Gå til innhold

Vallergan og krybbedød.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere gitt vallergan til baby med søvnproblemer?

Har hørt noe om at faren for krybbedød øker betraktelig så lenge barnet er under 2 år?

Lurer på om det er fakta eller bare løse rykter..... Vurdrer nemlig å skaffe det til min sønn på 7 mnd, men ble plutselig fryktelig usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis løse rykter fra de som tror de er perfekte om de ikke gir noen medisiner...Men spør fastlegen så får du et sikkert svar.

Skrevet

Har du prøvd det på baby?

Hjalp det?

Skrevet

Jeg skal ikke påstå noe som helst, men jeg fikk vallergan en periode da jeg var under 1/2 år. Og her sitter jeg:) Ikke tatt noe skade av det jeg i hvert fall. Men hør med fastlegen din du hvis du er usikker.

Skrevet

Det er ikke løse rykter, men fakta. Bør du ikke heller prøve Ferber først, Leandermamma?

Skrevet

Er det vanlig å gi sovemedisin til så små barn?

Håper du rådfører deg med lege, før du evt gir noe.

Skrevet

Vallergan er ikke sovemedisin men alergimedisin som leger til tider bruker på små barn for å hjelpe dem å sove. De blir døsige på samme måte som vi blir når vi tar zyrtec. Medisinen fås kun på recept.

Skrevet

Ja, vet at det er allergimedisin. Hender voksne bruker det også. Bare syns 7 mnd er veldig ungt å begynne med medisiner for å sove.

Skrevet

Er ikke noen super motstander av ferber, men tror ikke det vil fungere på han.

Han er som regel drøm å legge. Sovner med en gang i sengen sin, ingen pupp, byssing eller annen form for service. Så går det mellom 50-60 minutter før han våkner med et hyl. Må da inn å holde en hånd på han eller gi han smokken HVIS han har mistet den. Sovner så igjen med en gang, tar mellom 30 sek til 1 minutt.

Ser da ikke poenget med ferber, for det innebærer jo også at du skal gå inn til barnet og si natta eller noe sånt og så gå ut igjen.

Kan jo legge til at han har Kiss og det fører ofte med seg spenninger i kroppen som gir søvnproblemer.

Er ganske fortvilet over hele situvasjonen og noe må gjøres kvikt.

Kjøpte forresten boken til SoveKarin i dag. Kanskje det står noe der som jeg enda ikke ha prøvd.

Skrevet

Vallergan er mye sterkere enn Zyrtec, det kan ikke sammenliknes engang. Hva med Phenamin? Det har min lille allergiker fått (mot kløende atopisk eksem) og hun sover veldig godt da.. Gitt til barn med allergi i over 40 år, så det er godt utprøvd på barn.

Skrevet

Hvorfor sove medisin vist han er en drøm å legge?

Skrevet

Som jeg skrev over våkner han hver time hele natten igjennom. Kommer aldri inn i dyp søvn. Sovemedisinen vil hjelpe han inn i bedre søv og dermed komme ut av den dårlige rytmen han er inne i.

Skrevet

Jeg måtte gjøre dette noen ganger, rett og slett for å få noen timer med søvn selv. Holdt på å bli gal av mangel på søvn. I tilegg sliter jeg med å få sove, så du kunne banne på at rett før jeg sovnet, så våknet Julie:)

Vi slet i nesten et halvt år før jeg gikk med på dette, og det var legen som tilbydde meg dette når jeg var hos han. Jeg så ut som om jeg var 80 år! Hehe. Litt sliten ja. Skal innrømme at jeg gruet meg veldig for å gi henne dette. Ville helst ikke.

Det funket på Julie, men bare de første 3-4 gangene. Vi ga det ikke hver natt. Bare når jeg trengte en natts søvn igjen. Ga det vel ca en gang i uka en mnds tid, men hun begynte å "finne søvnen selv" etterhvert, så det har heldigvis ordnet seg her:)

Jeg spurte legen min om dette ang krybbedød, for jeg kan love deg at jeg hadde angst for det. Såpass angst at jeg måtte ha hjelp for å bli kvitt det..

