ellesant Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Dette kan medføre abort og fosterskade, men er det like farlig når barnet er "ferdig"? Dersom man pådrar seg en slik infeksjon i slutten av svangerskapet, så kan vel ikke barnet bli misdannet i allefall? Kan det resultere i dødfødsel? Noen som vet?
Staark Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Mener å ha lest at hertfall listeria kan medføre dødfødsel. Om du googler det får du kanskje flere svar.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Listeriasmitte av kvinne i svangerskap kan forårsake tidlig spontan abort, prematur fødsel, nyfødt infisert med listeria (kan være farlig for en nyfødt også) eller dødfødsel og sånn sett farlig hele svangerskapet. Hvis barnet blir levendefødt vil oftest anitbiotika ta knekken på det - men det kan også være dødelig for smittede nyfødte. Toxoplasmosesmitt rett før graviditet/tidlig i svangerskapet gir vanligvis ingen/lette symptomer hos mor. Noen få barn kan da fødes med alvorlige misdannelser dersom mor ikke behandles med antiobiotika ved smitte. (snakk om alvorlige skader på øyne/hjerne. De barna som ikke fødes med disse skadene er uansett i risikosonen seinere i livet for en reaktivering av sykdommen med skade av øyne - hjerne og andre organer.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Tillegg innlegg over; toxoplasmosesmitte er like problematisk uansett når i svangerskapet - dette kommer ikke tydelig fram ovenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå