Gå til innhold

Trenger råd ang. en pusekatt.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en kastrert hokatt på 2 år. Hun er snill og grei stort sett hele tiden, med unntak av når hun er veeeeeeldig kosete. Spesielt om morgenen og etter å ha vært ute. Hun ruller seg og stryker seg oppetter oss, og vi koser med henne. Men da biter hun etter en kort stund. Vi slutter å kose, og da angriper hun oss i foten/leggen. Frøser og er i riktig dårlig lune. Etter en stund roer det seg, og hun blir snill og god igjen.

Noen råd?????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår katt gjør det samme, biter etter at vi har klappet en stund. Tror det er for å si fra at nå er det nok. Hvertfall, når han gjør det (kastrert hannkatt på 9 år) så tar jeg han i nakken og hiver han på gulvet. Får ikke mer kos da. Ellers pleier jeg å passe på at vi ikke koser for lenge om gangen. Begynner han å bite, bli uvennlig mens han ligger på fanget, så ryker han rett på gulvet. Må være like konsekvent med kattene som med ungene (heldigvis lærer ungene lettere.. katter er jo litt sære egentlig).

Skrevet

Det er typisk hvis katten føler det er nok kos. Prøv å se på tegn på at hun ikke vil ha mer kos....da pleier katten se på hånden din eller bevege på halen sin. Men ikke la henne bestemme, hvis hun biter ta henne i nakkeskinnet og si nei!

Skrevet

Vi har siden hun var liten vært konsekvent med å ta i nakkeskinnet og si NEI til henne når hun gjør ting hun ikke får lov til. Det gjør jeg også i disse tilfellene, men hun bare angriper igjen!! Blitt verre og verre.

Og år hun er så kosen så tar det bare 2 - 3 stryk over henne før hun blir aggresiv......... Da er det ikke lett. Har prøvd å ikke gi henne kos i det hele tatt når jeg ser hvordan situasjonen kommer til å utvikle seg, men da angriper hun meg likevel. Det samme skjer med samboeren, men oftest på meg siden det er jeg som er hjemme med henne om dagen........

Skrevet

Hm. Tror jeg hadde tatt henne i nakkeskinnet og satt henne utenfor døren hver gang hun angrep. Uansett om det var mens du koste eller utenom. For hun må lære at hun ikke skal angripe. Får hun ellers nok oppmerksomhet i forhold til babyen?

Skrevet

Forresten, hvis det er mest om morgenen og når hun har vært ute, så er det kanskje ikke kos hun vil ha når hun stryker på deg, det er kanskje mat? Bare en tanke...

Skrevet

Hm, det var rart. Mamma har en katt som er akkurat som din. Hun har prøvd en god del ting men ingenting hjeper. Men det som er rart med hennes katt er at det gjør ikke sånn mot noen andre enn mamma. Dyrelegen sa at den tror den er mammas sjef og at det er vanskeligt å gjøre noe med det nå. Hennes katt er en kastrert hannkatt på 7 år.

Skrevet

jepp, vi prøver å gi henne mye oppmerksomhet selv om vi har lillemor. Og mat har hun alltid stående fremme, vi fyller på hele tiden

Skrevet

Jeg har hørt at katter etter en stund med intensiv kosing

opparbeider seg mye adrenalin i kroppen. Resultatet

er at de kan reagere med å virke aggressive etter en

stund.

Katten vil ikke forstå at vi blir sint på den eller setter den

på trappen.

Kanskje bare la katten kose på dere morgenstunden og

ikke gi respons.

Den har vært ute lenge og trenger å utvesle lukter med

dere igjen.

Har opplevd den med mine egne puser, og har sluttet å

stryke de da jeg ser at de er i det lumske lune.

Lykke til:o)

Skrevet

Katten til pappa biter også etter å ha fått litt kos, men han biter ikke kjempe hardt. Virker mer som han bare koser tilbake.

Skrevet

Hva med å ikke fylle på mat hele tiden, men gi til faste klokkeslett? Min katt pleide også få mat hele tiden. Så ble han etterhvert ganske overvektig. Kastrert hannkatt på 9 år, og for et par år siden veide han 7 (!!) kilo. Greit nok at det er en stor katt, men... så da satte vi han på slankefor (anbefalt fra dyrlegen) og brukte målebeger til å måle opp hvor mye han skulle ha på en dag, og så fikk han dette fordelt på tre måltider. Det blir veldig tydelig hvem som er sjef da. Har en venninne som giftet seg med en kar og han hadde 3 katter fra før. De kattene gikk og maste og gnålte om mat dagen lang, det stod tørrfor fremme hele tiden og de fikk boksmat hver gang de maste. Sånn orket ikke hun ha det, så hun ga dem en stor porsjon boksmat om kvelden og niks mer. Tørrforet stod fortsatt fremme. Etter et par dager var det slutt på masingen. Min katt får nå bare tørrfor (våtfor er jo ikke så bra for tennene når de kommer opp i årene). Han får nå et lightfor fra dyrlegen slik at han skal holde seg på 6 kilo som han nå veier (er passe stor nå da). Vi gjør det samme som før, måler opp og gir 3 ganger om dagen. Han maser en del da, men det er ikke fordi han er sulten men fordi maten er så god. Når han får kitekat eller whiskas tørrfor i samme mengder, maser han nemlig ikke og spiser heller ikke opp...

Kan høres ut som hun tror hun er sjefen hos dere, så dette må du ta tak i med en gang før det blir farlig for ungen. Kanskje dyrlegen har bedre råd (jeg har jo tross alt ingen peiling på dette her, bare meninger... :) )

Skrevet

Ta en slik sprayflaske med vann, slik en ofte sprayer blomster med. Spray henne når hun gjør det. De fleste katter tar hintet etter en gang eller to. Bare pass på å kun bruke den når det er ting pus ikke får lov til.

Skulle gjort det med pus her også, er så glad i å leke med bein. Enda ikke fullvokst pus her, så har vært bare kos frem til nå. Heldigvis ikke så ofte lenger.. hehe..

Skrevet

77 modell... ette er ikke kosebiting.......

yadda...... jeg er sikker på at maten ikke er problemet. Hun har alltid bløt-mat og tørrfor, men spiser lite uansett, så det går bra. Men takk for råd likevel!

Minni og mini, det virker så det kan være noe i det du sier med adrenalin.... Men hvordan få slutt på problemet når hun biter uansett om jeg koser eller lar være?

Til dere alle; Takk for svar!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg e redd hun blir forvirret dersom vi begynner med en ny straffemetode???? Hva tror dere? Hun blir som sagt tatt i nakkeskinnet og sagt strengt NEi til....

Skrevet

Jeg har også brukt nakkeskinnsmetoden. Sparyflaske funka

ikke (har en kjempesta katt). Kan allikevel være verd å prøve

det siden det er helt nytt for henne.

Litt usikker på hva du kan gjøre om morgenen hvis dere har

forsøkt å ignorere henne. Har dere forsøkt å trekke dere helt

vekk. Følger hun etter da kanskje?

Straff for henne i dette tilfelle kan jo kanskje være at dere

ikke er der når hun vil.

Ønsker deg lykke til uansett.

Ikke lett å forstå disse dyra innimellom:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...