Chezka Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Det er med stor forundring jeg leser innlegg på dette forumet som jeg fant for litt siden. Det slår meg at 1. Enten er damene her veldig unge, eller 2. Fulle av hormoner Kanskje er det en kombinasjon av disse to punkter? For min egen del konstaterer jeg at det å bli eldre iallefall er positivt..... Mange av innleggene vitner om liten vilje/evne til å se at vi mennesker er forskjellige - og at livet aldri fremstår som sort-hvitt. Dette dreier seg selvsagt om livserfaring, men selv om man er ung kan man reflektere og forstå en del av dette om man bare vil og er litt nysgjerrig. En annen ting jeg reagerer på er språkbruken i mange av innleggene! Jeg regner med at vi som holder til inne på BIM enten er mødre eller planlegger å bli det, og det er skremmende å tenke på at vi som mødre former barna våre 100 % med våre holdninger til andre mennesker og livet generelt. Det er litt å tenke på jenter! Jeg ser også at spesielt røykere får gjennomgå her inne. Selv har jeg aldri røkt, men har ingen problemer med å forstå følgende: Alle vet hvilken helseskadelig virkning røyk (og rus) har, det er ikke uvitenhet som gjør at gravide ikke slutter å røyke. For en som er avhengig av røyk, alkohol, mat (eller hva som helst) er det ikke så enkelt som at "det bare er å slutte"! Hadde det vært så enkelt så hadde ikke en eneste person røkt, ingen hadde vært alkoholikere og alle hadde vært slanke. Som helsepersonell har man opplysningsplikt når det gjelder dette, men som medmenneske kan man kanskje tenke seg om før man maser om noe som ganske sikkert fra før gir en vordende mor dårlig samvittighet. Og hvilken rett har vi til å dømme? Vi vet ikke hvilke ressurser et annet menneske har til verken å klare det ene eller det andre. Å vise toleranse og nestekjærlighet er det viktigste vi kan lære her i livet! Det er også det viktigste vi kan videreformidle våre barn. Og det er ikke det vi sier - men det vi gjør - som former barna våre! En skremmende tanke i grunn....
BarnNr.4 :) Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 En ting jeg ikke skjønner helt, er at hvorfor skal dere alltid dømme dem som er unge for å ikke vite så mye, eller at vi har lite iq????? Du sier oxo at mennesker er forskjellig, så hvorfor dømme ALLE de som er unge, heller ta dem som sier ting som er "domt" eller hva det nå er det du er ute etter. Tenk litt over det, å ikke bare dømm i vei...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 signerer denne linnea.. godt sagt...
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2007 På seg selv kjenner man andre, vet du Da jeg var ung var jeg vel ikke så veldig forskjellig fra det jeg leser her inne. Og slik var også mine venner stort sett. Jeg ser i dag på min datter som er 20 at hun, og hennes omgangskrets, også tenker "unge tanker" og handler utfra dette. Slik er det vel i grunnen bare, at det er nesten kun antall levde år som gir livserfaring. Og med livserfaring kommer gjerne en bredere forståelse av mennesker og hvordan livet kan være. Med alderen ser man flere nyanser enn hva tilfellet var da man var i begynnelsen av tyveårene. Jeg sier IKKE at unge mennesker er dumme, men unge mennesker har selvfølgelig ikke samme grunnlag når det gjelder viten om livet generelt som vi "gamlingene" Jeg tror ikke det går an å komme unna dette, man må leve for å lære.
BarnNr.4 :) Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 står du ikke for hva du sier selv eller??? alle er forskjellig... bare for at du tenkte sånn, så trenger ikke jeg å gjøre det! å vite mye om livet og hvordan det er, er veldig forskjellig.. men det er selføgeli forskjellig på en 19 åring å en 40 åring. Men når man har hatt en unge siden man var 16 år gammel, så har man en del erfaring me livet, om hvordan ting fungerer i livet... Enn fks dattra di på 20 som kansje bare lever livet og er ute på fylla å ikke har vert igjennom sånne ting!
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2007 Ja, kjære Linnea, vi mennesker er forskjellige, og det er stor forskjell på å være 20 eller 40 år! Unge mennesker er også forskjellige, MEN har likevel ikke samme livserfaring som de som er eldre. Vi har også alle forskjellige livserfaringer. Noen får barn veldig tidlig, som jeg selv som fikk min datter da jeg var 18, og det gir nok en modning i forhold til jevnaldrende. MEN når jeg ser tilbake ser jeg likevel at uansett hvor "moden" jeg følte meg som ung mamma, så hadde jeg ikke livserfaring nok til å kunne tenke - og handle - som jeg gjør i dag. Livserfaring kommer nesten utelukkende med alder, men det er ingen grunn til ikke å nyte ungdommen, eller hva? Det som er viktig er at man har en oppførsel som ikke støter andre, og at man forsøker å være tolerant og utvise nestekjærlighet - uansett om man er ung eller gammel!
BarnNr.4 :) Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Har aldri sakt at jeg ikke nyter ungdommen... Jeg har fått gått ut å hatt det gøy lame min forlovede og venner, men jeg liker best å være sammen me dattra mi, og kose meg med henne enn å gå ut å drikke.. Men selfølgeli, alle trenger å gå ut en gang i bland å ha det gøy lame venner... jeg sier ikke at det er noe galt i det... Det er greit det at man har mer livserfaring som 40 åring, men det som irriterte meg mest, var at du dømmer dem som er unge, at det MŨvær dem som sier noe domt her inne... for det var det som ble sakt... jeg synst inderli at du ikke skal dømme dem som er unge, bare fordi dem er det... Stå heller for hva du sier enn å si det motsatte etter du har sakt en annen ting...
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2007 Nei, Linnea, jeg "dømmer ikke de som er unge", da har du misforstått meg! Hvis jeg i hele tatt "dømmer" noen - så er det de som oppfører seg som det jeg skisserer i hovedinnlegget mitt. Men jeg forsøker å finne forklaring på denne oppførselen, og tenker da at det KAN være alder - og manglende livserfaring - som spiller inn, men også hormoner kan ha noe med det å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Du snakker til Linnea som om hun var en liten unge og du var bestemoren.. "nei, Linnea, jeg.." og "ja kjære linnea..". Selv om man er ung så trenger man faktisk ikke å få alt inn med teskje, kjære Chezka. Ja jeg er ung og full av hormoner, men ærlig talt.. Det er mange her inne som burde tenke seg litt om.Som du foreksempel: vi skal ikke dømme andre osv, men enten må de her inne være fulle av hormoner eller veldig unge.. Tar du poenget eller?! Du er ikke noe bedre selv.
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 5. desember 2007 Har du hørt om "de tre jeg-er" i kommunikasjonsteorien? Det består av "voksen jeg-et", "barne jeg-et" og "foreldre jeg-et". Når man bruker voksen jeg-et kommuniserer man på en voksen måte der man kan diskutere som likeverdige. Når man bruker barne jeg-et kommunisere man på en "barnslig" måte hvor motparten automatisk går inn i "foreldre jeg-et" som oppdrar og formaner. Motparten blir nærmest overbærende og - ja som du sier nesten som en bestemor Dette har ingenting med hovedinnlegget å gjøre, men det slo meg at det kom veldig tydelig frem i det du skriver her.
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. desember 2007 Dette innlegget var til deg som ikke vil signere med nick over her
Ikkelektuell Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 Et bevisst, oppegående menneske vil da ikke la seg fange av en slik rolle, spesielt ikke når kommunikasjonen foregår skriftlig. Mottagerne av budskapet ditt er barnslige, men likevel voksne nok i forhold til deg, til at du kan forære dem ansvaret for måten du kommuniserer med dem på? For øvrig; Det er mange som oppfører seg barnslig her, men jeg vil jo ikke påstå at å lage en tråd for å påpeke det indikerer den helt store modenheten. Det finnes et uttrykk for slikt, du har sikkert hørt det; 'å drite i eget reir'.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 5. desember 2007 #13 Skrevet 5. desember 2007 Hehe, er enig me Bærkorg Måkeskrik.
Chezka Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. desember 2007 Tro det eller ei, men det er en anerkjent teori når det gjelder kommunikasjon! Det slo meg at det kom veldig godt frem her.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 Det jeg synes kommer veldig godt frem her er at du, til tross for allmennkunnskap om kommunikasjon og andre mennesker, fremstår som at du setter deg selv høyere en et annet menneske på grunn av din alder.
Ikkelektuell Skrevet 5. desember 2007 #16 Skrevet 5. desember 2007 Det kan godt være at det er en 'anerkjent teori' (fremsatt av hvem, forresten?), men å bruke fagteorier som krykker for hoven oppførsel er fortsatt ikke spesielt modent.
Delirium Skrevet 5. desember 2007 #17 Skrevet 5. desember 2007 Interessant og se hvor lett mange lar seg true av at noen skriver et innlegg med et mer veloverveid språkbruk. Man blir med en gang sett på som ovenpå og selvgod bare fordi man ordlegger seg anderledes. Og gud forby at man skulle kunne noe om noe som helst, for da anntas det jo umiddelbart at kunnskapen et tatt i bruk bare for å hevde seg. Dét kan man jo ikke ha noe av så man latterliggjør det. Jeg er enig i mye av HI sine synspunkter i innlegget sitt, men er også enig med at å bruke ungdommelig dårskap som bakgrunn for så mange tåpelige og lite gjennomtenkte innlegg her på BIM er litt tynt. Såklart har en 40 åring levd lenger enn en 20 åring, men det er ikke ensbetydende med at den som har levd lengst har lært mest, møtt flest eller har det beste og mest veloverveide syn på samfunnet rundt seg. Trangsynthet og uvitenhet har ingen aldersgrenser. Det hele baserer seg på hva slags utgangspunkt mennesket har hatt og miljøet det har vokst opp, og levd livet sitt i. I et så åpent og lite kontrollert forum som dette er det vanskelig å unngå at det blir en del usakelige diskusjoner og urimelig dømmende kommentarer. Om man er røyker og legger ut innlegg om hvordan man røyker som gravid, kan man ikke forvente mange godord, det virker nesten som det er for å provosere. Men hva vet jeg, kanskje behovet for å krangle om kontroversielle tema bare rett og slett er der, uavhengig av hvilken "side" man er på. Om ønsket for å skjelle ut noen man ikke kjenner eller forsvare handlinger som bryter samfunnsnormen ikke var der hadde det heller ikke vært slike innlegg. Ønsker man en mer sakelig debatt gjevnt over er det ikke vanskelig å finne et mer kontrollert, norsk gravid/baby/barn forum.
Ikkelektuell Skrevet 5. desember 2007 #18 Skrevet 5. desember 2007 "Interessant og se hvor lett mange lar seg true av at noen skriver et innlegg med et mer veloverveid språkbruk. Man blir med en gang sett på som ovenpå og selvgod bare fordi man ordlegger seg anderledes. Og gud forby at man skulle kunne noe om noe som helst, for da anntas det jo umiddelbart at kunnskapen et tatt i bruk bare for å hevde seg. Dét kan man jo ikke ha noe av så man latterliggjør det." Det jeg synes er merkelig er at dersom man pirker på noe som er over gjennomsnittlig godt formulert så blir man ofte beskyldt for å føle seg truet. Jeg setter pris på velformulerte tekster, uansett hva slags sammenheng jeg finner dem i. Det går imidlertid ikke automatikk i at et godt språk indikerer et fornuftig budskap. Just for the record: Jeg latterliggjorde ikke HIs kunnskap eller antatte sådan; jeg brukte den mot henne. Det er en vesentlig forskjell.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #19 Skrevet 5. desember 2007 Først vil jeg si at det finnes mange reflekterte/modne 20-åringer og umodne 40-åringer. Likevel håper jeg at de fleste av oss blir mer reflektert med alderen gjennom de erfaringene vi drar med oss. Det er i hvert fall slik for meg og mine beste venner. Nå kommer jeg fra et nokså konservativt miljø, så det kan kanskje henge litt sammen med det. Da vi var rundt 20 år hadde de fleste av oss veldig bastante meninger om det meste. Etter hvert som årene har gått ser vi at ting ikke alltid er like svart/hvitt som vi innbilte oss den gangen. Eksempelvis var vi veldig kritiske til abort, bare ved voldtekt eller fare for mors liv og helse var det akseptabelt i våre øyne. Så opplever vi at den "unge moren" blant oss angrer på sitt valg, til tross for at hun elsker barnet sitt over alt, og at en av oss blir så dårlig i svangerskapet at hun ikke vet hvordan hun skal være i stand til å gjennomføre det. Slike ting fører til nye tanker, og et mer nyansert forhold til spørsmålet. Også i forholdet til menn, hva slags type menn vi ville ha og hva vi vil akseptere/ikke akseptere har det endret seg mye i løpet av de ti årene som har gått. Plutselig er en forelsket i en mann hun aldri skulle tenkte seg. Så hangler et forhold pga dårlig kommunikasjon og det ender i skilsmisse. Et annet par opplever utroskap, men gir ikke opp (slik vi trodde vi kom til å gjøre) og opplever at forholdet vokser seg sterkere etterpå. Ikke at vi aksepterer utroskap for det, men det var for noen av oss ikke så ødeleggende som vi en gang trodde. Slik kan jeg ramse opp tema etter tema der tankene våre har endret seg i en mer nyansert etter hvert som vi blir eldre. For min egen del gjelder det også de fordømmende tankene jeg hadde i forhold til en del mennesker og deres handlinger f.eks mennesker som ble værende i voldelige forhold, rusmisbrukere etc. Jeg vet at mange av dere som fortsatt er veldig unge nok er mye mer reflektert enn det jeg var den gangen. Samtidig er det nok også en del av dere som en gang vil se dere tilbake og si det samme som meg: At dere ble mer reflektert med alderen pga. de livserfaringene dere møtte. Håper dere skjønner hva jeg mener med dette innlegget, og at jeg ikke er ute etter å henge ut hverken de unge eller de gamle.
Ikkelektuell Skrevet 5. desember 2007 #20 Skrevet 5. desember 2007 Jeg skjønner hva du mener, og det du sier er fullstendig logisk.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. desember 2007 #21 Skrevet 5. desember 2007 Helt enig chezka.Bra skrevet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå