Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 spiste fenalår i sted..farlig? med tanke på bakterie osv...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Ja, det går vel i samme kategori som spekemat forøvrig. Er nok tryggest å avstå fra fenalår til etter fødselen.
tertilus Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har lest i flere tråder her inne at spekemat skal være trygt dersom det har vært frosset.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 har fenalår vært frosset da? jeg bare spør...
TinaP Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Det går selvfølgelig an å fryse fenalår etter at en har kjøpt det. Etter så jeg kan huske å ha lest så forsvinner toxoplasmose ved frysing, men ikke listeria-bakterien. Må innrømme at jeg har hatt litt de siste dagene. (ikke frosset)
Afrodite´71 Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Jeg elsker spekemat, og spiste kun dette på brødskiva den første tida av sv. skalpet. Falt meg ikke inn at det kunne være farlig før noen sa det. Spurte så legen som sa at jeg skulle spise det jeg liker, men alt med måte. Spurte jordmor, som sa at jeg burde følge lista til Mattilsynet. Har også hørt at bakterien dør ved nedfrysning, og at grunnen til å holde seg unna utenlandskprodusert spekemat, er at det ikke kan garenteres at det er fryst. Men å holde meg unna fenalår? No chance! Da fryser jeg det heller selv.
puskiluska Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Det kan være både listeria og toxoplasmose i spekemat også fenalår. Jeg har også hørt at listeria ikke blir borte ved å fryse det ned. Jeg er enig i at en ikke bør være hysterisk og det går jo så og si alltid bra. Men når en først vet om denne risikoen synes jeg det er litt ubetenksomt å spise spekemat, mykost osv. bare fordi det er godt. Det er kun snakk om ni mnd. og både listeria og toxoplasmose kan gi alvorlige fosterskader i verste fall død. Jeg visste ikke om faren ved spekemat i begynnelsen av svangerskapet og spiste litt da, men nå som jeg vet om det ville det ikke falle meg inn. Til hovedinnlegger: Ikke bekymre deg det skjer nok ingenting, du kan eventuelt be om en blodprøve hos jordmor skulle du være veldig bekymret!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Listeria og toxoplasmose kan jo i utgangspunktet være i hva som helst, man kan jo ikke la være å spise heller. Nei, fenalår er ikke noe skumlere enn salami fra gilde og det går jeg utfra de fleste spiser.
Prinsessemamma:-) Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Fenalår er farligere enn salami pga toxoplasmose og listeria forsvinner ikke ved de temperaturene vi har i fryserne våre - er ikke lave nok temperaturer. Og sau er faktisk den største smittekilden til toxoplasmose i Norge - så man bør være mer forsiktig med sau enn f.eks gris. Fenalår er jo fra sau og spekeskinke og salami fra gris. Har jo akkurat vært på nyhetene om hun som mistet tvillingene sine på riksen pga osten - skal ikke så mye til. Er jo ikke så mange mnd i løpet av livet vi er gravide at vi ikke kan være forsiktige med hva vi spiser akkurat da. Det er det jeg tenker ihvertfall :-)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Jeg spiser ikke salami heller jeg da;p Svigerinna mi som fortalte meg det, og uka etter sto det på "fy-lista" i bladet "Gravid". Holder meg unna både salami og fenalår just in case;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå