Mor di! Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Har handlet ferdig julegavene i år; gave til sambo, gaver til foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, brødre, søstre, svigerinner, venninner og hund (!). Kunne lettet senke skuldrene, og være godt fornøyd med innkjøpene mine i år-de aller fleste får noe de virkelig ønsker seg eller virkelig trenger. Så snakte her om dagen med en venn som jobber i bank-han sa at det ikke var noe kjekt å jobbe med penger nå i disse handledagene, og kunne fortelle meg at mange mennesker har rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver og dermed søkte om kredittkort. Det sier seg selv at det ikke er alle som får innvilget disse søknadene om "ekstra penger", og en kan da konkludere med at en del av disse kommer til å opp forbrukslån for å få råd til å kjøpe gaver til sine kjære. Er ikke da budskapet med julen blitt litt borte? At det er blitt et slikt kjøpepress at folk setter seg i gjeld for å tilfredsstille sine kjæres ønsker? Eller er det rett og slett deres egen feil som tar seg vann over hode med å ønske en større kreditt for å kjøpe større, dyrere og flottere gaver i forhold til hva den egentlige økonomien deres tillater? Jeg får i hvertfall vondt, og dette ga meg en liten tankevekker om hvor godt vi egentlig har det....
~sjiraff~ Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Jeg synes folk bør ta litt ansvar for egen økonomi. Har man ikke råd til dyre og flotte gaver, neivel da kjøper man ikke det. Det er synd at kjøpepresset blir så stort at folk føler de må ta opp lån for å kjøpe gaver..
Salat Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Det er mulig jeg er rar, men jeg fatter ikke at folk tar opp lån for å kjøpe julegaver. Jeg vil ikke ha gave av noen som ikke har råd til det! Da jeg var "fattig" bhg assistent (før jeg traff mannen min) lagde jeg pepperkaker og konfekt, puttet på glass og gav bort til foreldre og besteforeldre. En fin såpe eller fargeblyanter til søsken. Man skal ikke bruke mer penger enn man har!
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Næmen hallo, mesteparten av de som skriver her synes jo det er helt kriiiiise hvis gaven de får, enten det er dåp, jul eller bursdag, er billig. Ser jo innlegg etter innlegg om hvor grusomt slemme folk er som gir billige gaver. Det er ødeleggende for forhold mellom mennesker å kjøpe for billige gaver. Sånn er det bare. Snart venneløs jeg da:) er jo bare vekter og har kredittallergi:)
meg & to små vampyrer Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Herregud! Håper folk ikke tar opp lån for gaver. Vi har ingen penger (et studielån er all inntekten vår for tida) og vi prioriterer ikke julegaver! Det sier seg selv og om ikke alle rundt oss skjønner det, er det faktisk ikke vårt problem. Å ruinere seg for gaver er bare dumt.
Salat Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Men du, om man har dårlig råd betyr det ikke at man skal raske med seg noe fra rema1000 altså. Det går ann å ordne billige, gjennomtenkte, personlige gaver.
Makka Pakka Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Huff, jeg digger jula men den har en bismak ja. Jeg er en av de som har brukt kredittkortet noe for å få i havn alle julegavene, og jeg liker det ikke. Jeg har over 30 gaver å kjøpe. Prøver å være ute i god tid og spre innkjøpene men det blir alltid mest nå. Jeg kjøper ikke spes dyre gaver men når så mange skal ha så blir det dyrt. Kunne godt tenkt meg å bare gi til de aller nærmeste, dvs mann, barn, foreldre og søsken, men slik er det jo ikke. Har mange gudbarn, tanter og onkler, søskenbarn med sine barn igjen osv osv. som jeg føler man må gå til. Jeg får jo av de...! Men kanskje de også tenker slik men ingen tør å være den første til å bryte ut. Hver jul tenker jeg at at jeg skal handle heeele året gjennom til neste år slik at det ikke blir så dyrt mot jul .. Kanskje jeg får til denne gangen, etter at kredittkort-gjelda er betalt, he he.
meg & to små vampyrer Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Ja, om man har penger til gaver kan man ordne billige ok gaver. Om man ikke har penger og går i minus osv hver måned er ikke gaver aktuelt i det hele tatt. Vi har sagt i fra til alle at vi ikke ønsker oss noe heller. Så er ikke slik at vi håper å håve noe inn. Håper vi har penger til julemiddagen, det går nok bra. prioriterer å ha en hyggelig kveld med mann og barn i år, med fokus på hyggelig kveld fremfor gaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå