Gå til innhold

Trenger noen gode råd - vedr. jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Før jeg visste at jeg var gravid (fikk vite det i uke 6+3, og det var ikke planlagt), søkte jeg noen nye jobber og var på noen intervju. Jeg er temmelig lei jobben min nå, og er klar for å bytte beite. Fikk ingen jobber, fant ut at jeg var gravid og sluttet å søke nye jobber...

Men på tirsdag ringte en person fra en jobb der jeg tidligere hadde søkt og hadde vært på intervju. Han fortalte at den de i utg.pkt hadde tilbudt jobben, hadde trukket seg nå. De hadde fortsatt mine papirer, jeg var en aktuell kandidat, og de ville ha meg inn for en samtale...

Jeg svarte jo JA, men har tenkt litt i ettertid... Vil være 14+4 på tirsdag.

Har undersøkt med NAV. Der sier de at jeg ikke har opplysningsplikt mtp graviditet, og slike ting... Men hva om de blir sure når jeg forteller om graviditeten etter signert kontrakt...?? Det hadde jo vært kjipt...

Noen som har gode forslag? Hva ville dere gjort om dere fikk jobben??

Noen som selv har byttet jobb midt i et svangerskap? Og kan dele sine erfaringer med meg?

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hvar på jobb intervju når jeg hvar ca like langt som deg. Fortalte jeg hvar gravid, dem sa det ikke skulle ha noe å si. Fikk ikke jobben fordi ei annen hadde mere erfaring. Jobbet der litt som vikar etter på.Jeg ble rådet av mange yngre personer å ikke si noe, mens genrasjonen til foreldrene mine mente jeg burde. Man har ingen plikt til å si noe,men jeg følte det hvar best for min del. Skulle jeg fått jobben hadde det hvert ekkelt å si det ganske rett etter jeg hadde begynt der. Er ikke god til å ikke si hele sanheten. Dem virker jo veldig interisert i å ha deg så da burde jo ikke det ha noe å si at du er gravid. Lykke Lykke til.

Skrevet

hei:)

jeg var i akkurat samme situasjon, jeg sa ingenting om det på intervjuet, men da jeg kom på kontraksmøte så sa jeg det. de sa ikke noe på det, har heller ikke rett til å vite noe.

jeg kan si at nå angrer jeg litt engentlig, savner den gammle jobben min og det hadde vært mye lettre å være der som de kjenner meg nå som jeg er gravid. prøver å komme tilbake til den gammle jobben da jeg ikke trives så veldig på den nye, og håper på et svar snart. jeg øsnker deg lykke til og du må selv føle på hva du ønsker å si, for det er du som sitter med samvitigheten, jeg syns det var greit å si det før jeg begynte da:)

lykke til

Skrevet

Var i samme situasjon, og siden det ikke viste på meg så sa jeg ingenting. Og det gikk helt greitt, alt ordnet seg. Har ingen opplysningsplikt.

Vet om andre og som har søkt og fått tilbud om jobb og ikke sagt i fra at de er gravid før etter at kontrakten har vært signert, ingen problem!

Kanskje det er litt dårlig gjort, men tiltross for at de ikke har lov til å diskriminere noen fordi de er gravide så er det jo lett å tenke at det likevel vil telle negativt og man ikke er den de vil velge først..

Skrevet

Jeg gjorde også kkurat det samme da jeg begynte i min nåværende jobb. Jeg fortalte ikke noe før jeg satt der med tilbudet. Jeg fortalte det imidertid før jeg signerte, for jeg ville gjerne se reaksjonen deres først. Det ar selvsagt ikke det de kanskje helst hadde ønsket seg, men de kunne jo ikke gjøre noe med det nå og sa at de selvsagt også tenkte langsiktig når de ansatte folk. Men jeg vet helt sikkert at jeg IKKE ville fått tilbudet dersom jeg hadde fortalt at jeg var gravid på intervjuet, de hadde også flere gode kandidater.

Jeg syntes det var vedlig ubehagelig, men er veldig glad for at jeg tenkte på meg selv og sitter i dag i en jobb jeg trives godt i. Og på vei ut i ny permisjon snart, med bedre samvittighet denne gangen!

Så hvis jobben høres spennende ut må du tenke på deg selv. Imidlertid ikke gjør det med mindre du virkelig har tro på at dette er noe du vil, for som noen sier kan det jo være litt stress å føle at du må prestere og vise deg fra din beste side når du er gravid. Selv var jeg heldig og var i fin form hele tiden, men ikke alle har det slik.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg tror rett og slett jeg ville beholdt dagens jobb. Som sagt over, mye enklere å være gravid en plass man er kjent, enn å starte ny jobb midt i svangerskapet (om du er 14 uker nå, blir det jo bare noen mnd i ny jobb). Kanskje du kan ringe og forklare situasjonen og si at du vil være interessert i jobb hos dem når du er ferdig med permisjonen? Da virker du ærlig, real og interessert i jobben. Om de allerede vil ha deg nå, kan du jo vurdere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...