Gå til innhold

Toxo (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor denne uken, og har vært litt nedfor etter besøket. Grunnen er at jeg tok opp en bekymring som jeg har hatt litt frem og tilbake i svangerskapet, og som har blomstret opp denne uken i forbindelse med nyhetene. I første trimester spiste jeg noe kjøtt som ikke var helt gjennomstekt, og dagen etterpå fikk jeg vondt i magen og diare. Snakket med en lege samme dag fordi jeg var bekymret for om dette kunne skade barnet, men han sa at det antageligvis bare var snakk om en vanlig omgangssyke og at jeg ikke skulle bekymre meg. Har som sagt tenkt litt på dette i ettertid, men har slått tanken fra meg delvis fordi det skjedde så tidlig i svangerskapet at jeg har tenkt at en evt smitte ville ha ført til abort. og fordi jeg har vært på flere ultralyder der alt har virket fint. Denne uken tok jeg allikevel opp temaet med jordmor, og fikk til beskjed at det var godt mulig at jeg ble smittet av toxo den gangen og at det at alt såg fint ut på ultralydene slettes ikke betyr at barnet er friskt. Er derfor litt nedfor og ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre.

Har lest en del om toxo og ingen steder har diare vært nevnt som tegn på smitte, men klarer allikevel ikke å kvitte meg med bekymringene. Ser også at sjansen for å bli smittet her i norge er 0,2% og at dersom smitten skjer i første trimester er det 30% sjanse for å videreføre smitten til babyen, hvilket vil si at det er 0,06% sjanse for at babyen har blitt smittet, men heller ikke det er nok til å berolige meg. Nå er jeg usikker på hva jeg bør gjøre: Burde jeg ta en prøve? Det er jo så liten tid igjen til fødselen at jeg ikke en gang vet om jeg vil rekke å både få tatt blodprøve og ved smitte en evt fostervannsprøve, og samtidig så er det jo godt mulig at det å gå rundt og vente på prøvesvar bare gjør meg enda mer bekymret. Noen som har litt erfaring på området, eller evt noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen å få tatt blodprøve du. Du bekymrer deg jo uansett.

Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, bare jeg var i syden, i uke 12-15. Etter jeg kom jm og leste på nettet om toxo, var jeg sikker på at jeg hadde fått d, selv om jeg ikke hadde diare eller noe.

Jeg snakket også med jordmor, som ikke gjorde det bedre, hun sa at det kunne alltid være fare for å få smitten (hva er det med disse jordmødrene? greit at di skal si sannheten, men noen er så negative, spesielt til oss som er veldig bekymret i utgangspunktet)

Jeg tenkte mye på dette, og ble bare mer å mer sikker på at d var noe galt, jeg spiste jo saltater i syden og litt spekeskinke... noe en ikke skal der nede.

Jeg snakket med legen, og hun var så forståelsesfull og jeg fikk tatt en test i uke 20.

I ukene der jeg ventet på testresultatet var jeg livredd, derfor ville jeg faktisk ikke anbefale deg å ta noe test nå, dersom du er så langt på vei...

Tilslutt fikk jeg svar at den var negativ.

:)

Vil bare si til deg at du må prøve å tenke på alt det folk spiste før, bare fr 5-10 år siden hadde ikke folk hørt om alt vi IKKE skal spise idag, å di fikk fiske barn!

jeg snakker like mye til meg selv nå, for jeg tenker på alt mulig, men har fått svar gang på gang at alt er OK.

Så lenge ul viser at det er bra så stol på det! ;)

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men det er mulig at hvis du tar en test nå, og den er positiv, så kan det tyde på at du har vært smittet tidligere en gang, men det kan like godt være mange år før du ble gravid. Og da har det jo ingen ting å si i forhold til babyen din. Siden det er så lenge siden du ble smittet. Er ikke helt sikker på hvordan det er med toxo, men slik vil det være med en del andre bakterier, i alle fall.

Men jeg vil anbefale deg å snakke med legen om dette, og etter fødselen bør du nevne det til barnelegen som kommer og undersøker barnet ditt, slik at han eller hun kan undersøke litt ekstra med tanke på toxo.

Men det er som du sier veldig liten sjanse for at du har blitt smittet! Høres mer ut som et helt vanlig tarmvirus som ikke er skadelig for den minste; sjansene for det er i alle fall ganske store.

Lykke til i alle fall!

Skrevet

Be for all del om en test hos legen! Det er jo minst 99,94% sjanse for at det har gått bra, og da slpper du å bekymre deg. Og om det skulle være så ille at du er smittet (hvilket jeg er sikker på at du ikke er), om du er smittet kan man også behandle barnet etter fødselen. I danmark tar man tester av alle nyfødte - og om de er smittet får de behandling. Uten at jeg kjenner til dette i detalj. Men test hos legen din så får du avklaring!

Lykke til!

Klem!

Skrevet

Det går kjempefort å få svar på prøven, så jeg hadde nå bare tatt en test hvis jeg var deg.

Det som er mest vanlig med toxo er jo at en ikke får symptomer i det hele tatt, det er jo derfor den er så skummel.

Jeg har heller ikke sett diarè lista som symptom, så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for.

Virker som om noen er mer opptatt av toxo enn andre. Jordmora mi ville at jeg skulle teste meg etter å ha vært 5 dager i nord Italia... Legen syntes det var helt unødvendig siden jeg jo hadde vært nøye med kosten, men testa meg likevel.

Skrevet

Heisann, HI, dette.

Takk for tilbakemeldinger og oppmuntring!

Har en lege i min nærmeste familie som jeg har tatt en lang og beroligende prat med. Ble fortalt at faren for toxo var svært liten, men derimot var det sannsynlig at jeg ville ha mistet babyen hvis jeg ble smittet i et så tidlig stadium. Det var heller ingen rimelig grunn til å ta en test fordi ved evt positivt resultat så er det ikke mulig å si noe om jeg har fått smitten tidligere eller under svangerskapet. Og diare er heller ikke et symptom på toxo. Det er visst større sjanse for å bli smittet når man spiser sand som barn enn å bli smittet av norske kjøttprodukter.

Føler meg en del roligere nå.

Skrevet

Jeg trodde det å bli testet for toxo i svangerskapet var helt vanlig jeg? Jeg blei testet først i uke 13,så i uke 20 og skal testes igjen i uke 33... Standard hos min lege.. Hmmmm..

Skrevet

Det er veldig rart at leger, jordmødre og annet helsepersonell kommer med så mye ulik info ang. dette med toxoplasmose.

Jeg ble testa i uke 6-7(da jeg fant ut at jeg venta barn) og testen var negativ, men viste at jeg ikke er immun.

Så ble det aldri noe mer snakk om det. Jeg har vært innom tanken noen ganger og vært litt bekymra, i og med at vi har katt, som jeg koser og steller mye med.

Rundt uke 33 kjente jeg meg sår i halsen og dum som jeg var, søkte jeg på toxo på google og fikk opp sår hals som et symptom på smitte. Ble mildt sagt LIVREDD og fikk fullstendig panikk. Legekontoret var stengt så jeg fikk time hos daglegevakta 2 timer senere. Var kvalm og skjelven i de 2 timene..

Legen jeg kom inn til tok en halsprøve og en vanlig blodprøve. Toxoprøve(altså blodprøve som må sendes inn til sykehuset) syns han var unødvendig. Han hadde aldri opplevd en eneste gravid pasient med toxosmitte. Sa at jeg mest sannsynlig hadde en vanlig forkjølelse (var snørrete, hosta, øreverk og hodepine i tillegg til sår hals)..

Jeg dro hjem igjen og var litt beroliget..

3 dager etterpå hadde jeg legetime og nevnte denne episoden, og lurte på om hun syns jeg burde ta en toxoprøve. Nei, det var ikke vanlig praksis å teste gravide for toxo i dagens Norge, sa hun. At blodprøven min var testa for det i begynnelsen av svangerskapet, syns hun bare var rart og skjønte ikke hvorfor.

Jeg fortalte at jeg har katt og hadde skifta på kattekassa en del ganger.

Ingen fare sa hun.. Det du skal passe deg for er rått kjøtt, jord + ikke kos med katter i utlandet..

Og i dag var jeg hos jordmor, hun tok en blodprøve og sendte inn bare for sikkerhetsskyld,men sa at sjangsen er minimal, og om man smittes i 2. eller 3.trimester, så kan barnet behandles for det rett etter fødsel.

Bare mine erfaringer med denne toxobekymringen..

Ikke morro!

Og HI, jeg ville tatt en test om jeg var deg, den er garantert negativ, men greit å få det ut av verden!

Skrevet

hei.vil bare si at jeg spiste lammekjøtt før jeg viste at jeg var gravid. jordmoren min sier at dette er den største kilden for å bli smittet av toxo pga at det ikke er helt gjennomstekt.jeg tok prøve, som var negativ. så ingen fare for at du er smittet vil jeg tro.nyt graviditeten videre, du;)

Skrevet

Jeg ble rutinemessig testet for toxoplasmose da jeg var ved første sv.skapskontroll hos legen. Var i syden i uke 26 og testet meg igjen for toxoplasmose etter oppfordring fra jordmora. Jeg hadde magesmerter og diare første natta da jeg kom hjem fra syden og tenkte den natten at der gikk det vel galt med lillegutt i magen. Men, er nå i uke 32 og alt går fortsatt strålende. Tror vi gravide lett bekymrer oss, men at det meste går som det skal. Du kan jo ta en blodprøve slik at bekymringen ryddes av veien, nå skal du jo tenke framover på at du snart får en liten baby i huset.

Skrevet

Ta en test, du har ingenting å tape på det. Da kan de teste + behandle babyen etter fødselen. Toxo er ikke så innmari sjeldent, for 10 % av den norske befolkning har antistoffer mot toxo i blodet, dvs at de er blitt smittet tidligere. Det er så klart liten sjanse for at du skal bli smittet akkurat i de månedene du er gravid, derfor disse 99 komma noe prosentene, men det KAN skje og da er det greit at babyen får behandling hvis han/hun er smittet. Jeg har tatt toxo-tester med jevne mellomrom fordi vi har katt og pga mange utenlandsreiser i sv.skapet. Her hvor jeg bor, tar det bare noen få dager å ta svar, det er en helt kurrant og enkel prøve. Jeg skal ta min siste toxo-prøve i dag, faktisk. Lykke til, det går nok bra! :-)

Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert av enkelte innlegg her.. "ta en test, den er garantert negativ"... Hvordan kan dere påstå sånt? Det er ikke helt uvanlig å ha fått i seg toxo som barn, eller hvis man har katt, lenge før man ble gravid. Og da vil testen være positiv. Det vil ikke hjelpe deg et sekund med tanke på bekymringer, selv om det ikke vil ha noe å si for barnet ditt!

Jeg syns det du hadde fått vite fra den legen du snakket med hørtes veldig fornuftig ut. Ikke hør på alle kvakksalverne her inne (sorry jenter). Det er ikke alltid det er noe vits i å ta en test, det kan ofte bare føre til mer bekymring enn ikke. Det er veldig liten risiko for at du har blitt smittet i svangerskapet, og barnet ditt har det nok helt fint, får vi håpe. Men det er nok ikke særlig mye annet å gjøre enn å se det an og vente. Hvis du skulle tatt noen test, måtte den bli tatt ganske umiddelbart etter at du var syk.

Unnskyld for alle tærne jeg tråkka på nå, men dette svaret var hovedsaklig ment til hovedinnlegger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...