Gå til innhold

SF mål i uke 16-17, og hvordan måler man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16 + 3 og lurer på hvordan man måler SF? Er det fra skambenet til toppen av livmor?

Hvilket mål har dere som er i perioden 16-18?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt jeg for dette lurer jeg også på :) Håper noen har noen lure svar på lager ..

Skrevet

fant noe om dette på internett :)

Dette er en viktig undersøkelse. Lege og jordmor følger livmorens vekst ved å kjenne på magen din og ved å måle lengden på livmoren. Når man skal måle lengden (symfyse-fundus-måling), bruker man rett og slett et vanlig målebånd. Du må ligge på ryggen på en benk når dette gjøres. Tallene på lengden noteres på et percentilskjema i svangerskapsjournalen din. Her vil lege og jordmor raskt få et overblikk på om livmoren vokser i riktig tempo.

Lege/jordmor vil ved denne undersøkelsen også vurdere hvordan barnet ligger i livmoren, ved siste halvdel av svangerskapet.

hmmm, merkelig at dette er viktig... har ikke blitt gjort på meg.. Jeg er 15+3 kanskje det er litt tidlig?

Skrevet

heia!! var oss jordmor forige torsdag å fikk da målt sf!! den ble målt til 14

cm som e helt normalt i uke 16!! ja stemmer de at de måler fra skambeinet å opp til livmortoppen!! dette er noe jordmor å lege måler på hver kontroll fra ca uka 14-16 vil æ tru........... :)

håper du ble litt klokere ??

Skrevet

Takk, ja jeg ble klokere :) Da prøvde jeg å måle på meg selv, og etter det jeg kan se har jeg SFmål på 14 cm. Kjenner og ser at det har skjedd mye med magen den siste uka :) Gøy!!!!!!!!!

Skrevet

Morsomt å kunne kjenne at livmoren vokser! :) Her ligger den ca. 3-4 cm under navlen, og er 16+1. (Har ikke tatt fram målebåndet, men får jo nesten gjøre det nå!) :-)

Bare et spm: Er det mange som går til jordmor og lege for kontroll jevnlig før UL, uten at det er noe som tilsier at dere trenger ekstra oppfølging? Virker som om det er så stor forskjell på praksis på ulike steder. Jeg skal ikke på noen ting som helst før ordinær UL og til jordmor rundt uke 24. Kunne godt tenkt meg noe mer før den tid, få høre hjertelyd osv, men virker ikke som det er mulig med mindre det skjer noe.

Skrevet

her e det normalt med den første lege timen å så en jordmor time før ultralyden ja!! veldig greit egentli for, roer ned litt å få høre hjertelyden å div før ultralyden!! de e jo lenge å vente!! var til jordmor nu i uke 16 å skal dit igjen om 4 uker rett på nyåret å så hver 4 uke etter det!! å på ultralyd uke 17+6 (12/12)!! litt rotete svar men håper du skjønte noe tihi :)

Skrevet

Her jeg bor kan en få kontroll hos jordmor fra uke 12, og videre hver fjerde uke, men man må ringe og ordne det selv.

Skrevet

Så flott at det er standard der du bor! Slik burde det vært overalt, spør du meg.

Skrevet

ja fornøyd me det ja!! kontakte jormor selv etter første legetime å så e det hver 4 uke etter det, men e valgfritt om du går te bare jordmor eller annahver jordmor lege!!! ja det skulle egentli hvert slik over hele lande meiner æ å ja!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...