M&K+Påsan <3 Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Jeg mener, jeg for mye kritikk for at jeg er så ung, ( 17 år ) Men jeg får også mye kritikk for at lillegutt er hos bestefar på dagtid, å jeg går på skole. Dette er løsningen vi hadde får at jeg skulle klare å fullføre skolen .. neste år skal jeg ha friår. Men er jeg faktisk en " dårlig" Mamma fordi jeg går " glipp " av en del det første året? Føler jo på en måte han for det meste ligger å sover. Han er 7 mnd nå, så ting begynner jo å skje med han .. Men allikevel. hva slags meninger har dere om dette ?
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 At du er ung, spiller ingen rolle for meg. At du velger og ta ferdig utdannelsen er jo bare kjempeknall!!!! MEN, jeg ville nok satt utdanninga på vent et år, for og være hjemme. Men de fleste sender ungen i bhg eller til dagmamma etter fyllte året, og man går da glipp av mye da også...? Ser ikke helt tråden mellom alder og mor her, men )
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Som det kanskje kom ut av den andre tråden min så syns ikke jeg at unge mødr er dårlige mødre og det at du går på skole også syns jeg bare viser at du tar ansvar. Du sørger for en utdannelse så du kan gi barnet ditt en stabil oppvekst med en grei økonomi. alder har ingen verdens ting å si=)
M&K+Påsan <3 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2007 Altså, har jo så å si ikke noe om man er ung, med mange av venninene mine skal ha friår første året for å sende de i barnehagen når de er 1 . Jeg mener både jeg og lillegutt for mer ut av det når han er 1, at jeg er hjemme. Da vil han forstå mer, å vi kan heller leke og kose oss masse sammen ! Men jeg har så utrolig dårlig samvittighet at jeg ikke er med han hele tiden nå også .. Jeg vet med meg selv at om jeg hadde satt skolen et år på vent, ville jeg hatt problemer med å få begynt. Det skal også sies at jeg får mye hjemmeoppgaver slik at jeg er hjemme litt ..
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Jeg er ung mor (20) og syns da virkelig ikke jeg er noen dårligere mor enn andre. Jeg har de forutsetningene som trengs for å tilfredsstille min datters behov, jeg tar voksne og ansvarsfulle avgjørelser og jeg og min samboer har for det meste kontroll på tingene. Så nei, ung og dårlig mor er ikke synonymt.
LegallyBlond Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Nei, synes ikke du er noen dårlig mor. Du er en god mamma som tar ansvar for livet ditt og gjør unna videregående, noe jeg vet mange sliter med om de skal starte påan igjen når de blir eldre. Du har vel mye tid med gutten din uansett, og det er jo kjempeflott at han får ett godt forhold til bestefaren - det tror jeg de begge får glede av også i årene framover. Kjenner/vet om flere som har fått barn mellom 16-19 år, og de aller fleste er gode mødre som behandler/oppdrar ungene sine likt som de venninnene mine som får barn nå (er i midten av 20-årene). Flere av dem gjorde også ferdig skole med baby, ene var til og med i barnehagen fra h*n var bare noen mnd. Har det helt fint nå likevel =) Men er også noen eksempler på de som burde ha ventet noen år ja...Men det er jo ikke alle 30-åringer som er egnet heller.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Dårlig mor har ikke med alder så er det sagt. Men det er ytterst få som egentlig er dårlige mødre da. Jeg mener de som ruser seg og mishandler barna sine er dårlige mødre men de aller fleste er jo gode mødre. Hva som kjennetegner en god mor synnest jeg er at enn gjør det som er best for barnet sitt. Og tar de konsekvensene det er å få et barn.
M&K+Påsan <3 Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2007 .. Kanskje det ble litt feil overskrivt, river meg i nakken å mener i og med utdanningen ? Hva skal en ung mor gjøre da? Som nettop er begynt på dettte .
LegallyBlond Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Hadde jeg hatt nær familie som kunne stille opp hadde jeg gjort som deg, fått gjort ferdig videregående fordi det er utrolig tungt å begynne påan igjen med det seinere. Hadde så tatt ett friår og etter det startet på studier. Man er veldig fleksibel når man går på skole, og kan stort sett ha litt korte dager og muligher for noen dager hjemme. Mye bedre enn å være i jobb mener jeg, både for mor og barn. Nå var jeg ferdig med videregående da jeg fikk barn, men har fått to unger nå under studietiden. Kan være litt tøft, men synes det er veldig greit å kombinere barn og studier. Føler at jeg kan kontrollere dagene mer selv, og får mye tid med barna mine. Så jeg synes at unge mødre som kommer igang med utdanningen sin så fort som mulig på tross av at de har fått barn gjør ett smart valg =)
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Jeg er noen år eldre enn deg, men anser meg selv som ung i forhold til morsrollen. Fikk selv barn under utdanningen, og har valgt å fortsette studiene mens samboeren min er hjemme. (jeg var hjemme det første halve året og gjorde oppgaver mens mini sov). Jeg har erfart at det er meg selv det er værst for når jeg reiser på skolen. Barna våre har det fint så lenge de er sammen med noen omsorgsfulle personer som vil det beste for dem. Jeg skjønner at du har dårlig samvittiget, men jeg synes faktisk du virker veldig oppegående som tar valget ditt basert på det du vet med deg selv at vil fungere best. (Til tross for hva "alle andre" måtte mene om det). Og egentlig så tror jeg at veldig mange av oss har litt dårlig samvittighet uansett hvordan man vrir og vender på det, enten det gjelder barn, jobb/utdanning, forhold..osv.osv. Det er vanskelig å strekke til på alle områder samtidig. Er du hjemme lurer du på om barnet går glipp av verdifull sosial lek i bhg og er du borte så lurer du på om det går ut over barnet det også. Stol på magefølelsen din, og gjør det du selv føler er best i din situasjon. Det er det som gjør deg til den beste mammaen barnet ditt kan få!
solstråle69 Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 Tror ikke alder har noe å si på hvor "god" mor man er. Men hadde stedatteren min på 16 år blitt gravid, må jeg innrømme at jeg hadde blitt en smule bekymret. Vel er hun "voksen" for alderen, men allikevel.... Må le litt når jeg hører en reklame på radioen (tror det er nsb) som reklamerer med at barn kjører gratis iflg. med voksen over 18 år. :-)
ღFiskenogPrinsessa2007ღ Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Jeg er 20 år og har en datter på 2månder, jeg har permisjon fra utdanningen min frem til høsten, da skal hun i barnehage og jeg tilbake på skolebenken. Jeg synes at jeg kan tilby min datter akkurat det samme som en på 30 år (bortsett fra at jeg ikke har fullført utdannelsen min enda, men det holder jeg jo på med). Jeg eier egen leilighet på 75kvm (helt uten lån) har lappen og bil. Jeg har en noenlunde stabil inntekt, og masse omsorg og kjærlighet og gi. Jeg har et godt nettverk, familie og gode venner som stiller opp. Jeg er alene med daglig omsorg, da jeg og pappaen desverre ikke er kjærester lengre,vi er begge enige om at det er det beste for alle 3 og samarbeider godt. Så jeg er stolt over og være ung mamma:)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 jeg synnest du er tøff jeg som kan kombinere både være mor og utdannelse. Tanta og onkelen min fikk barn tidlig og skal si det sånn de er veldig godt bemidla
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #14 Skrevet 6. desember 2007 Unge mødre kan være like gode mammaer som yngre mødre. Ble mamma for første gang som 20 åring, og valgte å bli hjemme med barnet til han var 2,5 år. Jeg var heldig, og hadde muligheten til det. Utdannet meg senere til sykepleier, og har jobbet noen år. Jeg må bare si at du må huske på at det første ret med babyen er helt spesielt, og den tiden får du ALDRI tilbake. Jeg hadde valgt å være hjemme med babyen det første året om jeg var deg, og hadde mulighet til det. Utdanning kan man tidsnok ta, spesielt når man er så ung som 17 år, med framtiden foran seg Idag er jeg 28 år og har fått nummer to, er hjemme med han også nå det første året. Og nyter det, jeg vet hvor fort tiden går, barna blir så fort store. Klem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå