selfangerkjerringa Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 hvorfor ikke? regnes fetaost som en bløtost?
Petrine C",) Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Kan vi ikke? ååå, det som er så godt... Har ikke spist det etter jeg ble gravid, hører liksom vår og sommersesongen til synes jeg... Men den sesongen kommer jo...
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2007 Oki, jeg tror det regner som en bløt ost.. er ikke sikker..
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Jeg trodde at fetaost laget av pasteurisert melk (de mest kjente merkene er det) kunne en spise. Dette står på mattilsynet sine sider om ost i alle fall: Melk og ost Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned i teksten. Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke: upasteurisert melk ost av upasteurisert melk. Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen. Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området. I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”. Er du usikker på om melke- eller osteproduktet du skal kjøpe er pasteurisert bør du spørre i butikken. Det kan også være lurt å være spesielt oppmerksom på dette i utlandet. Myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Piss og tull, alt som ER pasteurisert kan spises. Bare sjekk på pakka.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 I utgangspunktet har det vært ulike anbefalinger i forhold til pauserisert og upasteuriserte oster. Ikke alle fetaoster er laget av pauserisert melk. En annen ting er at fetaost ofte lagres lenge. Arla hadde en listeria episode for et par år siden. Hadde du spurt meg for et år siden hadde jeg sagt ja jeg spiser det jeg har lyst til. Når man nå faktisk vet at selv pausteriserte oster kan inneholde listeria er jeg skeptisk som fy.
Salat Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 I utganspunktet ja, men siden de i dag gikk ut å anbefalte gravide å holde seg unna all mykost uansett hadde jeg ikke spist det.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 Arla sin fetaost er iallefall pastaurisert og skal trygt kunne spises.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 http://www.nrk.no/nyheter/1.504773 http://matportalen.no/Saker/1057828183.63
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Den andre er fra 2003... Begge gjelder for feta som IKKE er pasteurisert.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 4. desember 2007 #16 Skrevet 4. desember 2007 Så ikke at de var så gamle. Men det var det jeg også trodde at de gjaldt upastaurisert.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #17 Skrevet 4. desember 2007 Spiller ingen rolle hvor gamle linkene er. Den osten som inneholdt listeria på Riksen var forøvrig laget av pausterisert melk. Så ingen garanti slik man tidligere har trodd.
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #19 Skrevet 4. desember 2007 Nei, nå er det mange som har spurt meg på msn også.. hihi.. Ikke så rart det men.. Jeg spurte bare for en venninne av meg:o) Så det er nok ikke meg...:S Selvom jeg håper det ikke blir altfor lenge til det er meg igjen heller.. hihi:o)
små Skrevet 4. desember 2007 #20 Skrevet 4. desember 2007 hihi, må ikke drive å lure folk sånn:P hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå