Gå til innhold

Gruer meg til kontrollene :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var på svangerskapskontroll var jeg 20 uker. Hadde da lagt på meg 5 kg totalt. Jeg følte selv det var ok siden jeg hadde lagt på meg 9 kg når jeg var 20 uker i forrige svangerskap. Men legen mente det var mye og lurte på om jeg passet på å ikke spise søtt og fet mat! Ble lei meg jeg.. Nå har jeg lagt på meg ytterligere 2 kg og er 23 uker. Er normal vektig til vanlig. Gruer meg til neste kontroll... Huff. Skal jo være hyggelig med kontrollene!

Mange er sikkert lei innlegg om vekt. Men måtte få ut litt frustrasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til denne ja. Er uke 28 nå og har lagt på meg 12 kg. Fikk stor leksjon om sukker fra legen og følte meg ikke særlig høy i hatten da jeg dro derfra. Livredd for å gå opp mer nå...

Skrevet

Egentlig har ikke legen noe med hvor mye du legger på deg. Det er ditt valg om du vil veie deg eller ikke, du kan bare si nei til det hvis du ikke vil. Eneste legen skal gjøre deg er å veilede deg til et sunt og variert kosthold. Vekt er såpass individuelt at det blir for dumt å si at 5 kg i uke 20 er mye. Etter alle lister o.l jeg har sett har du jo lagt på deg under gjennomsnittet. Du skal ikke grue deg til å gå til kontroll, da hadde jeg byttet lege eller eventuellt kun gått til jordmor.

Skrevet

Det er legens plikt til å fortelle om sunt kosthold, for det fødes oftere større unger her i Norge enn tidligere pga.høyt sukkerforbruk.

Men selvfølgelig skal legen si det på en fin måte. Men dette er et ømt tema som kan være nærtagende bare man tar det opp.

5 kg i uke 20 er ikke mye. Ikke bry deg om det. Bare pass på at du unngår for mye sukker og fett i svangerskapet. Det var bare det han ville få frem. Han informerte bare om det han er pliktet til.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har gått opp 5 kg, og jeg er 16+1 nå. La på meg nesten 30 i forrige svangerskap, og hadde det veldig tungt. I begynnelsen var de så "flinke" med å prate om riktig kost på kontrollene. Men gikk greit på slutten i forhold til det, for da så de jo at jeg var full av vann og ødemer. Begrenser sukker og spiser masse frukt, og ellers et normalt kosthold. Da får de ekstra kiloene komme som de kommer, for da har jeg gjort mitt. Blir ikke aktuelt å sulte meg for at jeg er redd for vekta på kontrollene.

Som andre sier her, så er de pliktig til å opplyse om kosthold på kontrollene. Men folk er forskjellig, så det skal godt gjøres å få alle plassert inn i et skjema over hvor mye man skal øke i vekt fra måned til måned.

Slapp av og nyt graviditeten din! Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...