Gå til innhold

Tror jeg nå melder meg ut av av bim...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til det er at jeg føler jeg har fått litt nok.. Jeg er altså en av de som ikke har klart helt å slutte å røyke,men har trappet kraftig ned og jobber sammen med lege og jordmor for dette. Jeg velger altså å høre på dem og dem sine fakta og ikke folk og bedrevitere her inne. Regner med fagfolk vet hva de driver med..

Og ettersom dette har jeg virkelig prøvd å sile ut hva jeg gidder å lese, ikke minst henge meg opp i. Men her om dagen leste jeg et innlegg på skravle angående at folk frivillig ville skade barna sine med å spise sånn og gjøre sånn. Samme personen hadde også lagt ut noe på 1.trimester ang gravidbelte i bil.

Jeg blir oppriktig skremt over at det er sånne mennesker vi har majoriteten av her i landet. Folk som virkelig oppriktig tror de har rett, samme faen hva fagfolk sier. Og de ser på det som sin jobb og informerer alle om hvor grusomme mennesker de er.

Leger/fødselsleger og jordmødre anbefaler jo oss og holde oss unna sider som dette. Og først nå skjønner jeg virkelig hvorfor. Ikke at jeg forventer noe sympati overhodet fordi jeg enda ikke har klart å slutte helt med røyken,men det er ikke dermed sagt jeg er en dårlig mor eller at jeg fortjener babyen min noe mindre enn noe andre. Når jeg leser ting som at "de som røyker burde aldri få barn" blir jeg redd,ikke pga at noen sier noe sånt,men at vedkommende kan få seg selv til å si noe sånt og ikke minst stå for det. Norges samfunn er desverre for preget av mennesker som TROR de vet og kan mer enn fagfolk. Og mange av dem viser seg her inne. Jeg velger å ikke legge meg opp i hva andre gjør i sitt svangerskap,jeg har mer enn nok med mitt eget..

Meninger er det,og blir det,mange av. Full forståelse for det! Men nå har jeg lest nok usakelige ting føler jeg.

Så jeg ønsker dere alle lykke til videre og en riktig god jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja. Viss du mener så. Eg trives nå her eg. Lykke til videre da:)

Skrevet

hei..vil bare si at jeg forstår hva du mener...leste d innlegget på skravlesiden selv nettopp å jeg lo så tårene spratt her.....utrolig hvor mye dumt folk henger seg opp i....di som røyker burde ikke få barn?? hva slags pisspreik er nå d da? skal vi si d samme om di som er livredd for å spise all slags mat da? er ganske mange hyppokondere her inne må jeg ærlig talt si...greit nok å ha en mening om di som røyker men,å si at di ikke fortjener å få barn er jo helt forkastelig spør du meg....noen er bare mer patetiske enn andre uten tvil,hadde jeg vært deg du som lagte dette innlegget så hadde jeg hevet hodet mitt å sagt til meg selv :la folk mene d di vil å at jeg er en likeverdig mamma for d om for d er nettopp d du er..... :) ikke tvil på d uansett hva folk måtte mene....stoooooooooooor klem til deg.....

Skrevet

Jeg skjønner godt at du reagerer på sånne innlegg du forteller om her. Jeg røyker ikke, og har aldri gjort det, så vet ikke hvordan det er å prøve å slutte med det, men jeg kan godt forstå at det ikke er enkelt. Alle mennesker med vettet i behold skjønner at det er ingen som ønsker å skadet barnet sitt ved å røyke, eller spise forskjellige ting osv. Men verden er faktisk ikke svart-hvit og det er ikke "bare" så slutte. Det er mange mennesker som "vet best" og det er kanskje greit når det gjelder dem selv, men å påstå at andre skal være enige med dem er å gå for langt.

