Gå til innhold

Vallergan og krybbedød.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere gitt vallergan til baby med søvnproblemer?

Har hørt noe om at faren for krybbedød øker betraktelig så lenge barnet er under 2 år?

Lurer på om det er fakta eller bare løse rykter..... Vurdrer nemlig å skaffe det til min sønn på 7 mnd, men ble plutselig fryktelig usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri jeg hørt noe om. legen min har ikke opplyst noe om dette. Tvert i mot mente han at det er helt ufarlig, da dette er en allergi medisin som man blit trøtt av. Både jeg og dattern min har brukt dette. (sover ikke mye i min familie)

Skrevet

Det var godt å høre!

Fungerer den på jenten din? Hvor gammel er hun?

Må jeg innom HS for å få det eller kan jeg gå direkte til fastlegen?

Skrevet

Dette funket kjempegodt hos oss, men det var på ei på rundt 1 år.

Du må direkte til legen, HS har ingenting med det siden det er et legemiddel.

Men det må jo selvsagt være kun for kort tid å i små doser, er også anbefalt å ha barnet på rommet deres mens det får Vallergan, dette fikk vi vite i senere tid.

Skrevet

Spurte etter Vallergan da eldste sønnen vår var knapt ett år. Legen bare avfeide det kontant, og informerte om faren for krybbedød; knyttet til Vallergan, før fylte 2 år... Ikke for å skremme deg, men jeg fikk helt vondt i meg etterpå! Tenk at jeg selv hadde spurt etter det.. Jeg trodde jeg hadde lest masse om det på nett, men det finnes dessverre lite om dette på norsk. Men om en søker på sudden infant death, og Vallergan (eller det engelske navnet på det samme midlet; som jeg i farta ikke husker) så dukker det opp flere artikler om forskning på tema.

Sjansen for dødsfall er ikke stor altså, men større enn om ungen IKKE bruker Vallergan.

Min holdning er ihvertfall at det er bedre med nattevåk, enn å ikke ha babyen hos seg i det hele tatt..

Skrevet

Det ble reddningen vår. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om vi ikke hadde fått det. Ingen i huset hadde sovet en hel nett på 7 mnd. Jeg var deprimert og så sliten at jeg ble syk og ikke klarte å ta meg av barnet. Da fikk vi skrevet ut. Hjalp første natt, akkurat som om hun reagerte veldig første gang. Så gikk det tilbake noen uker, men fikk beskjed om å fortsette i minst tre uker for å bygge en rutine som tilsa at man ikke skal være våken om natta.

Så det ble bedre etterhvert, lærte seg til at om natten sover vi, og ikke er våken flere timer i strekk.

Selv fikk jeg det i to omganger frem til jeg var tre. Virket ikke på meg, jeg sov ikke en hel natt før jeg ble tre år. Min jente får en par dagers kur om hun snur døgnet igjen eks. etter sykdom, så kommer hun inn i en rytme igjen. Men jeg liker ikke å ta det. Hun blir i dårlig humør, og trett og uopplagt. Akkurat som om hun våkner og har "hangover".

Men man må jo veie for og imot hele tiden. Når ingen i huset sover en eneste natt, og jobben venter, var det en reddning.

Skrevet

Hmmm, nå ble jeg usikker igjen!

Problemet her er at han våkner hver eneste time hele natten.

Selve leggingen pleier å gå bra, men det virker som om han ikke kommer inn i dyp søvn. Når han våkner sovner han fort igjen, men jeg må bort å stryke han over hodet eller gi han smokken.

Tenkte at en kur med vallergan ville få han ut av det dårlige søvnmønstert. Har holdt på sånn i snart 3 mnd.

Kan søvnproblemer være arvelig kanskje? Jeg sov nemlig ikke en hel natt før jeg var 3 år.

Noen som har noen gode tips på hva jeg kan gjøre?

Skrevet

Bestill time hos lege, diskutere problemet med han, og spør etter dokumentasjon på bivirkninger. Fortell hva du har lest på nett og spør om han kan bekrefte / avkrefte dette.

Jeg er av den oppfattningen av noen ganger ma man velge mellom to onder, og den avgjørelsen er det bare du som har svaret på.

Min jente er bare dårlig på søvn. Sover kort av gangen, våkner lett, kommer raskt inn i dårlig søvnmønster osv. ingen ting hjelper, vi konstadterer bare at søvn ikke er hennes sterke side.

Vil tro at risiko for krybbedød er større hvis man bedøver et barn og gjør det trøtt. Dvs at om noe skulle skje i utgangspunktet, så sover barnet så tungt at ting lettere kan skje. Men at det skal være en årsaksammenheng mellom selve medisinen som kan føre til dødsfall -har jeg ikke hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...