Gå til innhold

Det klør det klør, tiddelibom!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går mot slutten av svangerskapet og er ille plaget av kløe for tiden. Jeg skraper meg iherdig med BØRSTE om kveldene, da det klør som verst, når jeg tar av klærne (også når jeg har forsøkt å unngå tettsittende strømpebukse o .l.!

I noen uker nå har det klødd på legger, lår, over albuer og på magen. Vet ikke om det kommer av svangerskapet, men legen avviste at det var det som kalles svangerskapskløe, for dette ser anderledes ut. Fra før har jeg ofte eksem på hendene, men nå ser jeg mer eller mindre flådd ut, som gubben sa idag.

Jeg begynner å bli desperat, fordi det nærmer seg fødsel og babystell. Har forsøkt det meste av kremer fra apotekene, idag også "Hvitvask", og har til tider brukt en kortisonsalve på hendene!

Gode råd mottas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med rein aloe vera krem fås desverre kun kjøpt gjennom "home party selgere"men den funker garantert,hjelper og lindrer kløe,er nåk svangerkapskløe du har fått ja, om du er intessert i å kjøpe en eller flere slike tuber kan du nåk gå inn på Bergen aloe vera senter,sin side og ringe eller bestille,så får du den i posten med giro,er perfekt mot brannsår,soleksem,mygg/vepsestikk og alt som klør og irriterer,kan t.o.m svelges om man er sår og klør i halsen...lykke til :o))

Skrevet

Jeg hadde tre totalt søvnløse netter med elveblest over store deler av kroppen. Det var helt vanvittig!!!! Har aldri opplevd noe lignende. Kjøpte kløstillende krem, som hjalp så jeg iallefall fikk sovet innimellom...

Men det som virkelig har hjulpet min kløe er Løvetann-te (roasted dandelion tea). Gjorde litt undersøkelse på nettet og fant ut ifra andre gravide sine blogger (som hadde prøvd ut alt mot kløe) at dette skulle funke. Så jeg kjøpte det og det har virkelig hjulpet!!!!

Teen er litt bitter, men absolutt ikke så ille. Drikker ca tre store kopper om dagen og har nesten ikke trengt kløstillende krem, og har sovet natten igjennom siden jeg begyndte med det.

Bakgrunnen til svangerskapskløe har med leveren å gjøre. Den fungerer litt dårligere enn normalt og har problemer med å skille ut avfallsstoffer, så huden tar over og "hjelper til" med å skille ut disse. Løvetann-te hjelper på å produsere galle slik at leveren kan gjøre jobben sin bedre.

Ikke bare ble jeg kvitt kløen, men huden min har blitt super glatt og fin og en del av vannet som var bundet i kroppen har forsvunnet (jeg hadde faktisk gått ned i vekt da jeg var til legen i går).

Løvetann-te får du kjøpt på helsekost. Den skal være helt grei å drikke ved graviditet.

Håper dette vil hjelpe deg!

Skrevet

Hei

Holder også på å bli sprø! Er 36+3 og har bare lyst til å rive av huden på magen. Kan ikke gå i noe som strammer og ligger naken om natta innsurt i olje. Jordmor sa at det viktigste var at det jeg bruker ikke er parfymert. Bruker jordnøttolje, og det hjelper. Men skal definitivt prøve løvetannte i tillegg. Men har ikke det en "rensende" effekt på mage/tarm? Har allerede noe løs mage..

Skrevet

Vet dere hva?

Jeg hadde konstant kløre fra uke 4 (!!!!!) til uke 30 , jeg holdt på å bli desperat! Hvitvask funket overhodet ikke på meg.. Prøvde alt! Ingenting hjalp...

Det eneste som hjalp var å ha det skikkelig kaldt rundt meg , dvs klødde jeg under føttene , tok jeg å satte begge bena i snøen!

Husk at dette med kløe er psykisk , jo mere du klør på området , jo mere klør det.... Prøv å la være å klø!

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene, damer!

Både Aloe Vera-kremer og saft fra planten har jeg forsøkt meg på tidligere, men dette reagerer jeg voldsomt på - det svir som et mareritt og utslett blusser opp til forferdelige dimensjoner, så alt jeg prøver av Aloe Vera må vaskes bort igjen, fortere enn fortest på meg.

Løvetann-te får jeg ile avgårde og finne i en butikk i morgen tidlig! Det har jeg aldri prøvd tidligere. Jordnøttolje har jeg også tenkt å prøve.

Denne kløen er ikke bare psykisk da, ikke bare en fiksering på kløe, for her sprer det seg med både småprikkete og vablete utslett uten at jeg har rørt huden. Men mestringen av kløe kan man jo forsøke å gjøre noe med, psykisk sett - men det er sannelig ikke lett uten en stiv børste til hjelp!!

En annen mulighet er å revurdere kostholdet og miljøet rundt meg. Men i første rekke gjelder det å reparere mine ødelagte hender fortest mulig, ellers vil jeg måtte bruke plasthansker og vanter når jeg skal stelle, amme og kose med babyen om bare en måneds tid...

Min søster hadde forresten lignende hudproblem for noen måneder siden, men hun gikk etterhvert til en homeopat (var det vel..) og ser nå ut til å være kvitt sitt problem - etter først å ha blitt dramatisk forverret over et par perioder. Det ble sagt at kuren hun fikk, skulle rense et eller annet ut av kroppen. Jeg fnyste da hun gjorde dette, men har blitt mindre skeptisk etterhvert. Men noe lignende kan jeg ikke utsette meg for nå.

Skrevet

Jeg har vært en del plaget med eksem/utslett i ansiketet. Gikk til soneterapeut som mente det hadde noe med lever og nyre og utskillelse av avfallsstoffer. Fikk beskjed at jeg burde holde meg borte fra cola/brus og juice for det var for sterkt for kroppen. Fikk også diverse tabletter som skulle hjelpe til å rense kroppen.

Fungerte veldig bra og eksemen forsvant, men dette var før jeg ble gravid. Du kan jo ta kontakt for å sjekke om det er matvareprodukter du bør være forsiktig med også kan du heller gå i gang med behandling etter du har født.

Skrevet

til alle dere som klør: vær klar over at det finnes er farlig variant av sv.kløe.be legen deres ta en blodprøve for å måle lever og galle verdier. dette er ikke ment for å skremme noen, men for å være føre var.

Skrevet

Anbefaler å snakke med jordmor eller direkte med føden, bedre å få sjekket lever og galle verdiene og få konstatert at det ikke er et problem.

Ble selv satt i gang pga høye verdier 3 uker før UL termin, og jeg klødde egentlig ikke _sååå_ mye syns jeg.

Skrevet

Hei HI :o)

Har du ikke hatt kløe før??

Selv har jeg atopisk eksem, så jeg aner ikke om det kan sammenlignes med hva som plager det nå. Men jeg kan desverre forstå hva det vil si å ha tørr, sår, hoven sprukken hud over det meste av kroppen.

Det siste jeg har hatt veldig hell med, er Canoderm fuktighetskrem. Den innholder karbamid, så den kan gi noe svie idet du påfører den huden og litt etter. Hvis det skulle plage deg veldig, ta et laken og surr deg inn i det til det går over - noen minutter.

Selv omtaler jeg meg som nærmest helbredet den siste måneden. Om det er sv.skaps hormoner eller Canoderm er usikkert. Men jeg kan egentlig ikke tro det er sant.

Men du kan bruke antihistaminer selv om du er gravid, så det kan roe kløen og dempe vablene. Men du må jo ha samtykke fra legen. Selv bruker jeg Polaramin, som er et gammeldags preparat, men lang klinisk erfaring viser at det ikke er noe risiko ved å bruke dette under gravidiet (felleskatalogen.no).

Lysbehandlig hjelper også veldig mange (selv har jeg brukt det periodevis i flere år), og det brukes også på sv.skapskløe og mange andre hudlidelser. Det er det mest ufarlige behandlingen som finnes for kløe. Du kan jo undersøke om du kan komme inn på en hudklinikk som ø.hjelps pasient. Forklar situasjonen, og få en henvisning til fra fastlegen.

Håper noen kan hjelpe deg :o) Riktig god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...