Jeg syns det er trist at noen skal oppleve denne siden så negativ, fordi den er jo lagd for å være noe positivt. Et sted hvor vi kan prate om tingn ang graviditet, spørre hverandre om det vi lurer på og utveksle erfaringer. Ikke å belære hverandre om hvor dårlige mennesker de og de er. Det blir helt feil. Det er ingen som noen gang trenger å høre noe sånt, og spesielt ikke når man går gravid og hverdagen er litt tyngre enn vanlig. Hva skjedde med samholdet? Det er så synd at så mange jenter/damer nå for tiden ser på hverandre som "konkurrenter" og må se ned på hverandre, for å føle seg bedre, i steden for å løfte hverandre opp.

Nå mener ikke jeg at alle på bim er sånn, for de fleste gangene jeg har vært her inne, har jeg bare opplevd positive ting. Bare en gang iblant at jeg ikke har det. Men jeg ble veldig trist da jeg leste innlegget ditt og skjønte godt at faktisk så har du rett. Det er ingen som er her inne for å bli dømt, og likevel er det så mange som tror de har retten til å gjøre det....

Skrevet

Hei hei:)

Det vil alltid være mennesker som fokuserer på andres feil. Prøv å ikke bry deg om de. Vet at det ikke er lett... Men om man skulle peke en finger mot andre vil tre peke mot en selv. De menneskene som er først ute med å kritisere andre for ting de ikke har noe med tenker jeg at burde ta en runde med seg selv.

Ingen av oss er perfekte, vi kommer til å noen ganger feile som mødre men også lære av det..... Flott at du prøver å gjøre det som er best for deg selv og barnet ditt.

Ha en kjempe fin jul. Og lykke til videre..

Skrevet

Såå enig med deg:) Men,drit i og les alt som står hva du skal gjøre og hva du ikke skal gjøre,dette kan rett og slett gå på nervene løs.

Du kan få mye positivt ut av å være her,men er bare det at du ikke må ta deg nær av hva alle sier,selvom det er mange her inne som trur selv de er guds gave til barn og ALDRI gjør noe galt eller noe de angrer på,er vi faktisk en gruppe som velger å være åpne og ærlige om det,lurer noen ganger på om det er de som henger seg så opp i hva andre gjør som sliter mest med samvittigheten sin.

Har på følelsen at du er trist og det må du IKKE være,prøv så godt DU kan,når det gjelder røyking og andre ting, og vær stolt av deg selv for prestasjonene du gjør.

Vi alle har vel lyst til å være det beste for barna våres!

Lykke til:)

Skrevet

Ja jeg forstår godt hva du mener... Vi er også svært sårbare i graviditetn. Og vi alle vil det beste for babyen vår. Jeg har opplevd MANGE hysteriske mødre. Jeg velger å lukke ørene for sånt. Jeg tenker at det er bedre med sunn fornuft, og alt med måte. Så vet vi jo at det er mange forskjellige folk her inne. Ikke alle har like mye sunn fonuft. Jeg fikk selv et svært hånlig svar på et annet forum pga mine mange skrive feil.... jeg holder meg nesten bare til dette forumet. For her er det svært mange hyggelige damer og mange gode tisps og råd.

Skrevet

Drit i bedrevitere som er bare ute etter å fortelle deg hva du skal gjøre ..spise og drikke!! Rak opp ryggen og gled deg over at du skal bli mor vi har alle våre svake sider og gjør oss ikke til dårlige mødre fordæ.....Lykke til=)

Skrevet

hehe... Vi har alle våre svin på skogen;o)

Selv røyka jeg 20 røyk om dagen (gikk tom hvis jeg bare hadde med meg 40 på fredager og lørdager... + torsdager hvis jeg var ute) da jeg ble gravid første gang.

Slutta på dagen da jeg fikk (uplanlagt) positiv test, så jeg personlig mener selvfølgelig at når jeg greide det kan alle greie det;o) hehe..

Den gangen kutta jeg ut all kaffe-drikking også. hehe..

MEN.. Denne gangen var jeg skikkelig kaffe-lars. Drakk minst 1,5 liter kaffe HVER ENESTE dag, og DET var det jammen vanskelig å slutte med. Klarte å kutte ned da, men det tok noen måneder før jeg var nede i "godkjente" max 2-3 kopper dagen. hihi...

Selv synes jeg det er helt ok at andre mener det var dårlig av meg,for det VAR det jo:o) Jeg har ikke noe behov for å begynne å forsvare dette overfor andre som mener jeg burde slutta på dagen. Da sier jeg bare; "Ja, jeg er fullstendig enig med deg!".

Synes ikke det er noe nederlag for meg å vite at jeg ikke alltid er perfekt, men jeg forsvarer ikke noen av valgene mine med at "det er nok ikke så farlig, for det har legen min sagt". Alt handler om sannsynlighet, og sannsynligheten for at mitt barn i magen blir større enn gjennomsnittet pga mitt overdrevne inntak av sukker er nok større enn om jeg hadde vært sunnhetsguruen sjøl;o) hehe.. Det er dermed ikke sagt at babyen min MÅ bli mye større, eller at den ikke hadde blitt så stor dersom jeg hadde kuttet ut alt sukker.

Vi velger alle våre kamper når det gjelder hva vi "vil" klare når vi er gravide. For de aller, aller fleste av oss har maaange "svin på skogen" som gjør at vi ikke kommer til å klare å kvitte oss med alle:o)

Hadde røyk gitt store fosterskader i 90 % av tilfellene så hadde nok flere klart å slutte. Men siden det ikke blir noen "synlige" skader,og sannsynligheten er stor for at babyen ikke får noen skader i det hele tatt tror jeg mange velger å prioritere andre "svin" i første omgang ;o)

At det finnes mennesker der ute som klarer å bli kvitt alle grisene sine med en gang de ser den positive testen er for meg bare positivt. Synes de er utrolig flinke jeg, og skulle nok ønske at jeg også greide det;o)

Skrevet

Jeg er sååååååå enig med deg , HI. Takk for at du formulerte mine tanker ned på tastaturet. Jeg støtter deg!

Skrevet

Hei. Måtte bare kommentere noe stinepinekline sier her. Du sier at det ikke blir noen synlige skader av røyk, hva med de babyene som dør pga røyk da? Er ikke det en synlig "skade"??? For det skjer faktisk!! Jeg mistet mitt barn pga morkakeløsning, ikke pga røyk, for jeg har aldri røykt! Men hos røykere (6-7 og fler sigaretter dagen) er dette mer vanlig! Du har og morkakesvikt, der barnet kan få hjerneskader! Er ikke det en "synlig" skade?? Barn av røykere har og større sjanse til å få astma og allergier, er ikke det en "synlig" skade?

Beklager sterkt innlegg, det var overhodet ikke ment mot deg HI, syns det er bra at du har kuttet ned og har åpen dialog med lege om det. Det var heller ikke stygt ment mot stinepinekline, men det du skrev er feil! Og det syns jeg ble litt for dumt, spesielt siden jeg vet hva konsekvensen kan bli!

Skrevet

Det er bare over hysteriske folk som har litt for mye fritid som legger seg bort i alt andre gjør eller ikke gjør. Vi vil alle det beste for våre barn, men vi er bare mennesker vi å.

Kjempe bra at du har klart å trappe ned. Lykke til videre:o)

Skrevet

hei forstår deg godt jeg.det er mange innlegg om det ene og andre her som jeg ikke fatter de gidder og legge inn her engang.hva andre gjør i deres eget svangerskap er opp til dem.tror også at mange røyker men ikke tør og si det.nesten alle jeg kjenner som har røyka før de ble gravide har ikke klart og slutte og røyke.jeg røyka i mitt første svangerskap (litt redusert da)men tror ikke jeg kjenner noen som har en så frisk unge som meg selv.hun er 5 år og har aldri vært syk en eneste gang.jeg la aldri sjul på at jeg røykte da og legene sa heller ingenting om dette.

men lykke til videre i svangerskapet ditt.

klem

Skrevet

Hei. Jeg var anonym før deg og er enig med deg. Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, har mer enn nok med meg selv, jeg ville bare rette på noe som ble sagt feil her. Håper det er i orden. Det var som sagt ikke ment mot HI. Hun har prøver tydeligvis og har dialog med lege, noe som er bra! Lykke til videre alle sammen. Ingen fortjener at det går gale på noe vis, ikke de som røyker heller! Det har jeg aldri ment!

Skrevet

Jeg har ikke skrevet feil i mitt innlegg... Det jeg mente med "synlige" skader var f.eks hvis barnet blir født blindt eller med tre armer som direkte følge av røyking.

Man kan ikke "se" på en nyfødt baby om den kommer til å få allergi eller konsentrasjonsvansker på skolen. Sannsynligheten for å få morkakesvikt pga røyking tror jeg heller ikke er "stor nok" til å skremme røyken ut av røykernes munn. De kjenner alle flere andre som kjenner noen som kjenner noen som har fått helt fullstendig friske barn til tross for røyking i svangerskapet. Det er også svært få av de som tenker at eventuelle konsentrasjonsvansker på skolen 6-7 år etter fødsel kan være en direkte årsak av røykingen.

Jeg mener fortsatt at røyking ikke er "farlig nok" til å skremme røykerne til å slutte.... Og da mente jeg ikke at JEG ikke synes det er farlig nok:o) Deter jo bevist at det ikke er så mange røykere som legger røyken på hylla til tross for graviditet, og jeg tror at dette er en årsak. At man bagatelliserer farene altså.... :o)

Hadde røyk gitt skader på utseendet på samme måte som alkohol gjør(kan gjøre) hadde nok flere slutta.... tror JEG ;o) hehe..

Skrevet

Pleier aldri å svare på slike innlegg, men denne ble for drøy.

Hva gravide gjør i sitt eget svangerskap, er faktisk ikke bare opp til den gravide. Hensynet til barnet går foran. Gravide narkomane tvangsinnlegges for eksempel. Det er ikke demed sagt at jeg sammenligner sigaretter med heroin her, men det er bevist at røyking er skadelig for både foster og babyer OG alle andre som blir utsatt for det. Man kan kanskje klare å rettferdiggjøre røyking i svangerskapet for seg selv, men får man et barn som har tatt skade av dette, kan man vel aldri klare å tilgi seg selv?

Jeg er overrasket over at det finnes leger som ikke kommenterer røyking. De gjør ikke jobben sin. Etter min mening er det nettopp press fra samfunnet som må til for å få folk til å slutte å røyke. Røyk er ikke akkurat på moten, og røykere blir sett ned på, spesielt gravide røykere. Sånn er det bare. Beklager å si det, men du får ikke min sympati her. Dette får du bare tåle.

Skrevet

dette får du bare tåle??? hehe...patetiske menneske......overasket av leger,er vel en grunn til at legene ikke reagerer så kraftig da...kansje nettopp fordi di ikke klarer å bevise d skikkelig d me at røyking under graviditet er så skadelig som du å mange andre mener...jeg blir faktisk overasket av deg som tror du vet bedre enn en lege...var vel ikke sympati hun var ute etter heller vil jeg tro.....

Skrevet

Jeg velger å tro at de som faktisk er inne på BIM som røyker ikke gjør det for moro skyld og heller ikke er veldig stolte over det.

Det er svært mange gravide røykere som rett og slett ikke bryr seg om babyen sin, har selv hatt venninner som røyker i det skjulte og later som de er ikke røykere pga alle fordommer.Disse ville aldri skrevet om røyk på BIM.

Ille og si det men merker selv at jeg har sterke motforestillinger mot de som sitter og trekker inn nikiotin når man vet hvordan fosteret reagerer, men jeg syns ingen har rett til å heve seg over andre. Jeg røyker ikke nå ( har røyket fra og tilbake i mange år og stumpet siste røyk to/tre uker etter at jeg fant ut jeg var gravid), men er nok ikke like flink med kostholdet som det virker som 90 % av de andre brukerne er. Jeg spiser sjokolade hver dag, og ja jeg vet det ikke bra men klarer ikke la være. Kiloene raser på, men allikevel fortsetter jeg. Orker ikke gå rundt med dårlig samvittighet.Kanskje vi skal ta folk for det de er, alle har vi vårt. tipper det er mange som drikker alkohol i svangerskapet, bruker narkotika osv uten at det blir sagt eller skrevet her. Syns BIM skal være et sted for alle og tror det er viktig at vi får innse at det eneste vi har felles er at vi er kvinner og gravide. Vi kommer fra forskjellig steder i landet, har forskjellig bakgrunn og ikke minst forskjellige holdninger og meninger. Har lært en ting i løpet av mine år som voksen og det er at alt er ikke svart eller hvitt......

Føler at dette innlegget ble så personlig så jeg signerer med anonym....det sier vel litt om ens egen frykt for å stå frem med hva man mener ??

Skrevet

Faktisk veldig enig med anonym 13:29. Når det gjelder røyking som det er forsket så mye på, så må man ha lov til å reagere. Det er tross alt et lite forsvarsløst menneske som ligger å kaster etter pusten for hver gang mor tar et drag av nikotinpinnen. Hvis det fortsatt er noen som synes det er greit, så er det mer skremmende enn noe annet!!

Sier ikke at de mødrene ikke burde få barn, men jeg mener det er vanvittig egoistisk. Å de legene og jordmødrene som sier at det er bedre å kutte ned litt, de vet sikkert hva de snakker om. Men hva annet skal de si da?? De skjønner vel at de har å gjøre med enkelte mennesker som bare ikke klarer å slutte uansett hva de sier. Jeg tror alikevel helt og fullt at de nok syns du burde slutte!! Men som du sier, det er ditt liv!

Er glad det ikke er mitt, for jeg skjønner at det er vanskelig å slutte med noe man er avhengig av - sånn er det med alt. Det er bare det at røyk er så innmari skadelig.... er jo derfor så mange blir så engasjert i temaet.

Skrevet

Uff, skal vi starte en sånn uhyggelig diskusjon her inne også? Er det ikke nok av dem på de andre forumene...?

Skrevet

Hvis noen av dere ikke visste det så er også stress en risiko,og det er hva dere "bedrevitere" med på å skape når spesiellt en av dere anomyme setter i gang en diskusjon på dette også, skjerp dere litt,er faktisk mennesker som sitter bak tastaturet,med følelser!!!!

Skrevet

Nå var det faktisk HI som startet ballet.

Jeg er enig med de over : er man gravid og røyker må man nok regne med å få litt pepper.

Ser det er et eget forum for det, kanskje stemningen er litt mildere der inne?

Skrevet

Fint det. Meld deg ut :) takk til deg :)

Hurra, kvitt enda en egoistisk røyker :) :) :) :) :) :) :)

Hvis dere føler dere ikke passer inn så er det jo faktisk en grunn til det(DET ER IKKE RIKTI Å RØYKE I SVANGERSKAP; DET ER EGOISTISK)

Takk for at du forstår at du ikke passer inn her :)

Skrevet

Hmmm, man høre det man vil høre.

INGEN leger mener det er greit å røyke i svangerskapet!

Skrevet

Synd at noen skal føle det sånn - men det handler vel litt om å ta ting med en klype salt. Bedrevitere finner en over alt - jeg velger å heller synes synd i de som tror de sitter på alle fakta, uten å se hvor sneversynt de er. Men jeg skjønner at det også finnes folk som blir støtet av disse menneskene, og det er synd. God jul og lykke til videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...