Easton Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har to små gutter som har mongolflekker på arm, rygg, rompe, og kne. Jeg leste at disse ville forsvinne iløpet av første leveår, men ikke på mine. De har ikke bleknet engang, og de er snart 11 måneder. Vet jo at det er normalt at barn med en mørk forelder får slike, men er så lei av blikk og kommentarer om blåmerker, har du slått de? osv... Og så er det håret deres, min mor truet med å komme med saksa og klippe de da hun mente de så ut som Tom Jones, og akkurat det var vel ikke et kompliment. Men jeg sa at det er vinter så de beholder håret. Har jo ikke hjerte til å klippe de heller. Men noe av håret, er veldig sprøtt, tørrt og brusete, mens noe er silkemykt. Kan man bruke noe i det for at de ikke skal få så mye knuter, de hater jo å bli gredd. Og så en tredje ting, huden, de er så tørr. Har smurt de med olje, fet creme, men noen timer etterpå er de helt grå i huden, pga tørrhet. Håper på noen svar her da jeg ikke kjenner så mange med samme "problemstilling" jeg kan spørre.
Mamma te Benjamin Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Hei! har ikke så mye erfaring enda, min lille er bare 8mnd.... Mongolske flekker er som regel bare på rompa, kan godt få andre steder, men da regnes det som vanlig pigmentflekker.... og blir kanskje ikke borte.... har jeg hør! min lille har bare på rompa. ang hår, har jeg hørt de som bruker vanlig oliven olje som skal funke veldig bra på tørt hår. dette brusete håret har vel en tendens til å bli som 'dreds' om det ikke blir tatt vare på! håper olje funker for gutta dine. ang huden så funker A-creme veldig godt på min lille, han får av og til noen tørre flekker, og blir borte etter litt TLC. hadde en periode noen tørre flekker som heller ikke ble borte av A-creme... måtte da trø til med noe jeg hadde med meg fra australia... noe kalt 'papaw ointment' altså papaya creme. det funket meget bra. er vanskelig å få tak på i norge, måtte bestille fra australia. dette var ikke mye, men håper du finner ut noe som hjelper!
Easton Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2007 Takk for det! Begynte nesten å lure på om det ikke var noen med mixed-barn her hehe. Mongolflekker kan de ha flere steder leste jeg på nettet, og at de skulle gå bort innen det første leveår, så det gjenstår å se;-) Bare en måned igjen hehe. Jeg kom på noe som exen min i England brukte, noe som heter Rose Water. Han hadde veldig tørr hud og dette hjalp. Så han må nok sende over noen flasker! Ellers så kommer venninna mi fa Australia om noen dager så kan prøve å få noe med henne. Men takk for tipsene. Klem
cynthia Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Hei!gutten min har også mongolsk flekk på baken, og små føflekk lignende flekker ellers på kroppen. Skjønner det er slitsomt med alle spørsmål. Mange som aldri har hørt om mongolske flekker. Snakket med legen om dette? hatt det siden fødsel? eller har det blitt mer og mer? Guttene dine er sikkert helt nydelige med det håret:) gleder meg til min får litt mer, er 6 mnd og har flekkvis med krøller. Ligner på klovnen i The simpson:)Når var første gang du barberte hodet? tenkte å gjøre det for å få litt mer jevn vekst. Hørt med de afrikanske butikkene? de har jo så mye forskjellige hårprodukter, sikkert noe der barna kan bruke. Ang huden er gutten min også plaget av tørr hud og atopisk eksem. Bruker A-derma exomega. dyr, men veldig bra! Prøvd coco butter? Kan sikkert bruke det hvis ikke gutta dine er babyer.
Easton Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2007 Hei jeg har ikke barbert hodene deres noen gang. Har ikke tenkt på det engang. De har jo veldig forskjell i hårmengde, mye på toppen og ikke så mye bak, ganske lik klovnen i Simpson hehe;-) Men de er nydelige ja, i dag var det en gammel dame som stoppet opp å sa at det skulle ikke vært lov å være så nydelig. Er jo litt inhabil selv da men må jo innrømme at jeg er enig;-) Vet du kanskje av noen afrikanske butikker. Vi bor på østensjø i Oslo. De har hatt de samme flekkene siden fødselen. En har en på armen, den er blå. Ellers så har de begge på rompa og knærne. De på helsestasjonen vet ikke så mye om dette, nesten som de mener at dette må jeg vite sjøl, er jo mine barn. Den ene hadde ikke nesten hår da han ble født, mend den andre hadde masse. Var slik jeg skilte de. Men nå er det like mye og de er blitt veldig like i tillegg.
Mamma te Benjamin Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Det finnes flere afrikanske butikker / hår-salonger ved brugata i oslo sentrum. husker ikke akkurat gatenavnet, men det kan jeg finne ut, men det er rett rundt hjørnet og litt opp gata for utlendingsseksjonen... ang flekkene, sier fysiologi boka mi at de blir gradvis borte over det første ÅRENE... må kanskje vente litt til.... ) jeg har aldri barbert håret til gutten min, men det er ikke så veldig lang enda, og nesten ikke krøller! men det er mer på toppen en bak, det er jo ganske vanlig siden de sliter på det når de ligger! du kan jo kanskje bare ta en liten stuss på toppen, så det ikke er så langt, trenger jo ikke ta alt! lykke til! får også mange kommentarer på hvor nydelig gutten min er, noen damer kommer løpende ut av butkken for å prate med han! litt ekkelt synes jeg! en annen ville ta bilde, så hun kunne vise fram for en fin unge hun hadde sett.... det kom ikke på tale! får være grenser for hva fremmede folk får gjøre! kos deg.
Easton Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2007 At det går an!! hehe må jo nesten le litt å, er helt vannvittig hva folk får seg til å si og gjøre. Har hatt et par som har spurt meg om jeg hadde kjøpt ungan mine!!! Visste ikke hva jeg skulle si, Ble halt paff. Bare mumla at nei de var hjemmelaga de hehe. Ok hvis det var over flere år, da må jeg vel bare ha litt tålmodighet. Skal prøve meg på de butikkene, neste gang jeg har barnepass, er ikke så lett å komme seg inn nedi byen med tvillingvogn hehe. Men takker for alle gode tips, Hyggelig å "prate" med dere;-) Klem
cynthia Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Vi er heldige vi som har så nydelige unger:) Stolte skal vi være! Blir spennende å se da om de flekkene går bort med årene. Ja det er mange afrikanske butikker rundt ved brugata. Vet også om en i hausmannsgate 19 som heter Afro Aannabel, kan jo ringe dit (93893832)å høre om det i det hele tatt finnes noe til babyer. Disse greiene de tar i håret for å dempe det er jo ganske så sterkt... Lykke til:)
Mamma te Benjamin Skrevet 10. desember 2007 #9 Skrevet 10. desember 2007 Ja vi er bra heldige....! hihihi ) må erlig innrømme at jeg hadde aldri trodd at barn kunne være så nydelige.... huff nå hørtes jeg ut som en skikkelig førstegangsmamma.... og hønemor! Har skjønt at noen av disse hår produktene kan være ganske sterke, så vær sikker på hva de inneholder og er laga før barn, før du bruker de... foresten forsøkte du å ha olje i håret? litt spent om det funker! det er veldig gøy å 'ptate' med dere! får jeg spøtte hvor pappa'ene kommer fra? Pappa her er fra Gambia. har enda ikke vært der, men planlegger å dra i løpet av året! blir spennende! kos dere masse
cynthia Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Ja, så koselig å snakke med dere. pappaen her er fra Nigeria. Bor dere i oslo?
Easton Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2007 Hei ja vi bor i Oslo, faren bor på Jamaica da hehe. Har ikke fått prøvd olja ennu, dagene løper i fra meg her, har ikke før stått opp så skal vi i seng igjn!! Men i morgen skal de bade så da skal det bli oljebad hehe. Har bestilt Rosewater som kommer med ei venneinne på fly fra Australia i morgen, så da får vi se om det virker å. Ellers, hvordan har dere det damer?
Mamma te Benjamin Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Jeg bor i Trondheim, men bodde i oslo fram til før jul i fjor. Pappa'n bor fortsatt i oslo, håper han kommer oppover etter jul en gang... Må si at jeg skulle ønske jeg ikke var så sta at jeg flytta uten pappan... trodde det ville være så mye bedre her nært familien min enn å bo i oslo med bare pappan... familien har ikke tid til å være med oss, eller sitte barnevakt. siden Benjamin ble født har jeg sovet 2 netter uten han... det er på 8mnd.... litt sliten jeg! gleder meg egentlig til å begynne på jobb så jeg får en følelse av å gjøre noe annet også! huff dette hørtes ut som en masse syting... ikke meningen det. men må si at å være hjemme alene med barn var mye hardere en jeg noen gang hadde fårestilt meg! og jeg burde ikke klage, du har jo to i nesten samme alder... eller 3mnd eldre! du er flink du! kommer pappan til gutta dine til norge snart da? har dere vært på jamaica? har alltid hatt lyst å reise dit! kos dere masse jenter! )
kajak&Daniel Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 Ser at du mamma til benjamin har kommet inn på det nye forumet, så må bare si at dere er velkommen inn der resten av dere også! Er mye koseligere der enn her.. :-( Mye mer aktivitet også:-) Og så er det mange der med blandingsbarn:-) adressen er iallfall: www.freeforum101.com/kulturkollisjon Jeg har forresten en 13 mnd gammel sønn med min samboer fra Nigeria .-)
cynthia Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Vet hvordan det er ja med at dagene går i ett...og du som har to også...Så spennende med rosewater, artig å høre hvordan det funker:) Det går bra her. Sliter med å få i gutten min fast føde. Er 6 mnd, holdt på siden han var 5 mnd, men vil bare ha pupp....Så er enig med deg mamman til Benjamin at det tærer på ja;) Han nekter flaske og kopp, så er ganske bundet. Prøvde meg på julebord i helgen, men måtte pent komme hjem før 23...Lillegutt savna puppen....Sånn er livet. Blir jo lettere etterhvert:) Skjønner det er tøft når du ikke har så mange til å hjelpe deg. Er pappaen interessert i å komme til Tronheim?
Mamma te Benjamin Skrevet 11. desember 2007 #15 Skrevet 11. desember 2007 hei du! Benjamin er kjempe flink til å spise, men vi begynte tidlig da! jeg fikk ikke noe melk, (fikk infeksjon i keisersnitt såret, og måtte opereres på nytt) så det ble flaske, begynte med grøt før han var 4mnd, fordi melka var ikke nok... men jeg har forsøkt en stund å lære han å spise brødskiver... å det går ikke bra... ikke spesielt interessert! skulle ønske i mange situasjoner at jeg hadde hatt pupp, selv om det til tider er ganske greit! men det er fustrerende å må komme hjem tidlig fordi han vil ha pupp, regner jeg med, spesielt når en for en gang skyld skal ut å kose seg! pappan har hele tiden pratet om at han skal flytte oppover, (hvis ikke hadde ikke jeg flyttet, hadde blitt i oslo) men det tar så lang tid, så jeg lurer litt på om han egentlig vil... får masse rare tanker, og er litt redd for hva som vil skje i framtiden, håper han kommer snart! eller så blir jeg kanskje oslo jente igjen... ;o) nå var det nok syting på meg! jeg vil også høre hvordan det går med det rosewater'et! spennende! kos dere masse da jenter!
Mamma te Benjamin Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 dere må komme inn der dere å! er veldig koselig... selv om jeg bare har vært medlem i en dag! hihihi
cynthia Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 Hei igjen! Kan tenke meg det var tøft å måtte operere på ny...Håper formen er bra nå. Får håpe pappaen kommer oppever snart da. lykke til! snakkes kanskje inne på det andre forumet:)
Easton Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #18 Skrevet 16. desember 2007 Ok da har jeg fått prøvd vidundermiddelet Glycerine and Rosewater. Funka som hakka møkk. Tok det på den ene foten til min førstefødte og sjekka etter 24 timer. Resultat: En fot grå, den som var smurt inn var brun!!!! Så dette funket veldig bra. MEN MEN MEN det står på flaska skal ikke brukes til barn under 3 år!!! Er ikke det typisk??? Så nå bruker jeg den selv, mens unga har fremdeles tørr hud... Hva skal man gjøre da? Skal skrive inn til produsenten å spørre hvorfor det er 3 årsgrense på den. Så skal jeg gi tilbakemelding. Har også meldt meg inn på det andre foraet, men skjer det noe der da??? Eller er det bare meg som ikke har funnet rette plassen???
Mamma te Benjamin Skrevet 17. desember 2007 #19 Skrevet 17. desember 2007 Hei Easton! er veldig typisk det! at lotion ikke er ment for barn.... her for mye konserverisngsmiddel til tider! eller noe annet! men se på innholdsfortegnelsen, på hva det inneholder, så om det ikke er for skummelt så hadde jeg kanskje brukt den litt, i moderasjoner, selvfølgelig! om jeg ikke forstår alt som står på innhold så bruker jeg å tenke at jo lengre liste, jo mer skadelig er sikkert i.... håper du finner ut av det. om du ikke vil bruke det, og ikke finner noe annet, så kan jeg sende deg litt papaw-ointment, er bare laga av frukt, og litt konserveringsmiddel, de bruker det i australia på nyfødte, funker på alt fra bleieutslett til åpne sår! du kan sende meg en privat melding om du ønsker det! ) dette andre forumet er på linken http://www.freeforum101.com/kulturkollisjon/ kopier og lim inn i adr så finner du det! jeg er den siste som laget profil... mortilben, om du ser det, så har du funnet rette plassen. skjer masse der, veldig hyggelig! håper du tinner ut av det med kremen!
*gurimallaika* Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Hei.. Jeg vil ikke anbefale deg å gå i en av afrikanske hårsalongene pga 2 ting. 1) De har ikke peiling på behandling av den type hår og de oljete produktene de bruker vil gjøre håret tungt og ser ikke spesielt bra ut. 2) De setter opp prisene når det kommer "hvite" og handler der. Men jeg vil anbefale at du tar turen innom www.beyourself.no. Der selger de Mixed Chicks produkter som er laget av damer som selv er blanding som var på jakt etter hårprodukter som virker. Jeg kan ikke få rost produktene godt nok. Bruker de på guttungen som er 3 år. Faren er fra Nigeria.
Easton Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 6. januar 2008 Hei og will do!! Prata med pappan i går da, vet ikke hvorfor jeg ikke har spurt han før, men hehe han sa nu ihvertfall at ALLE mødrene på Jamaica bruker olivenolje på barna. Så da gjenstår det bare å prøve det. Fikk svar fra Boots ang Rosewater at de ikke visste hvorfor, måtte spørre en apoteker der, vel litt langt å reise til England bare for det, men de mente at hvis det var en advarsel så var det en grunn til det. Vel er på juleferie ennå, så skal prøve den sida på det andre forumet neste gang jeg kommer hjem, om 3 dager er gutta mine 1 år og da skal vi feire!! Masse klemmer fra oss:-)
Hakkamella Skrevet 14. desember 2009 #22 Skrevet 14. desember 2009 Vet ikke hvor aktuelt det er for deg at jeg svarer nå så lang tid etter innlegget ditt, men gjør det likevel- tilfelle andre med mixed-babier leser dette. Har hørt og lært at mongolske merker (blåmerker) sitter i huden til de er i skolealder- til ca 6-7 års alderen. Da forsvinner de etterhvert. Tror det er viktig- VELDIG viktig å informere barnehager og andre som passer på barna våre om disse mongolske blåmerkene. Det er nemlig slik at i noen tilfeller kan barna oppfattes som slåtte, mishandlede pga merkene, og det kan jo føre til STORE problemer hvis slik mistanke såes. Angåend tørr hud; hvis dine barn har halvt afrikansk avstamming så er det sannsynligvis 'ashy' hud de har. Askehud. Det er rett og slett bare tørr hudtype. Tror det eneste som hjelper da er å smøre med vitaminberikede, fuktighetsgivende lotions og kremer så ofte som mulig. Ellers bør vel hudlege oppsøkes hvis det ser ut som eksem eller problemhud. Gå gjerne til en afro-shop og spør dem om råd til hudpleie. I afro-shopene kan de også hjelpe deg med hårpleie til guttene dine. De trenger muligens spesialsjampo for afrohår. Afrohår er jo hardere, tykkere og myyyye mer kruset enn vårt nordiske, tynne, glatte hår. Dreadsene kan du klippe av etterhvert, du kan barbere hodene deres hvis det er for ille, eller du kan bruke balsamen din og evt spraybalsam for barn og kamme håret deres. Ikke hårbørste for babyer, den er for myk i busten. Kam funker bra. Viktig å få kammet ut dreadsene (som kommer hovedsaklig av floker etter soving) hver morgen og kveld. Håper dette er til hjelp for deg og evt noen andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå