cathrine84, frustrert husmor.. Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Er det noen her inne som vet om prøvetiden har noe å si i forhold til opptjeningsretten til fødselspermisjon? Går nå sykemeldt fra jobben og har 4 mnd prøvetid....men var bare på jobb i 2 måneder av prøvetiden før jeg ble sykemeldt. Er prøvetiden på likestilling med f,eks sykepenger? (for det vet jeg er grunnlag til opptjeningsretten)... Håper på svar!
togutter-08og10 Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Du får nok opptjent rett til fødselspenger selv om du er sykmeldt. Men det er mulig at du blir arbeidsledig når perioden med prøvetid utgår siden du har vært langtidssykemeldt. Da går du over på dagpenger som er ca 66% av lønnen du har nå og det gjelder når de skal regne ut hvor mye fødselspenger du får.
ticalinda Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Dette kommer jo litt an på hvor lenge du kommer til å være sykemeldt, men om du kommer tilbake til jobb så vil arbeidsgiver som regel forlenge prøveperioden din slik at det du har vært borte ikke regnes med. Hvis du ikke kan gå tilbake på jobb snart så kan du ende opp med permisjon av dagpenger, ja. Du må også ha jobbet sammenhengende i minst 6 mnd (tror jeg) for å få fødselspermisjon så det hele kommer an på om du kan rekke det før du skal ut i permisjon.
cathrine84, frustrert husmor.. Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2007 ok.. takk før svar! men står einnu litt fast... arbeidsgivarn min sa i dag at prøvetia mi kommer til å bi førlænge når/hvis æ event kommer tilbake.. MEN har dette noe å si i forhold te d at man må ha vært i jobb i minst 6 mnd før man event kan gå ut i fødselspermisjon?? e litt frustrert og betenkeli nu..
ticalinda Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Nå beveger jeg meg ut på litt tynn is her, men jeg tror at så lenge du fortsetter det kontraktsforholdet som du har nå med arbeidsgiver (ikke får ny kontrakt med ny dato), så har det ikke noe å si at du i mellomtiden har vært sykemeldt. Som sagt, dette er jeg ikke helt sikker på. Du kan kontakt NAV så får du korrekt informasjon. Lykke til.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå