Gå til innhold

Er så redd - ang Listeriabakterien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så redd når jeg leser om dette. Jeg var på restaurant og spiste da to små biter med ørret som ikke var stekt, før jeg tok til vett og skjønte hva jeg spiste. Det er to-tre uker siden. Hva burde jeg gjøre? Er i uke 33. Burde jeg oppsøke lege eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjansen er så ytterst liten at du bekymrer deg helt sikkert unødig!

Ingen fare om du ikke har noen symptomer!

Skrevet

Dersom det er 2 uker siden, og du ikke har fått noen symtoper på noe (følt deg syk), så kan du nok slappe helt av. Tviler på at det har vært listeria i den fisken da ;)

Men om du er redd, synes jeg du skal ringe legen din, slik at han kan berolige deg.

Skrevet

Hvis det bare er vanlig ørret er det jo ikke noen fare.

En kan jo spise sushi av nesten alle fiskeslag.

Det er rakfisk en skal holde seg unna - og var den fersk så er jo mikroskopiske sjanser for at du skal ha fått i deg noe, og enda mindre i.o.m du spiste så lite.

Skrevet

Du kan få influensalignende symptomer!

Husk at dette med at foster dør av Listeriose er ikke noe som skjer så veldig ofte!!

Det er nå fem år siden dette skjedde, var det et tilfelle på sykehuset ved der jeg studerte, da hadde de et tilfelle hvor mor hadde fått påvist Listeriasmitte. Hele laboratoriet var i furore, for dette hadde de aldri opplevd før! Så dere må ikke gå rundt å tro det er normalt at gravide får Listeriose!!

Skrevet

Går det ikke an å ta en tur til legen og teste seg for smitte dersom man er redd for at man har blitt utsatt for dette?

Skrevet

Jeg tror at hvis man føler man har spist noe man ikke burde, så kan man ringe legen og spørre om legen vil ta en blodprøve for sikkerhetsskyld. I de aller fleste tilfeller vil nok legen si at ja, det kan vi gjøre ved neste kontroll dersom du er urolig, eller de sier at det ikke er nødvendig.

Jeg vet om flere som får ta ekstra blodprøver fordi de selv ønsker det, men de aller fleste leger mener nok at det er bedre å spise det man har lyst på (grensen går nok ved rått kjøtt og dårlig vasket salat osv. = sunn fornuft), siden det er bedre enn å ikke spise i det hele tatt.

Hilsen ei med sær matlyst som faktisk må ha litt myk ost og salt pølse nå og da for i det hele tatt å få i seg brødskiva!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...