Gå til innhold

Graviditet utenfor livmoren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd dette?

Jeg var hos gyn i dag, og er mest sannsynlig midt i slutten av uke 4..., men legen kunne ikke se noe foster/embryo. (vet det er veldig tidlig, og hun ble ikke "overrasket" over at hun ikke så noe, som hun sa...)

Men jeg ble sendt til sykehuset for å ta blodprøve så de får sjekket HCG. Skal ta ny blodprøve til mandag.

Huff...nå ble jeg egentlig veldig bekymra...for at jeg kanskje kan ha en graviditet utenfor livmora... Testet positivt 2.des., og var i dag hos legen. Legen sa at så lenge hun ikke hadde sett noe på innvendig UL, hadde hun alltid i bakhodet at graviditeten kan sitte utenfor..

Er det noen her som har oppled dette?..og som kan fortelle meg litt om hvilke symptomer jeg bør se opp for??

Har selv hatt litt smådvondt, som om det strekker nederst i magen. Først var det mest på venstre side, men nå virker det som om det er høyre.. Det bytter litt.. Innimellom får jeg også skikkelig stikninger i underlivet... Er dette normalt eller??

..skulle ønske det var mandag i morgen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Legger ved link til en nettside med litt info om EXU.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2642

Jeg hadde en EXU i september. Hos meg var symtpomene blødninger, smerter i den siden av magen hvor graviditeten satt og at de ikke kunne se noe foster på UL.

Jeg var til UL i uke 7 uten at det var noe foster i livmoren men hvis du bare er i uke 4 trodde jeg at det uansett ikke var så lett å se noe.

Lykke til! Håper du får positive nyheter på mandag.

Skrevet

Ja, håper alt står bra til med den lille spiren.

Legen sa at det var akkurat i grenseland, om hun kunne se noe eller ikke... (siden jeg kun er i slutten av uke 4)

Hvis blodprøven til mandag viser stigende HCG, skulle jeg komme tilbake om 10-14 dager igjen, for ny UL. Huff, er så spent!!

Er det vanlig å få blødninger ved EXU?...og ikke bare vondt/øm i magen?

Lykke til du også Bea. =)

Skrevet

Tror det er ganske vanlig å få blødninger/spotting. Det var det som gjorde at jeg i første omgang kom inn til tidlig UL. For meg gjorde det ikke vondt til å begynne med (frem til uke 7) mens smertene kom mer etter det og den siste dagen før operasjonen (var kommet til uke 9 da jeg ble operert) gjorde det sinnsykt vondt. Da hadde egglederen sprukket. Men det behøver ikke å gjøre så vondt tidlig i svangerskapet, fordi da er spira så liten.

Jeg har hatt en SA tidligere - og i det svangerskapet var jeg også øm i magen og hadde masse "stikkinger". Tror det er ganske vanlig i de fleste svangerskap - også de som går bra ;)

Krysser fingerne for deg XXX

Skrevet

De sa til søsteren min at det kunne være graviditet utenfor livmoren bare fordi de ikke så noe... hun var vel komt like langt som deg! Det er teit å skremme folk på den måten.. hun var vanlig gravid, men bare ikke komt langt nok på vei til at de så noe på ul!

LYKKE TIL! :-)

Skrevet

Ja, jeg ble (og er jo fortsatt) ganske nervøs når jeg fikk den beskjeden...nå tenker jeg jo ikke på annet!!

...men uansett, skal det bli godt å avdekke om den er utenfor/inni...om 10-14 dager iallefall... Så kan jeg noe nerva litt.

Har ikke spesielt vondt heller...er akkurat som lette menssmerter som kommer og går, og veksler mellom venstre og høyre side.

Ikke spotter/blør jeg heller.

Vel...får bare vente og se, og prøve å ikke tenke for mye på dette.

Takk for deres erfaringer hvertfall =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...