Gå til innhold

Litt forvirra over progesteron-nivå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en tråd her ang lave verdier. For nysgjerrighets skyld gikk jeg og sjekket noen blodprøvesvar jeg fikk for en måneds tid siden, og der sto S-Progesteron: 1. Kan det hende de regner det på en annen måte på den lab'en enn andre steder? Det stemmer iallefall ikke med det som folk skrev i den tråden...husker ikke hva som sto som lave verdier der, men det var iallefall langt over 1.

Jeg bekymrer meg ikke, i brevet fra legen sto det at alle hormonprøvene var normale, så de er nok det. Hva skal det ligge på, det varierer sikkert i syklusen, men sånn ca? Nysgjerrig bare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når i syklusen tok du blodprøve??

vanligvis så stemmer det legen sier når han sier det er normalt. Men jeg har desverre en dårlig erfaring å dele her. Når det er sagt så er det ikke første feilen legen min har gjort, så hun er nok ikke så kunnskapsrik. Jeg fikk beskjed for noen år siden at alle prøvene mine var HELT normale, hadde da prøvd 1 år. jeg slo meg til ro med det. Senere fant jeg ut ved en tilfelldighet at det var laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt i fra sannheten. De viste seg å være noe rammlende galt med meg. Andre leger og gynekologer som hører hva feil hun har gjort sjønner ikke hvordan hun kan si at den var normal.

Skrevet

Jeg måtte ta hormonprøver siden jeg skulle insemineres, og på min journal står det at progesteron en uke etter eggløsning skal være på minimum 25.. Jeg hadde nivå på 44 to dager etter el.

Skrevet

Hm, merkelig. Men jeg vet de bruker ulike referanseverdier fra sykehus til sykehus. Men fra 1 til 25, det var jo rart. Jaja, vi får nå se, blodprøvene pleier jo å komme med røde tall (og dermed avvik) hvis de er for høye/lave, så legen hadde vel merket seg det hvis det var såå mye feil. :)

Får heller teste det igjen hvis det ikke setter seg noen spire innen noen måneder. :)

Men for nysgjerrighets skyld, hva skal de andre hormonprøvene ligge på da? FSH, østradiol osv? Skal se om de også er skrevet med helt forskjellig verdi

Skrevet

Referanseverdiene:

FSH:<12-syklusavh.IE/l

LH:<12-syklusavh.IE/l

Prolaktin: 50-700 mlE/l

Østradiol: syklusavh.>0,10 nmol/l

Progesteron: folikkelfase<3, lutealfase>15 nmol/l

FSH verdien viser om du har gode eggreserver. (Alt under 10 er bra, og under 12 akseptabelt.

Etter hva jeg har forstått skal LH og FSH være forholdsvis lik i folikkelfasen. LH stiger markant rett før el.

For mye prolaktin kan forstyrre EL.

Østradiol øker etterhvert som egget modnes.

Progesteron øker etter el....

Skrevet

Nå skjønner jeg iallefall ingenting. Tar en tlf til legen i morgen den dag :)

Skrevet

Referanseverdiene=verdier som er innenfor normalen

FSH:<12-syklusavh.IE/l (1-12 fsh er normalt)

LH:<12-syklusavh.IE/l (1-12 er normalt)

Prolaktin: 50-700 mlE/l(verdier mellom 50-700 er normalt)

Østradiol: syklusavh.>0,10 nmol/l(fra 0,10 og oppover er normalt)

Progesteron: folikkelfase<3, lutealfase>15 nmol/l(folikkelfase er verdier opptil 3 normalt, lutealfase(fasen mellom el og mens skal verdien ligge på 15 og oppover)

lurer du fælt ville jeg tatt en tur til legen og spurt ja....man kan bli gal av å tyde slike resultater uten at en kyndig ser på det....

Skrevet

progesteron en uke etter eggløsning skal være på minimum 25.ifølge min gyn.. ikke 15 som det står over.

Skrevet

Samme med FSH, der bør den absolutt være under 10, så alt under 12 skal ikke være innenfor normalen

Skrevet

Sitter på jobb og ser på referanseverdiene på progesteron her fra sykehuset. (det er også her blodprøvene mine er analysert) Der står det at progesteron skal være < 5 i follikelfase. Det står i analyseboken til lab'en. Prøven ble tatt FØR eggløsning såvidt jeg husker. Da er jo 1 normalt da. ?! Tør liksom ikke ringe legen når det står i svaret at alt er normalt...

Skrevet

Ja, da er det jo riktig da, follikelfase er vel før eggløsning? Og hvis den da skal ligge under 3, så er jo 1 fint da. Temmelig sikker på at prøven ble tatt 3-5 dager før EL. Blir jo helt stressa av dette forumet jeg :) (huff og huff!)

Skrevet

Siste svaret var kommentar på innlegget til lailaelin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...