Kanutten & småen + Lucia Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Hvordan skal jeg gjøre det i forhold til hvem jeg ønsker skal ha omsorgen for småen om både jeg og pappaen skulle dø....? Altså jeg vil gjerne ha det på papiret slik at våre ønsker er klare om det skulle skje..
Sentralstøvsugeren Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Du kan skrive ønsker i et testament, men det er ikke nødvendigvis sagt at det blir oppfylt....
~sjiraff~ Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Det er vel faktisk ikke noe du kan bestemme. Men man kan vel skrive et slags brev om hvem man ønsker at skal ta over omsorgen. Hva dette brevet heter vet jeg ikke, og heller ikke hvordan det formelt gjøres. Har tenkt mye på det samme selv, har jo noen formeninger om hvor hun hvertfall ikke skal bo om ulykken skulle være ute.
julemusa m pæls Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Da jeg valgte faddere til mine barn gjorde jeg det utifra hvem jeg ønsker skal ta hånd om barnen om vi dør. Dette kan man ikke bestemme selv, men man kan skrive sine ønsker og de vil bli etterkommet i de fall det er mulig!!
~sjiraff~ Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Det er ikke lenger slik at faddere tar over omsprgen for barna. Om du ønsker at noen av fadderene skal gjøre det må du få det på papiret.
LegallyBlond Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Du kan skrive det ned i et testament eller på ett annet papir du vet noen kommer til å lese om du dør, men det er ikke du som avgjør det. Blir vel retten som i siste omgang bestemmer hvem som overtar hovedomsorg for barna, men dette bygger jo på vurderinger som blir gjort av andre, muligens BV eller noe. Det legges mest vekt på hvor de tror barna vil få det best, og det stemmer vel sikkert ofte med foreldrenes ønsker vil jeg tro. Hvor mye dine ønsker vil påvirke avgjørelsen vet jeg ikke. Har ikke skrevet det ned noe sted, men vi har snakket med folk om det så de rundt oss vet hvordan vi ønsker det. Tror også det er det som blir resultatet om andre avgjør også, fordi det er stabilt og noen de kjenner veldig, veldig godt.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2007 Er fullstendig klar over at jeg ikke kan bestemme det.. Er jo derfor jeg skriver ønsker.. Men altså, så det kan stå i testeamentet.. Da skal jeg få ordnet det etterhvert.
LegallyBlond Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Ble plutslig litt usikker nå, ville kanskje heller skrevet på ett separat ark som du legger ved testamentet. Testamentet har strenge formkrav og jeg vet ikke hvor mye som skal til før det blir ugyldig. Du kan jo snakke med en advokat eller noen som har peiling på dette først.
yinyang Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Det heter VILJESERKLÆRING, søk på nett, du kan finne oppsett eller hvordan du bør skrive en viljeserklæring. Trenger ikke advokat, men kan ta det via advokat hvis du vil. Må fornyes med jevne mellomrom, hvis noe skulle skje, teller det at den er av nyere dato. Underskrifter på deg, barnefar og de som du ønsker skal ha omsorgen. Disse teller sterkt i en evt. rettsak. Og kan være mye verdt. Så hiv deg rundt og lag en..
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. desember 2007 Tusen takk! Det hadde jo vært greit å hatt det.. Man vet jo aldri hva som skjer... Kanskje det også kan gjøre det enklere for de som blir igjen. Og jeg vet hvordan jeg vil ha det....
2 gutter & huleboer Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 Så lenge dere ikke er gift å du dør før barnets far så er det dine foreldre som har omsorgsretten for barna...
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. desember 2007 Får ikke faren omsorgen om jeg skulle dø? Går omsorgsretten automatisk til mine foreldre?
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 Heeeee.... Det sier litt om potetlandet norge, mamma til gull-gutten!
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 6. desember 2007 #14 Skrevet 6. desember 2007 Tror du er på bærtur nå....
2 gutter & huleboer Skrevet 6. desember 2007 #15 Skrevet 6. desember 2007 jeg vet,drev å leste om det her. så derfor prøver jeg å si til sambo att vi må gifte oss... for da gjelder det ikke!
2 gutter & huleboer Skrevet 6. desember 2007 #16 Skrevet 6. desember 2007 nei, du kan jo sjekke det opp i morgen den dag...
Gjest -<<- Skrevet 6. desember 2007 #17 Skrevet 6. desember 2007 Det stemmer da aldeles ikke. Dersom foreldrene er samboere får gjenlevende forelder foreldreansvar (og omsorg) selv om avdøde hadde foreldreansvaret alene. Dersom foreldrene ikke er gift eller bor sammen, men begge har foreldreansvar får gjenlevende forelder omsorgen. Dersom foreldrene ikke er gift eller bor sammen, og bare den avdøde hadde foreldreansvar for barnet, vil dette etterlate barnet uten noen med foreldreansvar. Det vil da være opp til tingretten hvem som får foreldreansvar, og hvem som helst kan i utgangspunktet kreve å få det.
Regnbuemor til 2 Skrevet 6. desember 2007 #18 Skrevet 6. desember 2007 tror det der stemmer faktisk. Tanta og onkelen min er ikke gift. Har tre barn og de har viljeserklæring.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 6. desember 2007 #19 Skrevet 6. desember 2007 Det er tull så lenge man bor sammen! Trenger ikke å være gift! Hva med likestilling her i landet!! Så hvis min samboer (som jeg nå bor sammen med) dør, så er det hennes foreldre som tar omsorgen for mine barn.....? Nei, det kan ikke stemme...
2 gutter & huleboer Skrevet 6. desember 2007 #20 Skrevet 6. desember 2007 for hennes obligatoriske barn ja... det er ikke så lenge siden jeg satt og leste det.
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 6. desember 2007 #21 Skrevet 6. desember 2007 Mener du at du leste at jeg som far ikke har noen rettigheter, når det gjelder dette... Jeg er også samværspappa og min x har tenkt og flytte 180 mil unna med mine barn og her har jeg heller ikke noe og så (det står svart på hvitt! Hvis det er sant det du skriver skal jeg jammen meg blir politiker og sakke fars sin sak her... Dette hører ingen steds hjemme... Hva betyr en far for sine barn...?
d@ddy-Ekte menn får tvillinger Skrevet 6. desember 2007 #22 Skrevet 6. desember 2007 Hva er obligatoriske barn...?
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #23 Skrevet 6. desember 2007 Kommer vel ann på hvem som er obligatorisk far... ;P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå