Topp 10. Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Jordmor fortalte meg at jeg har hatt toxo-bakterien for lenge siden i kroppen og er dermed imun?? Det vil si at jeg kan spise spekemat o.l uten å bekymre meg?? Eller er det flere bakterier man er redd for... Kan noen gi meg en liten forklaring på denne bakterien og hvordan det fungerer??? Er man imun når man har hatt den for lenge lenge siden??? Hva er det jeg burde være forsiktig med nå da??? Oster?? Listeria??
Tante Bassa Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Toksoplasmose er en infeksjonssykdom, fremkalt av en protozo,Toxoplasma gondii, som kan overføres fra dyr (oftest katter) til mennesker, av og til også fra en gravid kvinne til fosteret (medfødt toksoplasmose). Medfødt toksoplasmose angriper sentralnervesystemet og øynene, ervervet toksoplasmose først og fremst lymfeknuter. Du er immun hvis du har hatt smitten. Når det gjelder Listeria, så vet jeg veldig lite om den bakterien. Noen andre som vet??
ChanelK Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Sjølv om du er immun mot toxoplasmose, så skade det ikkje å ver litt forsiktig. Og ja du kan eta spekemat om den har vert frosen i to døgn i forvegen. Kjøttet du ete må anten ha vært frose i to døgn i forvegen, eller kokt/stekt, dette for å drepa dei bakteriane. Listeria er ein bakterie som kan finnes i mjølkeprodukter som ikkje er pasteurisert. For det meste vil det sei mjukostar. Mjølk og vanleg "hard" ost er alltid pasteurisert i Norge. Elles sit jordmor på ein fantastisk kunnskap om kva som kan etast og ikkje.. Håpe dette hjelpe litt..
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Når du er immun, så kan du ikke toksoplasmose være farlig for deg. Listeria finner du ikke bare i melkeprodukter, men også i kjøtt - spesielt i oppskåret pålegg. Derfor skal vi spise pålegget ferskest mulig, i god tid før holdbarheten går ut, og pakken skal ikke ligge for lenge åpnet i kjøleskapet, da listeria liker seg godt i kjøleskapstemeratur, og det er når det blir mye av den, at den kan gjøre skade. Vet ikke om det er mere listeria i rått kjøtt (som spekemat), eller om det er pålegg generellt. Listeria tåler nedfrysing, men dør ved skikkelig oppvarming.
anne* Skrevet 5. desember 2007 #5 Skrevet 5. desember 2007 Jeg spurte legen min om det samme. Han sa i teorien ja, men i praksis nei. Mulig leger praktiserer dette ulikt. Synes det var litt rart, men de anvender vel føre var prinsippet.
~Roskva~ Skrevet 5. desember 2007 #6 Skrevet 5. desember 2007 Dette er ikke et enkelt tema, og det er mange ulike oppfatninger av hva man skal være forsiktig med. Jeg har gjort et ærlig forsøk på å sette meg inn i problemstillingen gjennom dette svangerskapet, og dette er slik jeg har forstått det: Det finnes TO sykdommer mor kan få gjennom kosten, som kan være farlig for fosteret: toxoplasmose og listeria. Toxoplasmose er en sykdom som forårsakes av parasitten toxoplasma. Denne parasitten kan overføres fra dyr til mennesker, eller fra mor til foster. Parasitten kan finnes i rått kjøtt, og i jord forurenset av for eksempel katteavføring. Gravide skal derfor være nøye med å vaske grønnsaker fri for jord, og ikke spise ubehandlet rått kjøtt. Hvis man fryser ned rått kjøtt eller varmer det opp til over 70 grader, drepes toxoplasmose-parasittene. Som rått kjøtt regnes også spekemat. Dersom man tidligere har hatt toxoplasmose, har man utviklet immunitet og trenger ikke tenke på dette. Mors immunitet beskytter også fosteret. Den andre sykdommen som er farlig for fostre, og som kan overføres til mor gjennom maten, er listeriose. Den forårsakes av listeria-bakterien. Listeria-bakterien er uvanlig - men når den dukker opp er det ofte i pålegg, som mykoster, rakfisk og kjøttpålegg. Mykoster er spesielt farlige hvis de er laget av upasteurisert melk, eller at pasteuriseringen ikke har vært god nok. Det skal store konsentrasjoner av bakterien til for at mor skal bli syk, og eventuelt smitte fosteret. I motsetning til mange andre bakterier, vokser og utvikler listeria-bakterien seg også ved kjøleskapstemperatur. Listeria-bakterien dør ikke ved nedfrysing. For å unngå en eventuell listeria-kilde, anbefales det at gravide holder seg unna rakfisk, og passer på å spise mykoster og kjøttpålegg innenfor holdbarhetsdatoen. Slik jeg har forstått det, var det tilfellet av listeria-smitte på sykehus som har vært omtalt i media i det siste, forårsaket av en mykost fra et lokalt gårdsysteri. Jeg tolker det slik at pasteuriseringen av denne osten ikke var tilfredsstillende. Selv føler jeg meg trygg på mykoster fra alle de store produsentene som Tine, Kraft, Høng etc. Så for å svare på spørsmålet til HI: Jeg mener at immunitet mot toxoplasmose varer resten av livet, og trenger ikke bekymre deg for det. Men du må fremdeles være forsiktig med mulig listeria-smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå