Gå til innhold

heldigec??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som du har god greie på sövnproblemer hos de små, at du virkelig vet hva du prater om .. tenkte derfor å spörre deg om et par ting:

Sönnen vår på 3 måneder har plutselig begynt å tulle så veldig om kvelden. Han har helt siden födselen värt kjempegrei om kvelden, men nå er det et rent helvete. Så fort jeg pröver å legge han begynner han å hylskrike. Og han gir seg ikke för han sovner av utmattelse. Jeg får ikke roet han på noen måte, ikke engang med puppen. Jeg har prövd å legge han alt fra 1830 til 2300 men ingenting funker. Kan det väre at han sover for mye på dagen? Vi står opp ca 0900, han sover fra 10 - 1030 til 12-1230. Så sover han igjen fra ca 1500 til 1600 og kanskje en lur til fra 1730 til 1800.

Det skal nevnes at han aldri har klart å sovne av seg selv, han sovner alltid ved puppen. Hvis jeg pröver å legge han i senga og sitter der med han, er det hyling med en gang.

Har du noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg ville gjort var å ta en helsesjekk på ham og se om han kan ha begynnende ørebetennelse. Da er det smertefullt å ligge. Hvis du er sikker på at det ikke er dette eller noe annet så vet vi i alle fall at han ikke gråter av smerter.

Hvor lenge har det pågått? Har du sluttet å amme i søvn? Er han mett eller kan det tenkes at han trenger mer mat? Prøv evt med en flaske mme og se om det roer ham. Selv gir jeg en flaske i sengen (Fydda!) og nå drikker hun den, smiler og sovner av seg selv....

Det høres ikke ut som han sover for mye på dagen synes jeg, men det er mulig han sover for sent. Han bør ha sin siste lur til kl 16 (som han jo har) men ikke sove etter dette. Deretter bør dere legge ham kl 18:30 - 19 ca. Det er ikke sikkert at det går an å lære ham å sovne av seg selv uten litt gråting en periode. Han er for ung til noen Ferber-metode, men Sove-Karin har en annen fin metode som heter hysj-metoden.

Det går ut på at (helst far) sitter ved siden av, holder en hånd på brystet hans og sier hyssssjjjj (med trykk på ssssssjjjjj) høyere enn han gråter. juster volumet etter hans gråt. Om han blir hysterisk er det lov å ta ham opp hvis det roer ham, men legge ham ned igjen når han er rolig. Det vil nok ta noen dager før han bare trenger å hysjes til og så blir det stille. Det viktigste er at han føler seg trygg når han sovner. Metoden krever tålmodighet....jeg har ikke prøvd den selv....

Rutiner er viktig. Bad, pysj osv...

Gjør unna kos og mat utenfor soverommet slik at rommet forbindes med søvn.

Jeg har lest i boken til sove-karin. Det er mest utfordrende med de små for de "tåler" ikke så mye som de litt større barna.

Håper noe av dette er til hjelp. Prøv evt www.sovekarin.no for mer hjelp.

Lykke til!

Skrevet

Han protesterer ikke mot å ligge i vogna og sove på dagtid, ligge i lekegrind osv så tror ikke det kan väre vondt pga örebetennelse. Men det skader jo ikke å sjekke det. Ikke virker det som han har vondt i magen heller. Og hadde han grått av smerter hadde han vel gjort det ellers også, ikke bare akkurat rundt legging?

Det startet for ca 3 uker siden med at han ikke ville sove för rundt midnatt, men det er först for ca en uke siden at han begynte å skrike så voldsomt. Jeg ammer han fortsatt om natta, han har våknet for mat rundt kl 4 hver natt siden han ble födt. Men etter at han begynte med denne skrikingen sin, vil han ha mat opptil 3-4 ganger hver natt. Det virker som han er mett når han legger seg, han vil iallfall ikke ha mer pupp. Men som du sier, kanskje jeg skal pröve med en flaske mme og se om det hjelper.

Når det gjelder det å sove etter kl 16 har jeg forsökt det et par dager. Da sovner han lett og greit ca 1830, men våkner igjen etter en time.. og så er skrikingen i gang igjen!

Og den hysj-metoden ... er det meningen at det å si hyssssjjjj skal berolige barnet? For han skriker jo så sinnsykt höyt, og hvis stemmen vår skal overdöve han må jo vi SKRIKE hysj også.. ??

Jeg kan ikke noe om ferber-metoden, men har forstått at det er en slags "skrikemetode". Og som du sier, enig i at han er for ung til den metoden. Men denne hysj-metoden, det er greit å la han skrike så lenge vi sitter og holder på han og hysjer eller? Er så redd for at han skal bli redd og usikker av skrikingen om vi ikke tar han opp. Noe som leder meg til et annet spörsmål, kan babyer bli bortskjemt på den måten? Hvis han ligger i lekegrind eller lignende og begynner å gråte, plukker vi han som regel opp med en gang. Er det riktig eller kan han innimellom ligge og surve litt sånn at han ikke blir "bortskjemt"? Synes dette er så vanskelig jeg..

Nå skal jeg sjekke ut sovekarin.no. Tusen takk for all hjelp :)

Skal sies at jeg la han 1830 i dag. Vi la oss sammen i senga, han fikk pupp og sovna. Og sover enda!! yoohoo :)

Skrevet

Hei igjen

jeg synes "caset" deres er litt vanskelig fordi det tydeligvis er greit å legge ham og at han skriker så voldsomt og ikke lar seg roe. Er liksom ferber som er min greie...Men uansett, skal svare på det jeg vet i alle fall.

Selv om han skriker veldig høyt så hører han nok en høy hysjing. Det er ikke nødvendig (og sikkert ikke så beroligende) å skrike hysj nei.....Men dere kan absolutt ikke skjemme ham bort! Det må jeg bare si altså. Derimot kan det definitivt være lurt å ikke plukke ham opp med en gang han klynker/surver når han feks ligger i lekegrinden. Min erfaring (med andres barn) er at disse barna ofte blir litt utrygge fordi de aldri rekker å "finne seg selv". Akkurat som om man ved å plukke dem opp med en gang signaliserer at "uff ja det var skummelt". Snakk heller til ham først så han vet han blir sett. Er vel blant annet derfor barn nummer 2 blir litt mer selvgående og greie å ha med å gjøre - for de blir ikke alltid sett/hørt med en gang! Hyler de eller skader seg eller noe så skal man selvsagt reagere. Det er nå min mening....

Jeg vet ikke om jeg klarer å løse soveproblemene deres nå, men jeg vil uansett råde deg til å legge ham tidligere (som i dag) for å unngå at han blir overtrøtt. Antagelig vil det gå over igjen. Kan jo også være han får tenner litt tidlig....?

Så lenge dere er sammen ham når han gråter så skal du ikke være redd for at han har det færlt. Strengt tatt så er det vel ikke så mange alternativer når han ikke vil roe seg av noe...

Snart kan dere innføre grøt og om ikke så alt for lenge (5-6 mnd gml) kan dere benytte ferber hvis nødvendig. Sjekk også ut no-cry-sleep solution av E. Pantley. Dette er "motparten" til Ferber som mange sverger til. Dog krever det ganske mye av dere og det kan ta lang tid. Ikke like effektivt alltid.

Og så kan du jo ringe HS og spørre om de vet om noe lurt.....

Fortell meg hvordan det går da

Har du forresten sjekket om han har KISS? De hyler ofte nemmelig....

Skrevet

Veldig fornuftig det du sa om at han ikke skal plukkes opp med en gang han surver litt. En ting vi iallfall skal jobbe med!

Og vi skal kutte ut soving etter 16 og heller legge han tidlig som i dag. Jeg har en mistanke om at det er tenner på gang, for han sikler no helt voldsomt om dagen + at han tygger på hendene sine konstant. Men jeg kjenner ingen kuler i tannkjöttet...

Gleder meg til jeg kan begynne med gröt, kanskje det vil hjelpe litt. håper iallfall det :) har lest litt om andre som har prövd den no-cry-sleep solution, men vet ikke helt om jeg har tålmodighet nok til det. Hvis det blir no ferber på oss, kommer jeg sikkert til å mase på deg igjen ;) hehe..

Jeg ringte HS for to dager siden, fikk til svar at de ikke visste hva det kunne väre. Har en superteit helsesöster, som svarer at alt er normalt, uansett hva jeg spör om. Ikke mye hjelp i henne.

Og KISS har jeg tenkt på. Har lest litt om det, og mange av de symptomene jeg har lest om passer på sönnen min. Men kan det väre KISS når han bare skriker på kveldstid da? Og er det lege som finner ut av det eventuelt?

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om KISS, men du kan finne masse informasjon på www.kiss-kidd.no og sikkert her inne også. Helsesøsteren din virket det ikke som det var mye hjelp i.....men jeg vet det er manuell-terepeuter som behandler.

Du kan bare sende meg en melding hvis/når du trenger råd om Ferber. Har mailboks her inne også.

Selv om jeg anbefalte deg å ikke la ham sove etter 16 så finnes det selvsagt unntak. Min sover siste lur fra 16-17 og legges igjen kl 19.

Da er hun stuptrøtt...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...