Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Viss mor og far går fra hverandre og begge har foreldreansvar, hva er det som avgjør hvem som skal ha omsorgen frem til man har en samværsavtale på plass viss begge vil ha den? Hvilken lov eller paragrafer?
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Er vel stort sett mora som får omsorgen ved brudd. Må vel vere noko spesielt gale om ikkje det skulle skje. Aner ikkje om det står noko om det i lover/paragrafer.
liten og lettmett Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Det er da ingen automatikk i at mor skal ha omsorgen. Og heldigvis har vi kjønnsnøytrale lover og regler her i landet.
liten og lettmett Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Det er det foreldrene selv som avtaler. Dere kan avtale hva enn dere vil faktisk. Om en velger å flytte ut av felles bolig med felles barn så kreves det underskrift av begge parter om begge har foreldreansvar. Er det en som flytter uten barna så overlater man i praksis ofte hovedansvaret til den blir boende i felles bolig. Det beste er å ha samværsavtale klart før man flytter fra hverandre. Alt som gjelder dette står å lese i barneloven, den finner du på lovdata.no
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Ja men hva om foreldrene ikke blir enige? Om det går helt til rettssak før det blir noen avtale? VIss mor feks tar med barn og flytter og far dukker opp i barnehagen og henter og nekter å gi barnet tilbake til mor? Har mor ingen rettigheter før rettssaken da?
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Far vil da stille like "dårlig" som mor om han henter tilbake barnet, det blei ihvertfall sagt i retten i min sak. Eg flyttet med barnet uten samtykke fra far, av ulike årsaker. Og eg har ikkje mista omsorgen av den grunn. Det blei eigentleg gått utifrå at mor skulle ha omsorgen ved ein evt. samværsavtale.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Men før det er en dom om samværet og viss de ikke blir enige kan en foreldre nekte den andre foreldren å se barnet uten at noen kan gjøre noe med det....?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 den som flytter ut er den som mister hovedomsorgen fram til en eventuell rettsakt. om noen nekter den andre foreldren og se barnet uten EKSTREMT god grun så kommer han/hun til og tape klekklig mye på det i retten. for barn har rett til samvær med begge sine foredre så langt det er murlig.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Eg var den som flyttet, og mistet ikkje hovedomsorgen av den grunn, men far hadde vanleg samvær med barnet fram til rettssaken startet, annen hver helg og ein dag i veka.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Vet du... - her synes jeg det var mye rare svar...Jeg flyttet ut av fellers bolig, men jeg mistet ikke omsorgen! Omsorgen pleier å tilfalle mor pr i dag... slik er det bare...- en fars rettigheter i dag er annenhver halg + en dag i uken...- det er det de RETTSLIG har krav på. Om man velger å komme frem til en ordning som gir far mer samvær, er jo dette noe dere gjør i fellesskap. Dersom far er misfornøyd, kan han gjøre 1 av to ting: 1) - Søke om utvidet samværsrett.- Da kan han max oppnå 40% samvær. Dette fordi en rett ikke kan dømme 50-50. Finnes ingen hjemmel i loven på dette. 2) Søke om full foreldrerett...- men da skal mor være rimelig ute, og bli sett på som uskikket. - Så dette er det veldig veldig få som kommer noen vei med. Mitt råd til deg: Ring aleneforeldre-foreningen! De kan svare deg på alle spørsmål du måtte ha...- Jeg har brukt de mangen ganger, og hjelpe meg så mye råd jeg fikk fra dem! Jeg hadde en ex som truet og løg noen voldsomt, men det viste seg altså at mor har sterkest kort uansett.. Ring de! Det vil gjøre deg godt tror jeg! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #11 Skrevet 9. desember 2007 Dete er bare tull, loven gir mor og far samme rettigheter.
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #12 Skrevet 9. desember 2007 Hør med familievernkontoret eller annet lignende, virker som om det er stor uenighet her inne om hva som er rett eller ikke så kan være like greit å høre med en instans som faktisk vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå