Gå til innhold

trenger svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi ønsker å døpe men har ingen som vi vil ha som faddere. man skal jo ikke bare velge noen for å velge noen i tilfelle noe skulle skje og de må ta ansvaret for den lille. i min fam er folk psy gale, kriminelle etc- jeg har ingen kontakt med dem og de er ikke aktuelle i det hele tatt. i samboers fam er de bare gale og besatte. hav skal vi gjøre? kan vi døpe uten faddere? de vi leide hos før er ca 50-60 år, et kjempe koselig par som har hjerterom og husrom. blir det evt teit å spørre de om de ønsker? vi er i starten av 20 årene. vi har god kontakt med det eldre paret. ingen venner som er aktuelle heller- gode venner men ingen som jeg eller han ønsker skal ha ansvaret for og fostre opp vårt barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke fadderne som kommer til å fostre opp barnet deres om dere faller bort. Dette er gammelt.. Det beste da er å skrive et testamente.. så på en måte spiller det ikke noen rolle om hvem som er faddere..

Hadde jeg vært dere, så hadde jeg spurt dette eldre paret dere har kontakt med. De syns sikkert det er hyggelig, og de vet kanskje om familien?

Lykke til!

Skrevet

Ja, faddere har ikke noe ansvar for barnet hvis dere faller fra, der følger helt andre juridiske reglser. Fadderne lover å be for barnet og være med og hjelpe foreldrene til at barna får vite om jesus når de vokser opp. Det er fint å ha ledre faddere, de har god tid... Og kanskje dere har venner som det går an å spørre, det er slett ingen regel at faddere må hentes fra familien. Lykke til

Skrevet

Det er ikke fadderene som får barnet hvis noe skulle skje dere.

Men dere kan stå som faddere selv da. Men har dere ikke noen gode venner da.

Vi valgte å ha kun mine brødre. Ingen fra sambo sin familie ble spurt!

Skrevet

Ja, man må ha minst to faddere, men som de over syns jeg også det høres fint ut å spørre det paret dere leide hos. De vil sikkert synes det er en ære å bli spurt!

Ellers kan det jo hende dere vil revurdere om dere kanskje har noen venner dere kan spørre - det er uansett ikke deres ansvar å fostre opp barnet. Og når dere er på dåpssamtale kan dere fortelle prestene at dere og fadderne trenger litt hjelp til å finne lure måter fadderne kan følge opp barnet på. Da kan dere jo få noen tips å gi videre til fadderne - så kanskje de vokser på oppgaven :)

Lykke til - håper dåpsdagen blir fin!

Skrevet

En fadder har KUN som oppgave å sørge for at ditt barn får en kristen oppdragelse..

Det finnes ikke noe juridisk som gir dem noe annet ansvar..

Så hvis du ønsker noen gale, besatte, kriminelle familimedlemmer som fadder kan du også velge dem. De kommer ikke til å få ansvaret for barna deres uansett om dere skulle falle fra hvis dette stemmer..

Kjenner folk som har valg sin narkomane søsken... og de lot ikke den personen være barnevakt engang (naturlig nok).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...