Gå til innhold

Problemer med amming når barnet er 5-6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med amminga om dagen. Jenta mi er snart 6 mnd og er helt krakilsk når jeg ammer henne på dagen. På natten og morgenen går det fint, for da er hun ikke skikkelig våken. Hun snur seg bort og ser på alt og alle. Når hun tar tak så slipper hun etter et par svelger, så tar hun tak pånytt. Slik holder vi på...Jeg er sikker på at hun er sulten fordi hun sutter på fingrene sine, ansiktet mitt og genseren min...Hun har egynt å våkne flere ganger om natten, fordi hun ikke får i seg nok på dagen.

Jeg fullammer, så dette begynner å bli slitsomt!

Flere med samme problem? Jeg trenger tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jenta mi er urolig på kvelden (overtrøtt) er det slik her også. Hun er 9 uker. Suger ett par harde sug slik at utdrivingen begynner, også slipper hun. Hun gråter og kaster med hodet, og jeg sitter der og renner melk..... Ikke noe koseli. Håper noen kan gi oss råd.

(Ja, har prøvd å legge henne tidligere og prøvd å få henne til å sove på dagen slik at hun ikke blir overtrøtt, men hun nekter å sove!)

Skrevet

har ei lita frøken som er 6 mnd idag faktisk:)

sliter veeeeldig med amminga på dagen. noen dager går det helt fint, andre dager ikke...

får grøt morgen og kveld, men spiser 2-3 ganger om natta. regner med det er pga at hun spiser lite på dagen.

er jeg på besøk er det lite morsomt med en sulten unge som vrir seg, fekter med armet og bein, kaver og suttrer/gråter...

sukk... har vurdert å begyne med middag, slik at hun får mer mat på dagen... men vil jo amme!

Skrevet

Ja, jeg orker nesten ikke å reise bort. Folk glaner og skjønner ikke hvorfor jeg skal tvinge i den stakkars jenta pupp, men hun er jo sulten!

Har ikke lyst til å gi opp amminga nå!

Skrevet

Jenta mi er 5 mnd nå, og er fryktelig nysgjerrig:-) Hun gjør som du beskriver innimellom, men når hun er sulten sulten spiser hun godt. Så ja, vet ikke hva som kan hjelpe jeg. Har du prøvd å pumpe deg og gi henne flaske innimellom?!!

Skrevet

Er redd for at hun ikke vil ha pupp i det heletatt hvis jeg gir henne flaske nå. Spørs om jeg ikke må ta en telefon til helsesøster...

Skrevet

Gutten min er også 6 mnd i dag :)

Vi sliter også med amming på dagtid. Spiser fint på den ene siden mens det blir litt "kamp" på den andre siden. Sutrer og fekter med armer og ben. Har beg å legge han til på den siden han helst ikke vil spise på - spiser tilslutt når han er sulten nok. Legger jeg han på godsiden først vil han ikke ha på den andre siden etterpå....

Må også nevnes at han er fryktelig nysgjerrig. Spiser ikke når det er andre i rommet. Da er han opptatt med å følge med på det som skjer :) Fullammer fortsatt da han ikke vil ha noene annen mat. Så det blir litt frustrasjon, men det går seg vel til når han beg med fast føde håper jeg :)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg. De blir gjerne litt sånn rundt 5-6 mnd og gjerne før melken kommer ordentlig ut. Kan ta litt tid om man er stressa og det blir man gjerne i slike situasjoner. Her var løsningen å gi henne noe å holde i......i vårt tilfelle smokk med lenke på. Når melken først har startet å komme så slipper hun ikke så fort taket. Nå er hun litt over 8 mnd og vi starter alltid hvert måltid med pupp først. Det er veldig lett å gi opp og tro man ikke har nok i den perioden men det er bare til å stå på. Amm gjerne litt oftere så tar det seg opp. På en annen side kan man jo trygt starte med grøt når barnet er så gammelt som 5-6 mnd da. Det skal gjerne ikke så mye til.

Vår jente var 4.545 g da hun ble født og jeg har fullammet hele tiden. Hun har også sovet hele natten igjennom fra hun kun var 3 uker gammel. Vi har kun spedd på med middag og grøt om hun fortsatt ønsker noe mere. Hun er nå ei glad og fornøyd jente på litt over 9 kg.

Håper dette var til litt hjelp. Uansett......lykke til!

Skrevet

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv! Vesla ble 6mnd forrige uke og er helt lik. Eneste stedet det går rimelig greit å amme er liggende i senga, også på dagtid. Så vi kan jo ikke være hjemmefra med enn tre timer, mellom ammingene, for å prøve å amme henne sittende i et fremmed rom kan en like gjerne gi opp først som sist, da går hun heller 5 timer uten mat (og tar det igjen ved å amme annenhver time neste natt).

Har begynt med litt smaksprøver på grøt og middag da, men foreløbig tar hun kanskje til seg ca to-tre teskjeer om dagen. Ikke veldig velykket enda altså..

Ifølge helsesøster skal hun ammes mindre nå, mengden skal reduseres fra over en liter i døgnet til ca 5dl, også skal energien næringen komme mer og mer fra fast føde. Hun sa det var viktig å begynne nå, det er nå de er mest nysgjerrige og lettest å få til å prøve nye smaker, venter vi litt for lenge kan de bli "sære" og nekte å ta ennet enn puppen.. Så vi fortsetter å prøve med grøt og middag vi, pluss litt vann på flaske (det var forresten kjempegodt) og trøster oss med at det nok bare er en fase som går over.

Skrevet

Hei bimsen!

Det ser ut til å være en vanlig problem dette her...

Vi hadde slik vi også. Vi begynte med smaksprøver på grøt da hun var 5 mnd, det likte hun veldig godt, gråt da det var tomt. Det hadde vært som du beskriver, veldig urolig ved puppen, kanskje siden 4,5 mnd. Rett før seks mnd, skjønte jeg at jeg faktisk ikke hadde nok melk. (Hun hadde i tillegg til å være urolig ved puppen, vært noe grinete på dagtid) Så jeg begynte å gi henne mme på dagtid i tillegg, og gjett om vi fikk en annen unge?! Ble faktisk roligere ved puppen også, for hun var ikke utsultet når måltidet kom. Nå er hun 7 mnd, og får fortsatt litt mme, men er selvsagt kommet opp i to fulle grøtposjoner, brød og middag i tillegg. Får alltid pupp først, så mat med vann til og så en skvett mme.

Om ikke di jente trenger mme, så er det nok bare å begynne med grøt, for hun trenger nok det nå.

Skrevet

Min lile var også sånn, begynte da han var ca 6 mnd, like etter vi hadde begynt med grøt. Jeg strevde og strevde, og det ble hyling og skriking hver gang, utenom på morgenen. Til slutt tok han puppen da, men jeg ble helt utslitt av den kampen hver gang. Holdt på i ca en måned, og så begynte jeg å gi flaske av og til. Var en lettelse, for all skrikingen gjorde at jeg gruet til hver gang jeg skulle amme. Da han var til slutt ammet jeg bare morgen, men da ble det raskt slutt på melka. Så vi sluttet helt da han var 8 mnd. Syns det er trist at jeg ikke ammer lengre. Etter jeg sluttet har han vært mye syk, med både luftveisinfeksjoner, diareer, osv. Nå i ettertid legger jeg skylda på meg selv for at jeg ikke prøvde enda mer. Føler det er min skyld at han er syk så ofte.

Hadde jeg fått valgt om igjen nå ville jeg aldri gitt den fæle erstatninga. Syns det oser mislykket mor av både den og flaska :(

Skrevet

Godt å høre at dette er "vanlig". Skal prøve å holde ut, men samtidig introdusere fast føde:)

Helsesøster har hele tiden holdt fast på at jenta kan begynne med grøt til jul, men da er hun jo over 6 mnd!!

Skrevet

Det kan hende at de er urolige pga at utdrivningen ikke er rask nok - de har jo fryktelig dårlig tid disse barna noen ganger. Hos meg hjalp det med nesesprayen som øker utdrivningen så melken kom litt fortere :-)

Men noen har jo det motsatte problemet da!

Skrevet

Må bare få kommenetre innlegget ditt. jeg synes det er trist at du føler deg mislykket som mor pga erstatningen du har gitt. Som du skrev selv var det en lettelse da du begynte å gi flaske da du gruet seg til ammingen....Det virker osm om at det var eneste løsningen. Og det er slettes ikke sikkert sammengeng mellom at han har vært syk og at du har ammet.

Jeg har også gitt flaske og følte det som en lettelse. Men føler meg ikke som en dårlig mor. Mener det ikke har noe med om man er en god eller dårlig mor å gjøre om man har nok melk eller ikke.........

Skrevet

Kommentaren min ovenfor var til anonym 20.40

Skrevet

Når vi er hjemme så legger jeg meg på sofaen og slukker lyset

ellers så ammer jeg i senga.

Borte, så blir det grøt og vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...