Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Hvorfor begynner barn å bite, lugge eller dytte når de begynner i barnehagen? Jeg har et inntrykk av at de fleste barn begynner med dette en stund etter at begynner. I begynnelsen var det vår som ble bitt og herjet med, nå får vi beskjed om at han også lugger, dytter og er veldig opptatt av "meg" og "min". Når de er halvannet år så kan de ikke kommunisere så godt som de eldre kanskje?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Hvorfor vet jeg ikke, men frøkna her i huset har begynt å bite i barnehagen. Vi har også sett noen tendenser utenfor barnehagen i lek med andre barn. Tror det har en sammenheng med hvordan de klarer å uttrykke seg. Frøkna har vært "stille" i barnehagen, og ikke sagt så masse. Hun er heller ikke den som ligger lengst framme i språkutviklingen, men har i lang tid snakket hjemme. Vi har også lært å forstå hennes språk, mens kanskje andre barn har vanskeligere for å forstå baby-språk. I tillegg kommer man inn i en alder der man tror at alt er mitt, vil ha alt, og spesielt det andre leker med. Når da ikke språk og kommunikasjon fungerer, så tyr man vel til sine primitive instinkter og forsvarer det som er sitt. Eller kjemper for det man vil ha. Vi vet at en dag vil hun slutte å bite, men inntil videre blir hun nå tatt ut av leken når hun begynner å bite. Vi forklarer at det ikke er lov, og at det gjør vondt for andre, samtidig som vi (forsøker!) å holde blikket hennes mens vi forklarer. Hun har etterhvert vist forståelse av at det ikke er lov å bite, men klarer likevel ikke alltid å holde styr på følelsene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå