Supermamm Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Er det en ost man ikke kan spise pga fare for listeria bakterier? Eneste pålegg jeg orker om dagen...
Cosette Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Det tror jeg at du trygt kan spise, da den inneholder pasteurisert melk. Tror det er de ostene med upasteurisert melk en skal unngå. Jeg spiser i hvert fall kremost selv, med god samvittighet :-D
valentinebarn & kvinnedagsbarn Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 På matportalen.no er det en detaljert liste over hva vi gravide trygt kan spise og hva vi burde eller skal holde oss unna
Supermamm Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2007 Ja, jeg tenker jo at det er trygt, men istad var det en tråd her om at man ikke kunne spise noe myk ost, ikke tube ost engang. Synes jo det hørtes litt voldsomt ut, men har ikke fått med meg advarsel på nyhetene...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Tine kremost er trygt å spise. Mykoster er i utgangspunktet også trygt, men de bør ikke spises når de nærmer seg holdbarhetsdatoen, på samme måte som kjøttpålegg.
Emilie&Markus Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Var på nyhetene igår at de frarådet gravide å spise mykoster, men vet ikke dette også gjelder kremost/smøreost o.l. Var ei på rikshospitalet som hadde mistet tvillingene i magen av listeria smitte. Selv om denne osten var av pasteurisert melk.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Når de har snakket om mykoster så kunne de ha vært litt mer spesifikke. Det er ikke farlig å spise kremoster eller tubeoster. Det er ostene som er behandlet med mugg vi ikke skal spise, altså blå- og hvite muggoster (brie, camenbert etc).
LaMegSpire Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Hei! Jeg så innlegget på nyhetene. De sa at vi ikke må spise Brie og "Camenber". (vet ikke hvordan det skrives), selv om de er pastauristerte. Dette er vel de såkalte "mykostene". De sa ingen ting om at vi ikke må spise smøreoster og kremoster, så det gjør i hvertfall jeg.. Og det serverer vi på sykehuset der jeg jobber også (og der ligger endel gravide)
mumitrolletermammantilmille Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 uff. jeg spiste en skive med brie for en uke siden. bør jeg være bekymret?
Cosette Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Mumitrollet tror du kan slappe helt av, matportalen sier følgende om Brie og Camembert: "Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Så, jeg tror ikke du skal være for bekymret :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå