Gå til innhold

22 år og gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat testet positivt, vet ikke om jeg skal juble eller gråte, for dette var langt fra planlagt. Jeg er 1 års student og er usikker på hvordan jeg skal klare kombinere alt i fremtiden om jeg skal beholde barnet. Samboeren min er ferdigutdannet og noe eldre, og er kjempe glad for nyheten, mens jeg er usikker samtidig som jeg har en så fin følelse av at jeg faktisk er blitt gravid. Er det noen der ute med noen erfaringer fra svangerskap på samme alder som meg og å kombinere det hele til en student tilværelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel ikke så mange råd, men dette er nesten som å lese om meg selv, bortsett fra at jeg er ferdig utdannet til sommeren. Jeg er veldig klar for å begynne å jobbe fullt, i en jobb som jeg stortrives i. Min graviditet er heller ikke planlagt..langt ifra..Min samboer har jobbet i mange år, er noen år eldre enn meg og veldig veldig klar for å bli pappa..det gjør liksom ikke situasjonen så mye lettere når jeg er usikker..Vi har bestemt oss for å beholde barnet, selv om det betyr at mange av mine planer blir "satt på vent".

 

Å være student og gravid tror jeg går helt fint, og du får jo permisjon fra studie, det økonomiske trenger heller ikke bli noe problem pga støtte fra Lånekassen. Men lett kommer det nok ikke til å bli, det vil kreve mer av deg, men det vil du nok klare helt fint:o)

 

Kanskje ikke så mye til hjelp, men det var godt å lese at det er flere som meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har flere venniner som ikke har noe problem med å kombinere, og jeg har selv lest fag etter at jeg fikk min sønn i nov 06. Man må bare være litt mer strukturert når man har litt tid til overs. Dessuten er jo august den perfekte mnd å ha termin i forhold til studier. Du rekker fint å fullføre semesteret og samtidig kan du ha permisjon 1 år og hoppe rett inn ved semesterstart. Lånekassen har gode økonomiske støtter.

 

Det finnes jo fordeler ved å være student å ha små barn også. som f.eks fri i feriene og fleksible dager.

 

Har du vært inne på Gravid&student formumet? kanskje du kan få svar på flere spm der :)

 

Lykke til!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 22 år og hadde igjen to år på mine studier. Det var meningen faren skulle gå hjemme med barnet og ha permisjon mens jeg fortsatte studiene. Faren var da i jobb slik at han kunne ta ut fødselspenger. Men det ble heller ikke slik.

Da barnet var to måneder gammelt gikk vi fra hverandre og jeg ble alene med om den daglige omsorgen. Barnet var seks måneder den høsten jeg gikk på nest siste året av mine studier. Jeg fikk meg dagmamma og etterhvert barnehage. Jeg fullførte hele utdanningen uten avbrekk. Så det er fullt mulig å gjennomføre utdanningen selv om man får barn. Man må bare legge om livsstilen litt. Og det fører jo mye koselig med seg også. Og når dere er to om det også kan man jo hjelpe hverandre og få til mye!

Det viktigste er at du tenker at det valget du tar er det riktige for deg. Uansett hva du gjør.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Vet akkurat hvordan du føler deg. Jeg ble gravid 22 år gammel og hadde nettopp begynt 1.året med studier. Samboeren min og jeg diskuterte det at og fram om vi skulle ta abort eller ikke. Jeg tok abort, og vi angret begge to etterpå, tenkte at vi hadde jo helt sikkert klart denne utfordringen sammen. Nå er jeg 24år og på 3.året av studiene og har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen. denne gangen er det ingen tvil om at vi skal beholde barnet :)

Det er en vanskelig avgjørelse, lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...