Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Hei, Frøkena her skal begynne i barnehagen nå, var på vårt første besøk i dag ) Det jeg lurer litt på er hvordan få inn nye rutiner i forhold til måltider osv. Hun kommer jo til å stå opp ganske tidlig når vi begynner å jobbe for fullt, og da må hun vel få grøt?I barnehagen får de frokost 8, halv 9, men det blir jo litt lenge å vente helt til da? Lunsj er jo greit, det spiser de i 12 tia.Men, hva med middag? I dag spiser hun middag rundt kl.15, og kveldsmat kl.17.30 før hun legger seg kl.19. Regner med at når vi er tilbake i jobb, blir det jo ikke middag før 17. Hvordan er deres rutiner i forhold til dette, vil jo være trygg på at hun får nok mat liksom )
marianne3108 Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Her våkner snuppa kvart over 6 ca, da får hun grøt, spiser litt i barnehagen halv 9 sammen med de andre. Får varm mat i bhg 11.00, brødmat og frukt 14.00, middag hjemme 16.30 og kveldsmat ca 19.00...
lillip Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 Heisann. Gitten vår på 16mnd har gått i barnehagen ett par mnd og han hadde veø ca lik den rytmen jenta deres har før oppstart. Men det har gått veldig bra å komme inn i barnehagerytmen. Han står gjerne opp i seks tiden, da får han en melke flaske og da holder den til frokost i barnehagen rundt 0800.. Deretter er det lunsj halv tolv og frukt tre, og så hjem til middag rundt 1700 og kveldsmat 1900 igjen..
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Her står vi opp alt ifrå ein time til ein halv time før vi skal ut døra. Hender eg gir tulla ein yogurt el. eit egg, om ho vil ha. El. klarer ho seg fint uten mat til frukosten i barnehagen. El. et dei frukt og lunsj i barnehagen. Blir seint mat når vi kjem heim, ofte fem-halv seks.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Flott, godt å høre at det går greit å komme inn i nye rutiner! Mye å tenke på i disse dager )
Lillegutt 17 july 06 Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Her fâr lillegutt 270 ml melk kl 06h30 ogsâ spiser han ikke fôr lunch kl 11h30. Da er det varm lunch med grônnsaker og yogurt. Kl 16h00 fâr han frukt og yogurt og middag er kl 19h00 da fâr han grônnsaksuppe. Ogsâ en flaske melk fôr han sovner.
allergibarn Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes det er kjempeviktig for barna å få i seg frokost og få "systemet" i gang om morgenen. Her står vi opp i 6.30 tiden og i 7-tiden får lillegutt en halv skive - sammen med litt agurk eller paprika og en flaske melk. Så er det frokost kl 8.30 i barnehagen hvor han ofte får grøt. Så er det lunsj 11.30 og frukt/evt brød kl 15. Middag ofte før kl 17 og kvelds kl 19. Viktig for de små å spise omtrent hver 3dje time. Blir ganske sjokkert når noen her skriver at barnet bare får melk før lunsj...?!!?!! Tenk at de små skal vokse så mye og utvikle seg så mye!! Men lykke til med barnehagestart - det går sikkert superfint. Lillegutt her stortrives i barnehagen. Håper det går bra.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Spiser han bare TO måltider om dagen?? og ingen brød eller grøt...?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Håper dette er tull..Hvis ikke tror jeg du må sette deg inn i barns kosthold. Det er viktig med måltider hver3/4 time. Melk er ikke et måltid, melk er til et måltid. Grønnsaks suppe er heller ikke nok til middag, og barna burde få i seg karbohydrater på andre måter enn bare sukkeret i yoghurten. Lillegutt på 1,5 år her spiser: Frokost kl 7/7.30. Grøt eller brødskiver + lite glass melk Lunsj 11.00 Brød eller varmmåltid + lite glass melk(går i bhg, litt forskjellig hver dag) Frukt/yoghurt kl 14.00 Middag kl 17.00 men spiser som regel litt lite. Grønnsaker, kjøtt/fisk/kylling og potet/ris/pasta/couscous og saus. Kvelds kl 19.00 og da spiser han kjempegodt! Grøt+fruktmos + En flaske melk mens vi leser bok før sengetid. Er opptatt av et variert og sundt kosthold.
"min villemo" Skrevet 9. desember 2007 #10 Skrevet 9. desember 2007 når dagene kommer så kommer du ikke til å tenke på det engang, de har sine rutiner i b.hagen som hun må følge... snuppa vår spiste alltid en banan før hun dro i b.hagen og spiste frokost når kl. var halv 9. nå spiser hun kl 8 i b.hagen (vi har flytta) Masse lykke til !!
Rut Bram Skrevet 10. desember 2007 #11 Skrevet 10. desember 2007 PS: hvis det er morsmelkerstatning regnes det faktisk som et eget måltid. Mme inneholder mange ulike næringsstoffer, og tilsvarer et "variert" måltid. Om det er vanlig (ku)-melk er jeg enig med deg - det må regnes som drikke og ikke som et måltid....
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Vi står opp mellom seks og halv sju her i heimen når mor skal i veien på jobb. (Jeg må ha levert han i bhg halv åtte, for å rekke jobb.) Er han ikke våken halv sju så må jeg vekke han. Frokosten spiser vi hjemme, mellom sju og ti på halv åtte en gang. Det serveres ikke frokost i bhg vår, men om noen ikke har rukket å spise før de drar hjemmefra så har de med seg ei skive og spiser i bhg. Så er det lunsj klokka elleve, og så er det fruktmåltid i to-tida, og om det blir lenge til middag da er det flere som har med litt mat til det måltidet. Middag blir det mellom halv fem og fem (det kommer ann på hvor god mor har vært til å planlegge middagen...) - og så blir han tilbudt kveldsmat litt før halv sju, før det er tid for å gå på badet og legge seg ca klokken sju. Min helsesøster sier : "Mor og far bestemmer hva Iver skal få å spise, Iver bestemmer hvor mye han vil ha." Det blir gjerne litt tett mellom middag og kvelds, men han blir tilbudt litt, så velger han om han orker eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå