Gå til innhold

Hvilken bilstol kjøpte dere som nr 2? Forovervendt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en forovervendt en, jenta vår er snart 8 mnd. Men hvilken anbefaler dere? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi kjøpte en acta graco cosmic, og er veldig fornøyd med den. :))

Skrevet

Recaro young sport - kjempefornøyd. Den er fra 9-36 kg.

Men hadde den som nr tre - brukte bakovervendt HTS izi kid som nr to.

Skrevet

Er det ikke forbudt med forovervendt på så små barn?

Skrevet

alle barn har lov å sitte forovervendt etter dem er blitt 9kg. derfor mange "nr. 2"-seter er fra 9kg og opp..

men hva som er anbefalt, er jo mye lengre da.

det er en avgjørelse hver enkelt forelder må ta selv.

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere skal ha forovervendt?

Vi har kjøpt Akta Craco Cosmic Comfort, det kan monteres bakovervendt i forsetet fra 0-25 kg, bakovervendt i baksetet fra 0-18kg og forovervendt fra 9-25kg. (I forsetet skal det kun brukes med utkoblet airbag, selvfølgelig.)

Skrevet

ja, cosmic er en herlig stol!

syns vi fikk en helt annen unge da vi bytta, da den var mye høyere, og mini ser mer, og at den andre base-stolen var jo for liten til han, han satt jo helt krøllet i den stakar, å bare skriking under kjøring..!

men nå har han faktisk for første gang sovet i bil! det har han ikke gjort før..

Skrevet

Vi har også draco cosmic comfort, en god kombistol. Men den er jo ikke akurat billig når man ser på rene forovervendte stoler.

Skrevet

Vil ha forovervendt fordi jeg da kan følge med mer når jeg kjører, og kanskje hun blir litt mindre hysterisk under kjøring =) Hun hyylgriner med en gang hun blir puttet i bilen, håper det blir bedre når hun kan se oss ! derfor forovervendt..........

Skrevet

Men bedrer kanskje uansett med ny stol, fordi hun da kommer høyere opp og kan se ut av vinduet.

Jeg hadde satset på bakovervendt, som er mye tryggere, og så skaffet et sånt speil som kan monteres i bilen så du kan se henne og hun deg.

Skrevet

Få koblet ut airbagen så kan du ha henne bakovervendt i passasjersetet foran. Da får du sett henne, samtidig som du får hatt henne bakovervendt. :)

Skrevet

Jeg hadde satset på en combi-stol jeg. Var veldig plaget med de andre da de hylte hver gang vi var ute og kjørte og de satt bakovervendt. Nå er ikke sistemann så sær på akkurat det da. Bare hun får høre musikk så går det greit....men ikke hvasomhelst. Det går i Mika. Hihi.

Også kommer de litt lengre opp når de sitter i større sete. Vi har besafe izi combi x1 i den ene bilen og acta graco cosmic i den andre. Veldig gode stoler begge to og de kan brukes begge veier.

Nå skal det sies at det hjelper med storesøsken ved sidenav også da. De er utrolig selskapssyke disse små.

Ihvertfall.......masse lykke til i valg av bilstol.

Skrevet

8 mndr og forovervendt? Er du ikke klok?

Skrevet

Jeg anbefaler å kjøpe en bakovervendt stol...såklart.

Hva med å kjøpe et sånt baksetespeil i tillegg, slik at babyen kan se seg selv, OG se dere i speilet? Det har funka som fjell her.

Skrevet

La nå folk ha ungene den veien de selv vil. HI vet sikkert at det er anbefalt å det bakovervendt, når hun vil ha forovervendt så får vi enten si hvilken stol vi anbefaler, og hvis vi ikke klarer det så får vi heller holde kjeft.

Jeg anbefaler Akta Graco cosmic comfort.

Skrevet

Kan jo hende hun ikke visste hvor farlig det er? Eller at det fins andre måter å få unger til å slutte å skrike i bil på?

Så lenge det er 5 ganger større fare for at ungen din dør i et bilkræsj om den sitter i fremovervendt sete, enn om den sitter i bakovervendt, så syns jeg man kan VURDERE alternativene.

Skrevet

Svaret mitt var egentlig ikke rettet mot deg, Carnivale. Men jeg er sikker på at de fleste som har småbarn i dag vet hva som er anbefalt og hva som ikke er det.

Skrevet

Lizzy: etter ei stund her på dib så har jeg forstått at sånn er det IKKE! Det florerer med holdninger at typen "det ble da folk av oss også", "jeg har da ikke tatt skade av det" og "de ville ikke solgt det hvis det var farlig"...

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

recaro start tror jeg det heter. Det virker veldig bra. Håper vi aldri finner ut om det er bra eller dårlig .. Hun sitter kjempegodt i det og det vokser med barnet. Fin i fargene er det også. Takkk svigers ! :)

Skrevet

har sendt deg PM, HI :)

Skrevet

Unnskyld meg med det var en dårlig grunn for å ha henne forovervendt,

jeg anbefaler på det sterkeste å ha henne bakovervendt, på en utstyrsbutikk der jeg kjøpte sete, sa hun i butikken at de hadde vært på kurs og der hadde de fått sett video av hva som skjer under en kollisjon med så små barn forovervendt,og hun sa at hadde alle foreldre sett den så hadde de aldri hatt barna forovervendt....

Og til dem som har holdninger om at: jeg vokste opp for det om jeg ...bla bla bla, det er en helt annen trafikk nå enn da....

Vil vi ikke alle det beste for de små nurka våre da...

Skrevet

Sjekk selv, her ser dere forskjellen på bakovervendt og forovervendt sete ved en bråstopp, og dette er i bare 50 km/t!

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/filestore/Barnibildittansvar320x240.mov

Her er også mye nyttig informasjon. Oppe til høyre på siden er det en liste med flere videoer.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Jeg tviler på at alle foreldre vet hvor stor forskjellen faktisk er. (Og om de vet det er det sikkert ikke farlig at de får vite det en gang til.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...