Gå til innhold

Svangerskapsforgitning...Vanlig å få igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en alvorlig svangerskapsforgiftning(HELLP) forrige svangerskap som endte i hastesnitt, og kunne gått riktig ille. Er det noen som vet hvor vanlig det er å få svangerskapsforgiftning ved neste svangerskap, evt har hatt det selv. Noe man kan gjøre for å forhindre det? Er så redd for å få et veldig prematurt barn neste gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgifting ved førstesvangerskap, keisersnitt i uke 31.Prematur og dysmatyr liten gutt, det gikk bra med.

Ved andre svangerskap ble jeg følgt nøye opp (risikosvangerskap) Tett oppfølging fra lege og sykehus.

Fra uke 24 var jeg inne til sjekk hver uke. Hver 3-4 til ultralyd, samt lege. Ultralyden i uke 24 sjekker man gjennomstrømninngen i blodårene(arteriene) inn til morkaka. Da kan de få indikasjon om man vil få svangerskapsforgiftning senere i svangerskapet. Ser på motstanden i blodet (vanskelig å forklare) Det er vel de de kaller en dopplerundersøkelse...

I alle fall hadde jeg tett oppfølging. Måtte ta det med ro i hele svangerskapet, jobbet ikke mer enn 50%, 40 % på slutten.

Stress kan være med på å få opp blodtykket.

Denne gangen gikk det kjempe bra, blodtrykket holdt seg forbausene lavt...... alle legene ventet på at jeg skulle bli dårlig, men jeg ble det ikke.

Fødte en søt liten gutt på termin. Under fødselen ble jeg også nøye overvåket, hadde blodtrykksmåler fra jeg kom inn på sykehuset til fødselen var over.

Jeg hadde forresten overtidstime 2 dager over termin, og hadde ikke fått lov til å gå lenger over på grunn av svangerskapsforgiftningen jeg hadde ved første svanegrskap.

Lykke til :)

Skrevet

Skulle jo si først, at det er enstørre muligheter å få det en gang til når man først har hatt det. Det er derfor man får nøye oppfølgning med neste svangerskap

Skrevet

Fikk alvorlig sv.skapsforgiftning med nr.1, og hadde keisersnitt i uke 30.

Ble nøye fulgt opp i andre sv.skap. Fikk sv.skapsforgiftning nå også, men ikke alvorlig. Fødte som normalt 2 uker før termin. :)

Min lege sa det var ganske vanlig å få det med nr.2 også, men ikke i like stor/alvorlig grad...

Skrevet

Jeg hadde høyt bt hele svangerskapet mitt, noe jeg også hadde før jeg ble gravid og også har nå (arvelig). Måtte begynne på bt-medisiner i svangerskapet, men de funket dårlig. Var innlagt i 5 dager i uke 34 for å stabilisere bt, men det greide de ikke. Var sykemeldt siste 5 ukene før permisjonen, burde vært det myyye tidligere...

Fikk svangerskapsforgiftning ca 2 uker før termin, så fødselen ble satt igang 9 dager før, brukte 2 1 /2 døgn før lillegutt var født. Ble hastesnitt ved 9 cm åpning pga hans hjertelyd sank.

Fikk beskjed på etterkontrollen at det er 20 % sjanse for svangerskapsforgiftning i evt. neste svangerskap, men vet ikke om dette er fordi jeg har høyt bt i utgangspunktet eller om det er fordi jeg fikk svangerskapsforgiftning i dette svangerskapet.

Men har lest at svangerskapsforgiftning er vanligst for førstegangsfødende ihvertfall.

Jeg blir uansett fulgt tett opp ved neste svangerskap, og da skal jeg nok sykemeldes mye før selv om jeg selv føler meg i god form.

Hehe, gav ikke noe sikkert svar til deg men...:)

Skrevet

Søsteren min hadde det to ganger. Første gangen greide de å holde barnet inne til uke 33, andre gangen uke 35 eller 36. Andre gangen fikk hun hellps. Men med tredje barnet gikk alt strålende!

Det ligger til min familie det her, men jeg slapp unna med høyt bt på slutten, og fødte til termin. Men så var jeg sykemeldt hele svangerskapet pga noe helt annet. Noen ganger lurer jeg på om dette gjorde at jeg slapp unna forgiftning.

Skrevet

Noen som har blitt syke etter fødselen p.a.g svangerskapsforgiftning?

Eg ble lagt inn to dager(onsdag) før fødsel p.a.g tegn til svangerskapsforgiftning...ble satt i gang på fredagen....fødsele gikk fort 31/2 time....

en time 3timer etter fødselen måtte eg opp på intensiven....p.a.g svangerskapsforgiftning. Det gikk heldivis bra, men kunne endt verre for å si det slik..

Å nå er eg kjempe redd for at det samme skal sje dersom vi skal ha flere barn..

Skrevet

Takker for svar! Høres jo ut som det er mulig å komme seg gjennom neste svangerskap uten å få sf. Til deg Trudiz vil jeg si at det ikke er uvanlig at sf bryter ut først etter fødselen, og at du vil få god oppfølging rundt dette neste svangerskap. Fikk også symptomer på sf, og selve sykdommen først etter forløsningen. Vi får håpe det går bra!:)

Skrevet

Ja, håper det. For denne gangen, da eg kom på sykhuse til kontroll å fortalte at eg hadde tegn til svangerskapsforgiftning fikk eg beskjed om at det hadde eg ikkje....så er litt skeptisk til "helsepersonelle" her om kring, selv om di helt sikkert vet hva de driver med!!:)

Skrevet

litt redd de ikkje skal ta meg på alvor....men vi får nå bare se hva som sjer, skulle de komme et nurk til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...