Gå til innhold

Blodig urettferdig!!!!!! nav............

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare for å ta det først.... jeg syns arb.ledige alenemødre/fedre fortjener hver eneste krone de får av nav når de får barn og mere til. gud skal vite at når man får barn får pengene egne bein å gå på!

men!!!

jeg syns det er blodig urettferdig at et ungt par uten de største ressurser ikke får noen verdens ting når den ene personen har jobb eller når de velger å bo sammen. det å være 3 koster da mer enn det å være to?? når det er kun den ene som har inntekt så faller jo alle utgiftene kun på den ene personen.

dette er greia: lillebroren min og eksen fikk et nydelig lite uhell i oktober. han er under utdanning og drar inn skarve 13tusen pr. måned. hun er uten utdannelse, kun grunnskole og har ingen jobb. de skaffet seg sin egen leilighet og skulle oppdra barnet sammen. de søkte på støtte fra navtrygd men fikk ikke en dritt. fra sosialen kunne de få 250(!!!!)kr i mnd.

slik blei regnestykket da:

alle tre sammen 13000kr. faste utgifter beløper seg til 10tusen i mnd. (billån, forsikringer og husleie inkl. strøm)altså 3 stykker skal da leve på 3000kr en hel måned.

ikke en dritt i stønad. kun bostøtte som ikke er allverdens.

de gikk fra hverandre da babyen var 1uke(det beste for alle, forholdet skrantet omtrent før hun blei gravid. men de skal ha for at de prøvde)

hun alene med barnet får 18000 kr i mnd. pluss bostøtte!! (vet jo at dette ikke er i det uendelige da..)hun har da faste utgifter på ca.7000 i mnd og sitter igjen med over 11tusen til seg selv og barnet pr. måned!

jeg mener dette oppfordrer par som helst vil være sammen om dette til å skille lag slik at regnestykket går opp.

hvorfor skal unge uetablerte par straffes for at de tar konsekvensene av sine handlinger og velger å gjøre det beste ut av det??

det er jo tydelig at nav mener de pengene en alenemor/far får i dag er helt nødvendige penger men i tillegg forventer de at 3personer skal leve for en myyye lavere sum. det er jo ikke noe logisk i det??

hvorfor ikke gi en tilleggstøtte til par slik at regnestykket går opp?? om 18000skal holde til 2 så trenger 3stk enda mer. da burde de jo i teorien får en sum av nav sånn at det går opp i opp.

folk som ikke har noe og vil gjøre dette sammen bør belønnes, ikke straffes.

skjønner godt at folk snylter på staten jeg!! (uten at jeg skal si at jeg godtar det)

i tillegg må han jo nå betale barnebidrag. er det noen som vet hvordan dette gjøres når han får utbetalt mye mindre enn hun pr mnd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er blodig urettferdig!

Er nok derfor mange velger å leve fra hverandre eller late som om de lever fra hverandre! Men det er jo typisk intelligente Norge!

Skrevet

Samme situasjon selv... Har ikke hatt inntekt siden vi flyttet sammen igjen (jeg er ufør, men nav avslår søknad på søknad, selv om jeg har fem legeerklæringer som beviser der, og hadde os+++ før vi flyttet sammen igjen)....

Det er straffen for å prøve å få det til liksom... Nå går det ikke lenger, og da ramler forhåpentligvis pengene inn igjen, ettersom jeg per dags dato har 970 kr i måneden å leve for. Søknader er inne på alt jeg har rett på, men de bruker jo en del tid på å gå gjennom de...

Skrevet

For det første så får hun ikke 18000 pluss bostøtte.

Er alenemor selv og får langt fra det. Med samme "utdannelse" som hun du nevner

HUn får kanskje

overgangstønad som er 10 300

barnetrygd 1940

småbarnstileg på 600

evt bidrag ca 1000 kr

Så dette er langt fra 18 000.

Når ungen fyller 1 år kan det være hun får kontantstøtte, men hun skal sikkert gå mere skole og må ha barnet i barnehagen. Derfor mister hun sikkert kontantstøtten til den tiden også.

Så nei, synes ikke det er så urettferdig jeg.

Helt ærlig så synes ikke jeg 3000 til mat ol til 3 er mye.

Jeg er heldig om jeg har 2500 i mnd til slike ting. Og jeg er alenemor.

Vis det er henne som går å sier hvor fett det kommer til å bli, møter hun nok veggen om ikke lenge. For skal love deg det ikke er noen dans på roser å skulle stå for alle utgifter selv :)

Skrevet

okay.. disse opplyningene jeg har er fra denne jenta selv. og jeg mente absolutt ikke at hun fikk for mye penger. som jeg sa.. pengene har egne bein å gå på og alenemødre/fedre fortjener hver krone de får og mere til.

dette gjalt jo min bror og hans eks og deres situasjon i dag. andres situasjoner kan være helt stikk motsatt. vi har alle ulike utgifter. noen har mer enn andre og denne jenta har minimalt. hun har absolutt alt hun trenger til både henne og babyen en god stund fremover. ingen bil, bor i sentrum, og for nå trenger ikke babyen stort annet enn stelleprodukter og mat. kjærlighet og stell er gratis;)

mulig hun lyver for meg om summen men i alle tilfeller om dette hadde stemt og basert på hennes nåværenede utgifter så syns jeg det er urettferdig at 3skal leve for en lavere eller samme sum som to stk, alle utgiftene faller jo på den som har inntekten uansett og med en mer i kosten blir jo dette dyrere. i tillegg sto jo alle forsikringer og billån på broren min. dette er utgifter hun ikke trenger å tenke på nå. ergo: mer penger til henne og babyen. noe som er bare fint!!

poenget mitt var at jeg syns det er rart at aleneforeldre får støtte og ikke par/samboere når summen de tjener fordelt på 3 er lavere enn summen de får i støtte fordelt på 2. å være 2 koster ikke mer enn å være 3 når ikke begge har inntekt.

dette var ikke for å si at aleneforeldre får for mye, langt i fra. dette var kun for å si at jeg mener par også bør få støtte når inntekten tilsier at de ikke kan etablere seg sammen.

Skrevet

Broren din kan få seg fritatt å betale barnebidrag mens han er under utdanning (og militæret), da betaler trygdekontoret.

Skrevet

Heeeeelt enig med deg!!!

Skrevet

På den annen side kan man jo si at når man blir gravid så kan man kanskje få seg en jobb slik at man slipper å sitte uten noenting når barnet kommer?

Det er så mange flere faktorer i en slik diskusjon enn bare de nevnte.

Jeg mener vel egentlig at dersom man er to har man mange fordeler de som er alene ikke har, som noen å dele utgiftene med. (for normalt er det jo gjerne litt penger inn på begge sider, eller kunne vært det)

Men selvfølgelig, jeg ser jo poenget ditt, jeg er bare ikke helt enig i det;)

Skrevet

Er selv alenemor og student og klarer meg veldig godt økonomisk. Er veldig glad for at jeg bor i Norge. Kunne ikke utdannet meg hvis ikke.

Men jeg skjønner hva du mener HI.

Min bror og hans samboer var begge studenter med barn. De fikk 12000 kr i mnd tilsammen. (det inkl studieLÅN) Med husleie, barnehage, lån, bil satt de ikke igjen med en dritt.

De søkte bostøtte, men fikk avslag....

Jeg som var alene hadde 18000 i mnd (inkl lån)...

Synes det er urettferdig at de ikke får noen form for støtte. Men, på den annen side kunne en av dem ha jobbet i tillegg til studiene siden de var to.

Men, uansett - skjønner veldig godt hva du mener.

Skrevet

til deg som nevnte at om man er student kan man finne seg jobb ved siden av.

broren min er under utdanning men han er lærling og hjelpearbeider for et rørleggerfirma. denne jente hadde en jobb mellom nav da hun blei gravid, i en frisørsalong, men slutta fordi hun var kvalm i begynnelsen av svangerskapet. (hun kunne ha sykemeldt seg og fått sykepenger og fortsatt praksisen når hun blei bedre men valgte å slutte og da mistet hun alle rettigheter til dagpenger fra nav. i tillegg er det få mennesker som vil ansette en gavid jente, pluss at hun rett og slett ikke gadd. hun satt på ræva hele svangerskapet og lekte rikfolk med engangsstønaden sin)

derfor syns jeg det er urettferdig at i følge nav må man klare seg på mindre dersom man velger å være sammen og bare en av dem har inntekt. men igjen... aleneforeldre fortjener hver krone de får.

men det er ikke rettferdig at 3stk i husholdningen skal klare seg på mindre enn om man er 2??

alle bør ha likt grunnlag for å ha det godt i dag mtp økonomi uansett om man er 2, 3 eller 4!!!

Skrevet

selvfølelig er det ting man kan gjøre selv for å bedre forholdene. som f.eks at begge har jobb. det hjelper. da har man noen å dele utgiftene med. vi har det sånn. vi har begge faste jobber og trenger ikke hjelp.

men når det ikke faller seg slik. sånn som her. mor er arb.ledig. far er lærling. sammen får de ingenting. alene får hun mer enn det han tjener.

det er ikke riktig syns jeg. da bør samboende som tjener mindre enn det man får i mnd som aleneforelder få støtte slik at sluttsummen blir lik pr. person.(basert på at det kun er en inntekt i begge situasjoner og at alle utgifter faller på denne ene personen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...