Han forsikret meg om at det ikke øker faren for krybbedød. Det hadde han aldri hørt om.

Lykke til.

Skrevet

Ok ,fikk ikke det med meg jeg:)Jeg tror ikke jeg ville gitt min sønn sovemedisin,ville heller ha holdt ut litt til.Jeg skjønner deg veldig godt som vurderer det ,og dette er ikke ment som kritikk,men jeg syns du skal diskutere det nøye med lege og hs før du bestemmer deg.Men det har du sikkert tenkt til å gjøre...

Lykke til:)

Skrevet

Vet ingenting om sammneheng mellom Vallergan og krybbedød, men vil bare gi deg et lite svar allikevel...

Du skriver at han har KISS, og siden dere vet at han har det, så regner jeg med at han behandles for det. Vil du ikke tro at så fort behandlingen virkelig hjelper, så vil det bli lettere for han å sove godt og dypt? I tillegg så har jo babyer med KISS mye smerter, og da er det jo vanskeligere å få sovet godt. I tillegg så vil han vel søke trygghet i større grad nettopp på grunn av smertene. Siden han sovner så lett etter oppvåkningene, så kan det jo virke som om ha bare trenger en bekreftelse på at dere er der for han, så kan han sove videre. Du tror ikke samsoving kunne ha gitt han denne tryggheten uten at han vekker dere hver time i løpet av natta?

Håper dere finner en god løsning for dere snart, og at sønnen deres blir bra igjen fra KISS'en så fort som mulig :-)

Skrevet

Hei igjen Leandermamma

jeg skjønner at hans soveproblem er litt mer komplekst ja....Og kanskje ikke Ferber har noe for seg (høres ikke sånn ut for meg), men jeg vil råde deg til å lese litt i Naphaug-boken og evt ta en telefon til henne. Jeg er sikker på at hun har andre "løsninger" for akkurat dere og at hun har vært borti dette før - er jo ikke bare Ferber som benyttes der i gården. Hun har jo skrevet om KISS i boken.

Når det er sagt så er jeg ikke prinsippielt imot eventuell medisinering av barn i en overgangsperiode altså. Men at legen ikke har hørt om sammengengen mellom vallergan og økt fare for krybbedød er litt rart da....Men uansett så er jo krybbedød-faren forholdsvis liten i utgangspunktet også da, og dessuten begynner han jo å bli ganske stor.

Det står referert til feks her:

http://www.uib.no/info/dr_grad/1999/straand.html

Uansett ønsker jeg dere lykke til! Vi har hatt andre natten på rad med sove igjennom nå....:-) (etter ferber)

Skrevet

Han har vært under behandling for Kiss siden han var 6 uker, både hos fysio, kiropraktor, manuellterapeut og Osteopat.

Han er en blid og glad gutt, så jeg tror han er kvitt smerten kiss fører med seg. Har ingen låsninger, men litt sidebøy og c form fremdeles.

Samsoving har vi prøvd, men han våkner selv i vår seng......

Nå må han sove i sin seng frem til nattmåltidet kl 05. Etter det tar jeg han oppi til oss.

Mystisk dette her :-)

Skrevet

Hi.

Har det akkurat som deg med min sønn. Han er også 7 måneder.

Han kunne våkne opp til 2 ganger i timen...

Jeg tok kontakt med homeopat. Fortalte om problemet.. Hun fant en "medisin" som jeg fikk. Skal bruke det i 5 dager, er på den 4 dagen nå. Dette har hjolpet veldig. Nå sover ham nesten hele natten :)

Våkner en gang, men sovner igjen.

Skrevet

Hva mente hun årsaken var at han våknet?

Hvordan behandlet hun ham da dere var der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...