Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Jeg er samboer med en som har to barn fra tidligere forhold... de er hos oss annen hver helg og ferier.. men vi prøver å ha dem så ofte vi kan også. Saken er at vi skal snart gifte oss og lurer litt på felles økonomi.. føler det blir litt urettferdig siden har betaler barnebidrag, og ikke bare at han betaler det men vi kjøper alt mulig også til barna fordi han ikke orker hennes mas om at klærne er møkkete osv osv hun er litt spesss.... Og vi er aktive på vinteren, både skøyter, slalom og langrenn, og dette vil ikke hun være med å betale fordi hun kommer ikke til å gjøre dette med barna fordi hun ikke er sånn sier hun. Så vi får alle disse utgiftene og hun slipper lett unna. Selv om det gikk ikke lange tiden etter at han største hadde fått langrenn så måtte vi kjøre det til dem, fordi han skulle bruke det på skolen.. vi bor 1 1/2 time fra hverandre.. Men synes dere det er teit av meg og si at jeg ønsker seperat økonomi siden han bruker såå mye penger på dem, fordi hun er håpløs, dette er jo noe jeg også må være med å betale.. i tillegg har min kjære også veldig dyr hobby.. Så jeg føler at jeg får bare en kjempe utgift ved å gå inn i denne avtalen fordi jeg får jo ikke noe glede av noe som helst av dette her. Når vi får et felles barn må vi jo dele selvfølgelig, men ser kanskje for meg at vi får dele alle våre utgifter på 2- så får han styre med x og sine barn.. Hva synes dere???
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Ble litt rotete dette her men dere skjønner hehe.. glemte også å si at han største vokser så fort at han må nesten ha nytt utstyr hvert år.. uff jeg føler meg så slem når jeg ikke er med på det, men jeg har jo rett og slett ikke råd til det.. for jeg mener også at man ikke kan få alt her i livet... min kjære har skjemt bort disse barna veldig, mye pga dårlig samvittighet.. dessverre..
Kreoline Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Det er så vanskelig å si noe om. Jeg hadde ikke hatt felles økonomi, men passet på å ha en felles utgiftskonto der begge satte inn et visst beløp som skal dekke deres utgifter inkl. utgifter til felles barn. Husk å få med utgifter til felles barn selv om de ikke er født når dere avtaler hvor mye dere trenger å sette inn på kontoen. Det høres sikkert banalt og hysterisk ut, men det er nok av eksempler her inne der far i huset øser penger ut til særkullsbarna, slik at han ikke har råd til å kjøpe så mye som en sokk til fellesbarnet. Nye kona må sørge for klær og utstyr alene til fellesbarna. Stygt redd for at det vil bli litt tilfelle hos dere også, dersom dere får felles barn.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Tusen takk for fint svar.. nei dette er ikke lett.. men tror jeg skal følge rådet ditt ))
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Vet ikke hva jeg skal si. Vi har vel ikke felles økonomi, eller har vi det? Jeg betaler vel egentlig ikke så mye til hans barn, men det hender jo at jeg trår til. Han derimot betaler bidrag, han har samvær som koster flesk både i økte mat og bensin utgifter og ikke minst til alt som ungene hans må ha mens de er her, går raskt tusenlappen på en samværshelg, dessuten ringer de ofte og vil ha hjelp til alt fra frisør til sportsutstyr og skole utflukter. Han støtter til alt han kan, og sitter ikke igjen med så veldig mye til andre ting, så det innebærer i realiteten at jeg sitter med største delen av fellesutgiftene alene, jeg kjøper mat og alt som har med våre barn å gjøre, dessuten betaler jeg alt som vi gjør når hans barn ikke er hos oss, jeg betaler bensin når vi skal kjøre til mine foreldre, skal vi besøke venner langt borte så betaler jeg reisen da også, og må vi overnatte på hotell når vi er på tur betaler jeg det også. Jeg betaler alle julepresangene til alle bortsett fra hans barn, og jeg betaler ALT annet helt alene. Skal vi på kino eller ut å spise så betlaer jeg jaggu meg da også, for han har jo aldri råd til å gjøre noe annet enn å betale for særkullsungene sine, han sitter heller hjemme resten av tiden, slik at han får råd til å gi dem mer. Det er ikke så lett å ha adskillt økonomi når en bor sammen, for en lever jo livet sammen og da er det jo bare litt innbilling å tro at en har adskilt økonomi. Det er mye bedre å bli enig om hvordan en skal bruke pengene en har, for påvirket av den andre sine valg blir en så uansett.
Chezka Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Jeg er gift med en som har to barn fra før, i tillegg har et par dyre hobbyer I begynnelsen ble det MANGE diskusjoner om økonomi. Vi har det nå slik at vi har definert hva som er fellesutgifter og så deler vi det på to. Det hver av oss måtte ha av utgifter som ikke er felles (hans lån til hobby, mobiltelefon, gammel gjeld) betaler vi selv. Mat og bensin er vanskelig, men vi forsøker å gjøre det rettferdig på den måten at vi handler og fyller bensin annenhver gang (han fyller nok bensin oftest da det er han som i hovedsak bruker bilen). De helgene barna skal være hos oss er det han som handler. Nå står julen for døren, og julegavene til min familie betaler jeg, han betaler til sin. Da vi begynte med denne ordningen fikk jeg plutselig mye bedre råd enn før. Det er jo også ofte sånn at den som skriker høyest får mest, og i vårt tilfelle ble det hans hobbyer som nok ble "tilgodesett" mens det jeg måtte ønske meg ikke ble råd til da det ikke var en "etablert hobby". På denne måten føles det mer rettferdig nå, og han innser nok at han kanskje ikke kan kjøpe alt han vil til hobbyene sine uansett hvor "nødvendig" han syns det er. Jeg på min side kan kjøpe det jeg måtte ønske meg (og ha råd til) uten å få dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Tusen takk alle sammen, ser at vi har det veldig likt og tenker likt alle sammen ) er ikke så lett dette her gitt.. men så lenge vi kan prate om dette sammen og løse det på best mulig måte slik at alle blir fornøyde så er det bra... Ha en fin kveld jenter..
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Det letteste er nok å ha klare avtaler når utgiftene blir så skjeve som i deres familie. Økonomi er ofte kimen til mang en krangel i nyfamilier. Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt med separat økonomi og bidratt til å dele husholdingsutgiftene på to. Da trenger ikke du å irritere deg over hvor mye penger han bruker på barna sine + + + du vil mest sannsynlig gå i pluss og ha det bedre med deg selv. Min erfaring er at om man har fellesøkonomi etter at man har giftet seg så er det veldig surt å bli satt på sidelinjen når mor og far blir enige om hvilke ting/utstyr barna deres trenger uten å spørre meg. Jeg er faktisk med å bidra til at stebarna har det romslig økonomisk, men får jeg noen kreditt for det? NEI! etabler en felleskonto som dere begge disponerer og sett inn et fast beløp i måneden. Dette kan dekke husholdningskostnader og lån. Kommer det fellesbarn kan begge øke sin innbetalingsandel til denne kontoen. Da slipper man som mor å stå for alle utgiftene for fellesbarnet mens far lever og jobebr for sine særkulls. Målet må være å legge forholden til rette for minst mulig uenighet rundt hva/hvor mye partneren bruker på sine særkullsbarn.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Her i huset deler vi i utgangspunktet alle fellesutgifter, men det blir litt spesielt her da , siden mannen min har en stoooor gård som han betaler masse på hver måned. Så derfor er det blitt sånn at han betaler strøm, biler, div, mens jeg stort sett står for maten. I fjor brukte jeg bortimot 1200 på mat og slik, fordi vi er en stoooor familie! Da kjøper jeg mat også til hans barn som bor her stort sett hele tiden. Dere må komme frem til en løsning som funker for dere, og som begge kan leve med. Det går selvfølgelig også utover min egen økonomi at han har barn fra før, men dette er ikke noe som gnager meg. Så lenge jeg har råd til det jeg må ha, er jeg fonøyd. Samtidig tjener han mye mer en meg, og er flink til å la det drysse litt på meg, f.eks fine gaver, turer, osv.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Takk for svar ) gjør ikke meg noe å handle til dem (stebarn) men det blir litt mye, jeg er ikke noe på det å skjemme bort barn med ting men heller på det å gi dem det de trenger og heller fokusere på masse kjærlighet og omsorg. Her sliter vel min kjære litt med dårlig samvittighet og bare kjøper og kjøper.. og da blir det feil for meg og han synes jeg da ) det er ikke jeg som ikke var der når barna var små osv.. går også på at biomor er håpløs.. Men vi løser det sikkert, greit å bli enige så det ikke kommer opp i ettertid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå