Gjest Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Da jeg gikk på skolen i Belgia, på barneskolen der nede, lærte jeg at jeg alltid skulle ta imot ting jeg fikk med høyre hånd. Hvis en lærer ga meg en bok, så var det veldig viktig å ta imot boka med høyre hånd. Hvis jeg ikke tenkte meg om og tok imot boka med venstre hånd, så var det liksom uhøflig. Jeg har aldri hørt noen snakke om dette i Norge, så jeg vet ikke om det er noen norm her i landet som sier at det er uhøflig å ta imot ting med venstre hånd. Det er klart at man ALLTID hilser kun med høyre hånd, det er en selvfølge. Men når man f.eks. i en butikk leverer penger og tar imot penger, eller f.eks. på en buss tar imot billetten man kjøper - så vet jeg ikke om det har noen betydning om man bruker høyre eller venstre hånd. Jeg tror ikke ekspeditriser eller bussjåfører ser etter om folk tar imot med høyre eller venstre hånd.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Jeg lurer på om det stemmer at det er en reell norm som sier at det er uhøflig å ta imot noe man får med venstre hånd. Stemmer dette er det sånn her i landet også, eller var det noe de sa på den skolen jeg gikk på i Belgia fordi det generelt var en veldig konservativ disiplinskole? Jeg har som sagt aldri hørt noen som har snakket noe om dette her i Norge?
Supertea Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har aldri hørt om det. Men det kan jo være en norm i Belgia selv om det ikke er det her i Norge da.
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Har aldri hørt om dette..... Men jeg jobber i butikk, og vi som jobber der og kundene bruker begge hender til å gi og ta. Så den vanlige mannen i gata er i alle fall ikke opptatt av slikt.
J@h@ Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Jeg er opplært til å ta imot med venstre slik at jeg kan ta personene i høyre for å takke. I stedet for å måtte kimse gaven eller hva det nå er fra høyre til venstre for å takke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå