Hønemor ___ Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 har hatt mange dager nå som han hyl skriker når han blir lagt og han gir seg ikke ... så vi har prøvd å legge oss med han og tatt han opp for et kvarter også lagt han igjen... Men dette slutter jo ikke å vi vil ikke holde på sånn heller. Han står opp kvart over syn på hverdagene og sover fra kvart på ett til tre i barnehaen. Og er igrunn sliten når han er hjemme fra barnehagen. så jeg tror ikke vi kan la han sove mindre der heller. Hva slags råd har dere? Synes det er så ille å høre han hyl griner så sårt .. i så lang tid..
imsdal med julesmak Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Har dere prøvd å forskyve leggetiden frem i barnehagen? Hvis dere legger han f.eks. 7 om kvelden, har han jo bare 4 timer på å bli skikkelig kveldstrøtt fra han står opp fra formiddagsluren, og det er ikke mange timene for en 2 åring. Det er klart han er sliten når han komme hjem fra barnehagen, men da kan det være lurt å ha helt rolige ettermiddager, og gjøre minst mulig, eventuelt ta en tur ut slik at han klarer å holde seg våken hvis det er ett problem. Forøvrig ville jeg ikke tatt han opp av sengen for ett kvarter for så å legge han igjen, det vil nok bare forvirre ham veldig, og gjøre at han ikke skjønner helt om han må sove eller ikke.
Hønemor ___ Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2007 så det beste er å la han ligge der å gråte? Har snakket med de i barnehagen om å legge han tidligere men de aviklet pauser på den tiden fikk jeg til svar .. så da ble det vanskelig.. Synes det var litt rart også.. jeg betaler jo trossalt for plassen hans.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Ville kuttet dagsøvnen litt ned. Barnet er sikkert trøtt etter en dag i bgh, men ikke trøtt nok. Det sier seg jo selv at om han sover mindre på dagtid - så blir han trøttere. Min sønn var helt lik.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Hei. Gutten vår har i den siste uken begynt å skrike og vil ikke sove. Han er trøtt, så det har ingenting med det å gjøre. Men han vil ikke at vi skal gå ut. Ville først at han skulle få ligge i senga vår, og jeg ved siden av han. Men vi har funnet ut at vi i en periode skal holde han i hånda til han sovner. Han ligger da i senga si. Jeg vet veldig godt at det ikke er lurt å gi han uvaner, som dette. Men samtidig er jeg redd for å la han skrike seg i søvn, fordi jeg ikke vet hva som er grunnen til at han ikke vil sove hvis vi ikke er sammen med han. Vi har derfor avgjort at vi skal være sammen med han til han sovner en stund, for å etterhvert gradvis venne han av dette. Når vi er inne sammen med han, sovner han på 2-5 min. så det er ikke noe problem enda. Min er foresten også snart 2. Jeg tenker litt på at det kan være en sårbar periode i livet hans. Og at han derfor trenger litt ekstra omsorg og nærhet akkurat nå. Men ser selvsagt også at han må kunne fortsette å sovne alene etterhvert. Han har ikke hatt problemer med dette før.
Mamma´n til A og F Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Har aldri latt noen av mine sove noe etter kl 13, de legges senest 19 på kvelden. Syns også det virker lenge å vente helt til 13 med soving. Snakk med de i barnehagen å si at dere sliter med legging pga mye(?) og sen legging. Mi på 1.5 år sover fra 12-13 og sovner som en sten kl 19.Men barn er veldig forskjellig når de gjelder søvn da.....
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Eg ville prøvd å korta ned på kvilen hans. Prøv 1 uka med at han kviler ein halv- 1 time mindre. Mine slutta å kvila når dei var rundt 2, men storesøster på 5 er fremdeles trøtt etter ein dag i barnehagen. Heilt normalt det, er jo ganske krevande å vera der.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 IKKE ta opp og legg igjen! Jeg tror det både kan skape forvirring hos barnet, som jo har lagt seg, OG det kan skape forventninger om å bli tatt opp igjen. Altså - i begge tilfeller vil du forsterke problemet. Lag gode leggerutiner, fortell hele tiden at nå gjør vi dette, etterpå skal vi det og det, og tilslutt skal du slappe av og sove i sengen din! Oppmuntrende, positivt og repeterende - hver eneste dag. Vi strevde med toåringen da han skulle over i stor seng. Han spratt opp hele tiden. Prøvde først å sitte/ligge hos han - men det funka ikke. Dvs han sovna jo, men først etter 1-1,5 time. Gløttet stadig etter oss og fant ingen ro. Ikke forenelig med resten av familiens liv at en av oss skulle ligge der på ank! Og om vi snek oss ut og han våknet av det, eller like etter, så var det påan igjen. HUFF! Så prøvde vi å gå ut etter leggerutinen. Ble stående like utenfor døra. Hver gang han spratt opp og løp ut ble han fulgt rolig tilbake. Dette ble en lek for han, og han sto opp hele tiden: 70-100 ganger på en legging. Mareritt. Vår løsning ble å forlate han etter rutinen. Han spratt selvsagt opp, hylte ved trappegrinda. Desperat! Noen ganger så hulkende at han heiv etter pusten om dette gjentok seg over lang tid. Ekkelt, men vi holdt det ut. Så gikk vi opp etter fem minutter, la han, kos, smokk og natta. Vennlig og bestemt. Og sånn holdt vi på en uke. Så ble turene hans til trappegrinda stadig færre. Han kom ingen vei, og vi kom ikke opp på ans "kommando". Etter bare en drøy uke roet han seg selv, sovner selv og er trygg i dette! HURRA! Prøv gjerne ut forskjellige ting (ingenting passer for alle!), men hold deg til samme opplegg minst en uke. De trenger tid på å skjønne hva som skjer, hva du vil oppnå. Det må bli barnets rutine, ikke bare en tanke i mamma og pappas hode...
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 Vi sliter med det samme, så kan ikke gi deg så mye råd. Men barnehagen må prøve å hjelpe til, og flytte hvilen hans. Vi har sagt til barnehagen at han ikke får sove etter klokka 14.00, uansett når han sovner. Og nå har vi sagt maks en time, og ikke etter 14. Håper det hjelper. Men har dere sjekket om det er tenner på vei? Vi har en gutt som reagerer med utagering og sinne når "noe" plager han. Skjønte ikke hva det kunne være nå for tiden, spesielt ille ved leggetid, og mange oppvåkninger om natta. Og der ser vi to jeksler kommet litt frem i overmunnen. Og nå når de er kommet bedre igjennom, er gutten blid og fornøyd igjen
Hønemor ___ Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2007 Okei ... Han hylskriker på mamma når han står der så jeg får o helt vondt. vanskelig å la vær å gå inn . Kanskje jeg skal prøve det . Men det skjer liksom ikke hver dag heller.. så jeg vet ikke om det kan være det. Barnehagen åper kl kvart på syv, frokost kvart over åtte , og lunsj ca kl tolv . Barna blir lagt da halv ett - ett ... Mange jeg snakker på reagerer på dette å syntes det er sint.. hva synes dere? Snakket m avd leder om å legge gutten min tidligere men som sagt så aviklet de pauser på den tiden. Så svarte jeg at de ikke kunne presse barna hvis de var slitne pga pauser, men da sa hun at de så det an.Men de kunne ikke gjøre det til en vane. Men jeg er blitt fortalt av personalet at barnet mitt har sovnet i husken ute og vært sliten før lunsjen lere ganger..(og da nevnte de at det var nok pga at han spiser så dårlig)hehe.. rart han ikke er sånn hjemme da liksom.Men jeg sjekker sove tavlen hver dag og han er aldri blitt lagt før kvart på ett... er ikke det litt merkelig?
Hønemor ___ Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2007 Barnehagen åper kl kvart på syv, frokost kvart over åtte , og lunsj ca kl tolv . Barna blir lagt da halv ett - ett ... Mange jeg snakker på reagerer på dette å syntes det er sint.. hva synes dere? Snakket m avd leder om å legge gutten min tidligere men som sagt så aviklet de pauser på den tiden. Så svarte jeg at de ikke kunne presse barna hvis de var slitne pga pauser, men da sa hun at de så det an.Men de kunne ikke gjøre det til en vane. Men jeg er blitt fortalt av personalet at barnet mitt har sovnet i husken ute og vært sliten før lunsjen lere ganger..(og da nevnte de at det var nok pga at han spiser så dårlig)hehe.. rart han ikke er sånn hjemme da liksom.Men jeg sjekker sove tavlen hver dag og han er aldri blitt lagt før kvart på ett... er ikke det litt merkelig?
imsdal med julesmak Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Har overhodet ikke sagt at han skal ligge der og gråte, det har jeg ingen tro på at virker (ihvertfall ikke uten bekreftelse på at dere er der) Men ved å ta han ut av sengen og så putte han oppi igjen, lurer dere han til å tro at han skal få stå opp igjen, for så å gi han en gigantisk nedtur når han må legge seg igjen. At barnehagen ikke kan legge han før ett høres svært bemerkelsesverdig ut (for å si det med ett mildt uttrykk). De får værsågod endre pauserutinene sine da, hvis det går på bekostning av barnas ve og vell på den måten. Hilsen en ped. leder på liten avdeling som legger unger fra halv ni til 3 hver dag.
imsdal med julesmak Skrevet 4. desember 2007 #13 Skrevet 4. desember 2007 Synes de hadde ganske sen lunsj også jeg da. Er dette liten avdeling eller? Hvis de ikke er villig til å endre noenting hadde jeg rett og slett vurdert å bytte bhg. Deres jobb er faktisk å være der for ditt barn. Hvis ikke ditt barn (og en del andre) var der for å fylle opp plasser i deres barnehage så hadde de faktisk ikke hatt noen barnehage å drive.
Fire småtroll Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Skjønner ikke problemet til barnehagen jeg, hvordan går det utover pausene om gutten sover f.eks fra halv elleve til tolv? Synes du skal ta det opp på nytt jeg. I barnehagen vi bruker har personalet flere ganger gjennom året minnet oss på at vi må bare si hvordan vi vil ha sovinga i barnehagen så det blir så bra som mulig i forhold til legging om kvelden. Men i vår barnehage spiser de halv ni-ni og ett da, så ungene sover stort sett mellom elleve og ett, samtidig som pesonalet har pauser. Men de tilpasser sovinga uansett, spiller ingen rolle for dem om ungen sover en eller to ganger, før eller etter lunsj, en unge som sover er da ikke til noe bry.. Skjønner godt at du ikke vil la han ligge og grine, har aldri jeg gjordt med mine heller, da har jeg heller brukt litt tid på å sitte hos dem til de har sovnet.. Gutten din er jo i en alder hvor det begynner å komme mange rare tanker i hodet, og det er vanlig med mareritt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå