Gå til innhold

Uker mnder....

Myrsnipa-med1blå&2rosa

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er nok den riktigste, men også denne forutsetter at alle måneder har 31 dager (nei - måned nr 5 og 7 har visst 32..!?! og 9 bare 30?)

Et svangerskap er 40 uker og 2 dager, og for meg er det fra 2. juni til 11. mars. (Unnfangelse 16. juni). Altså er ikke 40 uker 9 måneder i mitt tilfelle....

Fordi måneder ikke er en fast størrelse, mens uker er det, så går det ikke an å regne uker om til måneder. Det er jo derfor at alle gravidsider + lege og jordmor forholder seg til uker!

Trimesterne følger ukene, og et svangerskap regnes i 40 uker og 2 dager. Hvor mye dette tilsvarer i måneder kommer an på når på året du ble gravid.

Dersom noen lurer på hvor langt du har kommet og ikke er helt inne i ukesregningen, er jo det absolutt enkleste å ta utgangspunkt i termindato. Neste tirsdag har jeg tre måneder igjen, altså er jeg da seks måneder på vei.

Skrevet

1.TRIMESTER:

1.Måned (uke 1-4)

2.Måned (uke 5-9)

3.Måned (uke 10-13)

2.TRIMESTER:

4.Måned (uke 14-18)

5.Måned (uke 19-22)

6.Måned (uke 23-27)

3.TRIMESTER:

7.Måned (uke 28-32)

8.Måned (uke 33-36)

9.Måned (uke 37-40)

Skrevet

Under andre trimester her står det at andre trimester starter når det har gåttt 12 fullgåtte uker.. altså 12+1 er starten på andre trimester.. det er jo ikke den forklaringen dere har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...