SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 allerede drukket 4 liter vann i dag. og enda super tørst? noen som veit hva det kan komme av?
HjerteMom Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Du har ikke diabetes?? Eller har du spist noe veldig salt i går? Bra med mye vann, men det hørtes jo litt voldsomt ut?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2007 ikke spist no salt.. og diabetes ikke det jeg veit ... alltid drukket mye vann men reagerer sjøl på mengden.. drikker å drikker å drikker og blir ikke "mett"
Marit & de 3 knøttene Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Det finnes noe som heter svangerskapdiabetes! Jeg hadde tatt en ekstra sjekk hos legen, for det der hørtes mistenkelig ut!
Mininni Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Jeg har også flere sånne sånne "tørstedager" eller perioder der jeg drikker masse og er tørst uansett. Jeg har ikke diabetes, har sjekket blodsukkernivået mitt jevnlig. Ekstrem tørste kan være et av flere symptomer på diabetes, men det kommer nok ikke normalt plutselig kastende på. I tillegg vil det ved diabetes lukte "rart" av urinen, og man vil være veldig trøtt og sliten. Men tørste kan også være helt normalt i svangerskapet, det er det i alle fall for meg.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2007 hva skal det lukte av urinen da?? trodde svangerskapsdiabetes kom av ovrevekt eller no jeg? sikkert blingsa totalt men?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2007 hadde ikke sukker i urinen sist jeg sjekka urin da.. for 2 uker sia.. vanskelig detta.. kanskje bare tørst??
Mininni Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Hadde du ikke sukker i urinen for 2 uker siden er det tvilsomt at du har fått det såpass alvorlig at du merker symptomene allerede nå - svangerskapsdiabetes oppfdages som regel FØR symptomene merkes. Her er litt info fra en artikkel: Hvem får svangerskapsdiabetes? Man kan ikke på forhånd vite hvem som får svangerskapsdiabetes. Sykdommen kan ramme hvem som helst, men risikoen er større for kvinner som kommer inn under én eller flere av punktene under: Kvinner med nære slektninger med diabetes (type 1 eller 2 eller svangerskapsdiabetes) Kvinner som hadde lav eller høy fødselsvekt da de ble født Kvinner som røyker under svangerskapet Kvinner som er overvektige før svangerskapet (BMI over 27) Kvinner som er over 30 år gamle Kvinner som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes Hvilke symptomer finnes? Nedsatt allmenntilstand Tørste Hyppig vannlating Vedvarende hodepine Som regel oppdages svangerskapsdiabetes før kvinnen har noen form for symptomer. Hvordan sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes? På svangerskapskontrollene leverer du en urinprøve. Denne sjekkes blant annet for sukker-verdier. Det er ganske vanlig at man finner spor av sukker i urinen uten at kvinnen har svangerskapsdiabetes. Dersom man finner høye verdier av sukker i urinen, eller gjentatte ganger finner noe forhøyet verdier, utføres en glukosebelastning (sukkerbelastning).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå