Gå til innhold

Redd for rift under fødtsel!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 20 mnd som blir 2 år når nestemann kommer 4-april. Når jeg fikk han to dager før termin veide han 4090gram og 53cm.

Fødtselen gikk unna på drøye 6 timer. Fikk rift grad 3a, og det er det verste minnet jeg har.......ikke selve fødtselen! Har vanskelig for å holde på luft og etc... Noen med erfaringer? Evt om det er en mulighet m keisersnitt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Massasje skal visst hjelpe... :) Ved å massere og strekke mellomkjøttet med olje skal man visst kunne unngå rifter! Er nå verdt et forsøk synes jeg.. ekstra hyggelig kan det jo bli om kjæresten hjelper til!

Skrevet

Synes du bør diskutere dette med jordmor evt be om samtale med jordmødrene på sykehuset der du skal føde. Kanskje diskutere hvilke stillinger som gir minst fare for ruptur.

Jeg kjenner en som hadde samme type fødsel med nr 1 men der alt gikk fint med nr 2.

Jeg personlig ville nok ikke hatt keisersnitt, spesielt ikke om jeg hadde en liten til hjemme. Du skal jo helt ikke løfte annet enn vekten til den nye babyen den første tiden etc. Men det er bare min mening.

Diskuter det med fagfolk og få mest mulig informasjon slik at du kan foreta et valg basert på det.

Lykke til!

Skrevet

Som oftest revner en 1 gang men bare bittelitt andre gangen, og det blir bare "pyntesting.

Skrevet

ja min første fødsel revnet jeg mye... helt til endetarmen, riiene var ingen ting i forhold til den smerten når jeg revnet...

jeg har jo hatt mareritt noen ganger om fødsel....

men håper ikke jeg revner noe særlig nå denne gangen...

gruer meg veldig

Skrevet

Heisann!

Dette bør du snakke med fagfolk om og absolutt ikke basere et "valg" av evt keisersnitt på erfaringer fra folk her inne. Vi er alle forskjellige og det som andre har opplevd vil ikke nødvendigvis gjelde for deg.

Har du problmer i dag med riften fra nesten 2 år tilbake, bør en vel kanskje ikke utsette deg for muligheten for forverring ved en ny fødsel. Barn nr.2 er jo gjerne litt tyngre i vekt enn førstemann - men ingen regel uten unntak.

Selv fikk jeg først jente på 3800g og 50cm, revnet og ble klipt. Nr.2 veide 4300g fordelt på 50cm, også denne gangen revnet jeg og ble klipt både fremover og bakover for å få gutten ut. Er nå gravid med nr.3 og håper på lavere fødselsvekt, men skal til vektestimering i uke 37 på grunn av fødsel nr.2.

Snakk med lege eller jordmor, du!

Lykke til!

Skrevet

jeg masserer og strekker rundt der med jordnøttolje . skal hjelpe

Skrevet

En tredjegradsrift er grunn til keisersnitt ved neste unge, dette kombinert med at du får store barn... Tror ikke du har noe problem med å få dette innvilget!

Det at du enda ikke er bra etter fødselen må jo være helt fælt.. har du pratet med gynekolog? det er mye de kan gjøre så lenge du ikke skal føde mer vaginalt....

Skrevet

Takk for mange svar!!

Skal til gjordmord i morra å tenkte å ta det opp med henne da.

Jeg har ikke snakket med gynekolog siden jeg var på 6 ukers kontroll på sykehuset med meg selv. (der jeg ble sydd) Det jeg tenker på er at det kan bli verre og det er skremmende.. Når jeg "kniper" er det umulig å ha kontroll på om jeg kniper foran el bak.. Får prate med jordmor i morgen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...