skrevet

Ja, dette blir jo feil. Det er bhg sitt ansvar å få ungen til å sove! Kunne de ikke bare trillet henne? De fleste overtrøtte barn pleier vel å sovne av det....

Skrevet

Men de kan jo ikke sende en unge hjem fordi hun er overtrett. Du må si at de må prøve bedre og at du er på jobb, og henter kl 1600.

Skrevet

De andre barnen i barnehagen er snart to år. Ene gutten har fyllt to akkuratt nå.

Og hun har selv sagt at dem har de og de rutinene, men likevel så klarer hun jo ikke og følge det..

Og de rutinene som tulla har er akkuratt som de hun mente dem brukte/bruker i bhg:n...

Skrevet

selvfølgelig har en barnehage faste rutiner...

men at du skal kreve at din unge skal spise da og da osv.. er jo litt drøyt..

og det kan vel ha noe med hva ungen er vant til om hun ikke takler at rutinene hennes blir forandret...

høres ut som om hun faktisk trenger å få de brutt litt

høres rart ut at de sender henne hjem fordi hun er overtrøtt..

jeg har sagt til vår barnehage at de slev får bestemme når de vil legge datteren min.. er hun ikke trøtt er hun ikke det..

og blir hun søvnig tidligere enn vanlig så er det bare å legge henne da...

og barna spiser til de tidene barnehagen har satt opp..

hvert barn kan ikke ha sin egen spisetid.. skulle likt å sett den barnehagen som praktiserer det

Skrevet

I vår (kommunale) barnehage er det faste rutiner på spisepauser og soving. Så innordner de turer osv. etter det. Det er stort sett 2006-barn på den avd., så turer vil si å utforske nærområdet:)

Da alle småtassene begynte i august sov og spiste de til forskjellige tider, men nå er alle inn i samme rutine: mat 1100, sove fra 1130, mat 1400.

Synes kl. ett var lenge å være våken for en på 10-11 mnd.

Skrevet

Tulla har ikke noen egene rutiner. Hun føler barnehagens rutiner. (eller hvertfall det som hun mente var de rutinene barnehagen skal bruke.)

Men hun forandrer jo rutiner fra dag til dag. Holder aldrig på noe.

Og klarer ikke og høre etter på ting jeg sier.

Hvis jeg sender med mat og sier at tulla skal spise det til lunch og det til ettermiddagen så husker hun ikke hva hun skulle ha når og ender opp med og gi henne melk som jeg har sagt hun ikke skal ha annet enn hvis hun spiser veldig dårlig med mat.

Selvfølgelig er det greit om dem en gang innimellom forandrer litt på legge tider og legger litt før eller etter vanlig tid.

Men jeg synes ikke det er greit at dem drar det ut over en time lengre enn vanlig for så og ikke klare og legge ungen til og sove, for så og be meg hente ungen tidlig fordi hun er grinete fordi hun er trøtt og ikke vil sove.

Og når jeg hentet henne så var hun ikke det minste grinete.. Hun lekte og var blid og glad!!! Har vart blid hele kvelden.

Nå har hun da hvertfal sovnet. =)

Skrevet

Huff, skjønner du er frustrert! Du får prate med henne og si ifra om ting på en hyggelig måte. Hjelper det ikke tar du kontakt med førskolelæreren (pedagogen) som er ansvarlig for tilsyn med bhg, så kanskje det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...