123-indianere Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Min mann har ett barn fra før. Min mann er uføretrygdet, og pga trygden er så lav så betaler ikke han barnebidrag da han ikke er bidragspliktig. Det er jeg som er hovedforsørger. Nå krever mor av barnet fra tidligere om at han skal betale for halvekonfirmasjon og leirskole. Min mann har ikke familie og ingen fra min familie vil bli invitert, det er kun hennes stooore familie. Vi har sagt at vi kan kjøpe stor marsipankake og jeg kan bake noen kaker men det er ikke nok. Hun vil ha for halve selskapet og har sagt at vi må betale uannsett hva vi sier for hun har loven på sin side. Er de noen som vet hvor jeg evt kan finne noe om dette? Vi ønsker jo egentlig ikke være vanskelige men siden det kun er hennes familie, og vi vet at hun bestiller og ordner masse ekstra fordi hun ikke skal betale selv så blir det også ekstra for oss...
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Mannen din har helt sikkert krav på fri rettshjelp. Ring en advokat og spør om hxn er med i ordningen eller om hxn vet noen som er. De kan svare deg helt sikkert på hva moren har krav på. Men jeg må si det høres snodig ut at hun kan kreve halvparten uten begrensninger. Her er det konformasjon til min manns barn fra tidligere forhold om et par år, og vi diskuterer allerede nå hvordan vi skal løse det og har samme situasjon med antallet fra hver familie og hvor mye som skal brukes på konfirmasjonen. Foreløpig er det rolige gemytter. Vi har blitt enige om at vi skal gjøre mest mulig selv, og summerer opp til slutt så vi får en kuvert pris og betaler for hver vår familie. Jeg vet om fler som gjør det på samme måte. Også der foreldrene ikke greier å bli enige. Det er jo hårreisende at din mann/du skal betale for moras familie. Det kan ikke være riktig. At han kanskje må bidra med noe er kanskje ikke så rart, men ikke halvparten dersom det ikke står i stil til antallet eller økonomisk situasjon.
*mamma'n til*erlend+andrea Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Har hun hele omsorgen for barna? Da tror jeg ikke din mann er pliktig til å betale noe som helst faktisk for det selskapet, stå på deres :-)
Tommage♀♂ Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 les kapittel 8 i barneloven, der finner du kanskje ut noe http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#67
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Kan ikke du være med å sponse litt. Syntes nesten det burde være en selvfølge att begge forledrene bidrar. Dere har jo sikkert visst om dette lenge da burde dere spart slik att dere hadde hatt penger å bidra med. Hva med de ungene dere har sammen skal dere ikke konfirmere eller sende de på leirskole?
Tommage♀♂ Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Det er jo forskjell på å sponse litt og på å bli tvunget til å betale halvparten av et overdådig selskap som de selv ikke har styring på... HI, om dere betaler bør dere få være med på planlegginga. Men om moren er vanskelig så får dere vel ikke det...
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Det handler kanskje mer om forbruket til barnets mor enn på om de var villige til å bidra eller ikke? Jeg er enig i at det er teit av barnemoren å sløse rundt med pengene bare fordi hun mener faren skal betale halvparten. Det går an å bruke hodet og respektere at den andre foreldren kanskje ikke har et ekstra berg å ta av. Jeg bidrar gjerne til min stedatters konfirmasjon, men ikke ubegrenset fordi mora vil bestille alt, bruke mest mulig penger og invitere sin slekt på slektstreff samtidig. Nå er ikke det tilfelle hos oss, heldigvis, men jeg kan fint se at det kan skje andre steder. Det må gå an å finne en middelvei. Jeg syns det er viktig å tenke på at det var to som (sannsynligvis) var glad i hverandre som satte et barn til verden en gang. Og det må de stå for. Barnet har ikke bedt om å komme til verden, og fortjener at foreldrene jobber sammen fremfor mot hverandre. Da må begge sider ofre litt.
Joikaboll@ Skrevet 5. desember 2007 #8 Skrevet 5. desember 2007 Jeg syntes det er en selvfølge at slike store ting spleises på, men det er meg da.
ano`num *17.03.10* Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 solsikke pike+pikeimagen/uke41 Det e rjo ikke bare å spare om en ikke har mer enn hva en trenger! Når inntekten er så lav at en er untatt fra bidragsplikt har en virkelig ikke mer enn hva en trenger selv! Det er jo svært strenge regler på dette.... HI; Jeg tror kanskje jeg ville startet med en tlf til NAV jeg. Treffer dere en hyggelig saksbehandler der, kan jo hun hjelpe dere videre. (De fleste er hyggelige, bare de blir behandlet pent selv ) Ikke sikkert hun har svarene, men hun vet nok hvem som har dem! Hos NAV her hos oss har jeg også sett brosjyrer i forbindelse med slike tvister.... Håper det ordner seg hvertfall. Er kjedelig å måte betale mye mer en hva en virkelig må. Særlig når en ikke får styre det selv. Skjønner godt at dere ikke vil betale for "pynt" og greier til et selskap uten å få være med å velge og bestemme i det minste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå