endelig-vår-tur:) Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 småen på 3,5 mnd har fått det for seg at han ikke skal ha pupp. hva i allverden skal jeg gjøre med det? han tar greit om morningen og så er det bingolotto utover dagen om han tar eller ikke.hører på lyden han lager, at han er sulten, men så hyler han som en stukket gris når jeg prøver å legge han til. og de siste kveldene(siste mm før legging) går det greit med ene brystet, og når jeg da skal legge til nr 2 er det full hyling igjen, HVA SKJER`???før kunne jeg amme ferdig, så legge, men nå er det ikke så enkelt lenger.... TIPS MOTTAS MED TAKK!!!!
Kate77 Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Hei, Har akkurat vært gjennom samme runden her. Heldigvis ser det ut til at det gikk over. Jeg gjorde som følger: Prøvde å være litt i forkant, virket som han fort ble hysterisk når han var veldig sulten. Gi gjerne litt oftere enn vanlig, tar han imot serveringen er jo alt vel og bra. Kan nok også være lurt å gi mat med det samme han våkner. I tillegg har han en koseku han er veldig glad i. Lot han ligge på fanget og holde på med den mens jeg pakka fram utstyret. Var nemlig den ventinga som gjorde han hysterisk(følte jeg i allefall). Vistnok skal det være slik at om en overvinner dette et par ganger så gir det seg vanligvis igjen. Vet dette er utrolig frustrerende! Lykke til!!
Trine F Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Dette hendte meg: Tulla mi gikk opp litt lite noen uker, og en helsesøster stressa meg mye med bekymrede øyebryn og ord angående vekta. Jeg ble da stressa, og tenkte gram OFTE, og jeg ble da VELDIG interessert i at hun skulle spise mye. Hun ble til slutt sint hver gang jeg la henne til puppen. Jeg tok da pause og roet henne med mye kos og raping og forsøkte så igjen, men det samme skjedde. Di eneste gangene hun "godtok" puppen var når hun nesten sov (innsovning og oppvåkning). Jeg ble til slutt fortvilt, så jeg ringte ammehjelpen (DET MÅ ALLE GJØRE, IKKE NØL, DE ER DER FOR OSS). Ammehjelpen kalte det for brystvegring (ammestreik/puppenekt). Deres tips var å gå ofte naken på overkroppen med barnet inntil huden, så babyen føler det er godt med din overkropp UTEN at babyen HVER gang føler at den får stappet en pupp i munnen. Babyen gjorde visst dette hovedsaklig fra 3 mnd alder. Sikkert en kombinasjon mellom at den vil bestemme litt selv, og ikke få puppen "tvinget" på seg. Hun sa at jeg måtte fortsette med å utnytte barnets søvnige tilstand!. Min baby hadde fått flaske kun noen ganger tidligere, så ammehjelpen trodde ikke at dette var årsaken. Hun sa at det kom HELT sikkert til å løsne om disse rådene ble fulgt, så lykke til
endelig-vår-tur:) Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2007 Godt å høre vi ikke er alene med dette problemet... Jeg skal inn på helsestasjonen i morgen og sjekke vekten også, må innrømme at jeg gruer meg litt. har liksom tenkt hele veien at jeg ammer så lenge som mulig. men siden han har hatt desse "streike-faktene" i noen dager, blir jeg bekymret. frem til nå, i dag, har det gått bra, men det har vert midt på dagen/kvelden han har fått desse "anfallene" Får prøve litt hudkontakt når han våkner fra luren sin. flaske har han kun fått 3 ganger, og det er lenge siden.. takk for svar begge to! mvh
lenis&bebis Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Hei! Har hatt perioder med puppenekt her også. Hyling og skriking.. Tror en del av grunnen til at hun nektet å spise er utdrivningsrefleksen min. Når den kommer i gang, er det som å åpne ei champagneflaske rett i munnen hennes.., hun hyler, trekker seg unna, får som oftest spruten rett i øyet, og er dødelig fornærmet..;-) Trikset med å gi pupp når hun nettopp har våknet og ikke har`summet` seg riktig enda har hjulpet. Ellers så har jeg lagt meg sammen med henne i senga, slått av lyset og trukket dyna godt over oss begge. Da har hun klart å roe seg slik at hun har fått seg et godt måltid. Nå har vi ikke dette problemet. Hun er blitt flinkere til å ta unna når melken kommer. Ser ikke bort fra at vi får flere perioder med puppenekt da, men utrolig deilig når amminga går greit. Bekymrer meg ikke så mye for å ta `turen ut av huset heller da :-)`
cgcg Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Har hatt flere omganger med puppenekt, men ammer nå fortsatt etter seks måneder mellom 06/08 og 17. Den förste puppenekt perioden kom når han var 3-4 måneder og da måtte vi gå rundt med han til han roet seg ned, gjerne med magen fri, eller vi la oss i mörket i sengen. Ble det litt grining var det ikke snakk om pupp. Den ene puppen gikk noen ganger greit, men ikke alltid, så fortsatt har jeg mye mer i den ene enn den andre, men det kan jeg leve med. Har dog pumpet ut fra den "dårlige" puppen og heller bare gitt av den "gode" puppen. Ofte har det bare värt nok med en pupp av gangen her. Nå det siste måneden etter han får litt middagsglass og en hel porsjon gröt så er han ikke fornöyd med hastigheten på melken i puppen om kvelden så det siste måltidet blir fra flaske för han legger seg. Han har også hatt enkelte dager med total puppenekt på dagtid sittende og da måtte vi inn i sengen igjen eller flaske når ikke engang sengen fungerte. Problemene har likevel alltid värt störst på kvelden når han er som tröttest, da vil han at det skal gå fort. For at det ikke skal väre altfor stor forskjell på flaska og ammingen så har jeg beholdt en veldig liten tut. Ikke forstå det slik at jeg nödvendigvi anbefaler mme om kvelden, men her var det det eneste som var nok for at han skulle få sove hele natten og väre en blid gutt den siste stunden för leggetid.
heldigec Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Få HS til å sjekke ørene hans - kan være ørebetennelse på gang. Det var det hos oss.
***Juanita*** Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Hei, sonnen min er like gammel som din og jeg sliter litt med det samme. Fordi lillemann kloer i munnen hjelper det ofte aa massere gummene hans. Da snur han seg ikke bort og roer seg ned. Jeg har ogsaa oppdaget at han er mye mer nysgjerrig og blir lettere forstyrret enn foer. I dag skulle jeg amme paa toalettet paa en restaurant (er paa ferie i Spania) og tror du jaggu ikke han heller ville se paa det skinnende doerhaandtaket heller enn paa puppen.. Det hjelper litt aa legge et sjal over hodet hans mens han spiser. Ellers har jeg pumpet en periode for aa oeke produksjonen. Tenkte det er lurt aa se til at utdrivingsrefleksen kom i gang litt kvikt naar han foerst begynner aa suge. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå