Gå til innhold

Noen her som har fått barn med leppespalte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at mitt lille nurk muligens har en liten leppespalte...

har vært til 3 ul, og de har vanskelig for å se det, men det kan se ut som det er noe...

Hvordan var det? og hvordan ble babyen behandlet? og hvor raskt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt at du lurer på det og at du er bekymret. Har ingen erfaring med det selv, men hadde en nabo som fødte en gutt med dette.

Husker at det var en hovedoprasjon og en kosmetisk etter det. Han er og var så vakker så. De er så utrolig flinke nå. Jobber sammen med en som har det også. Veldig pen gutt. Ingen problemer med det i dag. Synes så og si ikke. Og tenk at de blir bare flinkere og flinkere til å operere det "usynlig" for hvert år som går. Godt at dere får vite det nå slik at dere får forberedt dere. Lykke til.

Skrevet

Barnet til ei jeg jobbet sammen med hadde en nokså kraftig leppespalte (de trodde det var leppe- gane- og kjeve-spalte men der tok de heldigvis feil).

Hun fikk (som du også sikkert får) endel ekstra oppfølging på forhånd.

Da ungen var et par mnd (tror jeg det var) dro de til rikshospitalet og opererte. Etter bare en liten stund var leppen blitt så fin at det knapt vistes at det hadde vært en spalte der. Dersom det blir behov opereres han en gang til og da skal det visstnok ikke synes mer (så godt som i hvertfall.) I og med det kun er en liten spalte babyen din har vil det nok holde med en operasjon også blir det veldig fint etterpå.

Jeg er dessverre ingen ekspert, så jeg håper noen med litt mer erfaring også kan svare deg. Men det er forhåpentligvis bedre enn ingenting.

Lykke til fremover!

Skrevet

Jeg har et barn med leppespalte. Hvis du vil legge ut nicket ditt, så kan jeg sende deg pm.

Skrevet

Jeg kan uansett fortelle deg litt da. Det første som skjer etter fødsel, er at barnelegen undersøker barnet for evt flere spalter. Det kan være kjeve eller ganespalte. Hvis barnet har ganespalte vil det kunne ha betydning for mating av barnet. De fleste har problemer med å få ammet barnet ved ganespalte. Det finnes i tilfelle spesielle flasker for barn med spalte. Du får den info du trenger om det på sykehuset. Barnelegen tar et bilde av barnet ditt og sender det til Rikshospitalet eller Haukeland sykehus, kommer an på hvor i landet du bor. Så etter noen uker får du og barnefar innkallelse til et dagskurs på Riksen/Haukeland, hvor barnet blir passet av barnepleiere og dere får masse informasjon, samt at kirurgen ser på barnet. Dette kurset er supert! Så, nå barnet er 3-4 mnd gammelt blir dere lagt inn til leppelukke-operasjon. Dere ligger på sykehuet 3-4 dager etter operasjonen. Hvis barnet kun har spalte i leppen, er dette kanskje den eneste operasjonen barnet trenger. Hvis den har ganespalte, lukkes denne ved 1 års alder. Evt. kjeveoperasjon gjøres da barnet er rundt 10 år. I tillegg er det mange som trenger å korrigere leppe eller nese i løpet av oppveksten/tenårene.

Gå ellers inn på spalte-foreningens hjemmesider: www.lgs.no

Der er det også et forum:-)

Skrevet

bare lurte på en ting, ikke hi her..

dere som har barn med leppe og gane spalte..

tok dere folsyre før og i graviditeten fram til 12 uker??

folsyre skal visstnok forebygge sånt? er bare intr i å høre om detvirkelig gjør det eller ikke! dette innlegget var ikke ment som er diskusjonsinnlegg mot dem som ikke tok folsyre:-)

Skrevet

Jeg tok folsyre, ja. I to måneder før jeg ble gravid, og i svangerskapet. Det kan med arv å gjøre også. (Ikke HI)

Skrevet

Venninnen min fødte jente med leppespalte, ble oppdaget på ordinær ul så de fikk lang tid til å forberede seg. Det var heldigvis en veldig liten leppespalte og etter hun ble operert (husker ikke nøyaktig men kun noen mnder gammel) så ble hun helt fin. Nå er hun 4 år og man kan knapt se det Det er mulig de må operere igjen når alle tennene har kommet opp, dvs at det kan bli skjevheter men så langt ser det ikke slik ut. De ble kjent med flere foreldre på sykehuset som hadde mer leppespalte enn deres datter og generelt så har legene vært utrolig dyktige med alle sammen. Lykke til!

Skrevet

Jeg har også fått en gutt med spalte. han har leppe, kjeve, ganespalte.

Bare å sende meg en pm så kan jeg svare deg. Han er nå snart 5 mnd og leppen er lukket:)

Skrevet

Hei.

En venninde fikk for mange år siden et nydelig barn med leppespalte. Bare leppe, ikke kjeve/gane. Uansett får alle i disse kategorier samme oppfølging, og så vidt jeg forsto er tannregulering og en del tannbehandling da dekket av trygden, selv om man "bare" har beskjeden leppespalte.

Dere får i allefall super oppfølging, så dette er ikke noe å være redd for.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har også en gutt med leppespalte. Det går så bra, så:-) Som det er sagt over her så vil nurket ditt opereres ganske raskt, før det er 5 mnd gammelt. Bare spør meg også, hvis du lurer på noe, men ser du har fått flere svar:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...