Gå til innhold

Matnekt

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har opplevd totalt matnekt?

Snuppa nekter nå grøt, og da snakker vi alle typer grøt....har prøvd med sviskemos i, med fruktpure i grøten og på skjeen...totalnekt!

Ikke vil hun ha så mye lunsj eller middag heller, eneste jeg får i henne er fruktpure og et par terninger brød til lunsj. Middag får jeg i henne dersom det f.eks er pasta penne eller noe annet som jeg vet hun elsker.

Vil heller ikke ha velling eller mme....

Hun holder på å få to tenner til oppe, så det kan jo være litt vondt å spise, men blir jo bekymret uansett jeg da!

Noen som har tips eller trøst? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det er ikke så lett når de nekter plent! Kan jo hende det er tennene som plager henne litt.

Har dårlig med tips til deg, men vet at Erica synes det er stas med mat hun kan spise selv. Kutter opp ting i veldig veldig smått og legger i en bolle. Så får hun grise og spise det hun får i seg. Av og til klarer jeg å lure en skje inn mens hun holder på.

Føler med dere i hvertfall, får det er ikke noe lett det der med matnekt.

Sender over trøsteklem til dere i hvertfall.

Skrevet

Det der er ikke noe morsomt, vi hadde en runde på det for en stund siden vi også. Ikke ville Mia ha grøt, brødskive, glass, frukt - ingenting. Hun er jo ikke en tjukkas akkurat og jeg ble jo så bekymra, men det gikk over. Jeg har lest at når de er opptatte med å lære seg nye ting så kan rutineting bli forstyrret, da eksempelvis rytme i søvn- og matvaner. Camilla er jo i full gang med å åle seg avgårde og det ser ut som hun har tenkt å krabbe snart, da er hun sikkert veldig fokusert på det og ikke så interessert i mat.

Da Mia begynte å krabbe gikk det seg faktisk til, de trenger jo mer energi når de forbrenner så mye. Det ordner seg skal du se, de vet bedre enn oss hva som skjer og de ordner det som regel fint selv. Bare gi henne litt tid og la henne synes mat er kjipt en stund. Plutselig blir det digg igjen :-)

Skrevet

Ja det går seg helt sikkert til igjen. Gi henne det hun vil ha og så går det sikkert over igjen om noen dager. Sikkert tenner og all aktiviteten som plager henne. Her har vi litt urolige kvelder. Mathilde er skikkelig snørrete og våkner lett av tett nese osv. Hun har heller ikke den store appetitten om dagen. Men det tror jeg er pga fortennene som kommer oppe.

Skrevet

Maja hadde også det slik en periode. Helsesøstera mente at det var helt normalt (var akkurat når vi skulle på kontroll). Vi fikk beskjed om å tilby mat, men ikke presse for mye. Vi ga henne ting hun kunne holde selv (en bit pære, banan osv), og da ble det litt mer interessant. Oså var det mye mer interessant å smake av vår mat, så hun fikk en del poteter osv.

Syntes også det var veldig ekkelt, og ble bekymra. Men du skal se det går over snart. Lykke til!

Skrevet

Det er aldri gøy når de ikke vil ha mat. Det er jo jobben vår det, som mamma og holde de friske og få i de den næringen de trenger..

Vi har vært igjennom det før, og de små tåler visst en god stund med lite mat. Og så lenge du får i henne mm eller vann så har du gjort det rette!

Gi henne det hun vil ha, og la henne få prøve å spise litt selv. Det er gris, men det hjelper på matlyst og morroa!

Mat skal være gøy og da får vi bruke den halvtimen til å rydde litt etter dem. LilleM må alltid få prøve selv, og holde skjeen selv etc Gir ham gjerne en spaghettisnor å holde på med, mens jeg gir ham maten. Agurk og andre myke grønnsaker kan de også holde selv, og spise... Da får du brått i de litt mat og mamma er rolig og fornøyd.

Skrevet

tusen takk for trøstende ord jenter! Det hjelper kjempemye!!

Camilla nektet frokost, kun litt mm, men er jo ikke så mange dråpene igjen her.

Spiste mye bedre enn forventet til lunsj, sikkert fordi vi var på kafe og mye folk rundt oss :-)

Middag var så som så, prøvde grønnsakslasagnen men den brakk hun seg av, så det ble bare halve glasset + fruktpure....

Til kvelds var det full grøtnekt, tror jeg har alle typene som finnes!! Så da ble det pasta penne hehe, og det gikk ned på høykant!!!

Men hun er tilnærmet utrøstelig ca 1 1/2 time etter at vi har lagt henne, da våkner hun og hylskriker når vi forsøker å gå ut av rommet. Utrolig slitsomt, men tror kanskje det kan ha sammenheng med tennene det også?? Kommer iallefall ikke til å gjøre noe drastisk før den siste tanna er vel ute og hun virker 100% igjen på dagtid....får bare prøve å holde ut...puh..... og så innmari typisk at David reiser bort i helgen...snufs...

Nei, det var nok syting fra meg :-)

Håper alle får en strålende helg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...